Huidkanker en uvlicht

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 12

Huidkanker en uvlicht

Dag Iedereen,

Ik ben bezig met mijn werkstuk over kanker. Nu lees ik toch vaak dat UV licht erg slecht is voor de huid (Huidkanker). Nu vraag ik mij af wat de kans is om huidkanker te krijgen als je een hele zomer met je blote bovenlijf in Spanje rondloopt waar de zon zeer sterk brand. Krijgt u dan onmiddellijk huidkanker of is dit pas na enkele jaren dat u iets zal merken?

Mvg,

Nele

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Huidkanker en uvlicht

Nu vraag ik mij af wat de kans is om huidkanker te krijgen als je een hele zomer met je blote bovenlijf in Spanje rondloopt waar de zon zeer sterk brand.
Die vraag is niet te beantwoorden omdat het afhankelijk is van allerlei factoren zoals de huidtype, sterkte van de zon, aantal uren in de zon, (waarschijnlijk) erfelijke aanleg etc. Je kunt alleen zeggen dat de kans op huidkanker groter wordt naarmate je meer wordt blootgesteld aan UV:
In Nederland ontwikkelt ongeveer 1 op de 10.000 mensen per jaar een plaveiselcelcarcinoom. Bij blanken in Australië ligt dat aantal 5x zo hoog.
Bron: http://www.huidinfo.nl/
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Huidkanker en uvlicht

Het gevaarlijke effect van UV licht is dat het DNA kan beschadigen. Het rood worden van je huid is overigens een reactie op o.a. die schade en het lijkt het meest op een ontsteking.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 339

Re: Huidkanker en uvlicht

... Krijgt u dan onmiddellijk huidkanker of is dit pas na enkele jaren dat u iets zal merken?
Bij melanoom is 'ernstige (zon)verbranding voor de puberteit' een risicofactor; maar melanomen worden voor het 30e levensjaar vrijwel niet gevonden. Ook basaalcelcarcinomen en plaveiselcelcarcinomen komen meestal pas bij patienten van 40 jaar of ouder gevonden. Het idee is, dat de oorzakelijke zonlichtbeschadiging lang daarvoor heeft plaatsgevonden, in de orde van 30 jaar geleden of langer.

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: Huidkanker en uvlicht

Er is verschil tussen UV A B en C tot 280 nm noemen we UVC, van 280 tot 315 nm UVB en van 315 tot 400 nm UVA.Overgenomen van Google, volgens mij is UVA van 315 tot 380nm

UV-C bereikt de aarde niet door de ozonlaag ,als die er nog is,en wordt op de TLbuisjes voor water in visvijvers bacterievrij te maken voor gewaarschuwd dat het levensgevaarlijk is.

Er is echter een bedrijf dat deze straling voor de desinfectie van lucht gebruikt, en deze scheef op mijn mail aan hun, over dat je direct in dit licht kon kijken bij hun, dat UV-C helemaal niet zo schadelijk is, dus dat je daar gerust even in mocht kijken.

UV-A werd lange tijd als vrij onschadelijk beschouwd, maar de laatste jaren twijfelt men daar over.

Geeft , zo heb ik mij laten vertellen, snelle niet lang blijvende bruining van de huid.

UV-B werdt als schadelijker beschouwd, geeft diepere langer blijvende bruining aan de huid.

Dus de duur van bestraling en het krijgen van (huid) kanker hangt ook af welke UV straling je krijgt.

Bij UVC vermoedde ik dat het in de orde van uren zit, maar reactie van voornoemd bedrijf onkracht dit.

Daar is ook onder de beide sijstemen meningsverschil over.

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: Huidkanker en uvlicht

Heb luchtbehandeling met UVC eens opgegoogled.

http://www.sterilair.nl/uv-desinfectie/uvc...nnis/faq_01.php

Onder deze link staat iets over de schadelijkheid.

Reageer