[computer] geheugenadresruimte en i/o modules.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 14

[computer] geheugenadresruimte en i/o modules.

Ga uit van een hypothetische microprocessor die een 16-bits adres genereert (veronderstel bijvoorbeeld dat de programmateller en de adresregister 16 bits breed zijn) en een 16-bits databus heeft.
  1. Wat is de maximale geheugenadresruimte waartoe de processor rechtsreeks toegang kan krijgen als hij verbonden is met een "16-bits geheugen"?
  2. Wat is de maximale geheugenadresruimte waartoe de processor rechtsreeks toegang kan krijgen als hij verbonden is met een "8-bits geheugen"?
  3. Welke onderdelen van de architectuur maken het mogelijk dat deze microprocessor toegang heeft tot een afzonderlijke "I/O ruimte"?
  4. Als een invoerinstructie en een uitvoerinstructie een 8-bits I/O-poortnummer kunnen opgeven, hoeveel 8-bits I/O-poorten kan de processor dan ondersteunen? En hoeveel 16-bits poorten? Leg uit.
Mijn antwoorden:
  1. \(2^{16} =\)
    8 kilobytes
  2. \(2^8 =\)
    32 bytes
  3. DMA (direct memory acces), I/O AR (adres register) en I/O bufferregister.
  4. ?

Berichten: 202

Re: [computer] geheugenadresruimte en i/o modules.

1, 2: houd er bij deze antwoorden rekening mee dat de minimale opslag een byte is. Je zit in ieder geval in de buurt.

3. Lijkt me een goed antwoord, hoewel je misschien er nog bij zou kunnen zeggen dat er een soort van protocol bestaat die het afhandelen van interrupts etc beschrijft.

4. Rare vraag, ik zou zeggen 2^8 en 2^16

Berichten: 14

Re: [computer] geheugenadresruimte en i/o modules.

laatste vraag is voor mij ook niet duidelijk.

waarom moet ik rekening houden met minimale opslage ? ik heb er toch een 16-bits geheugen!

Reageer