[scheikunde] opstelling waterzuiveringsinstallatie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[scheikunde] opstelling waterzuiveringsinstallatie

:rho: Hallo,

Wie wenst mee te werken aan een thema van mijn verhandelingsopdracht???

Ik dien een (blok) schema uit te werken van een opstelling van een waterzuiveringsinstallatie.

De opdracht luidt als volgt:

:P Zoek op hoe je op de meest TECHNISCHE en ECONOMISCHE manier het afvalwater zou zuiveren van een AUTOWASSTRAAT, waar zowel het koetswerk, als de motor en de wielen worden afgespoten en gereinigd.

Ik heb reeds 4 basisstappen voor het afvalwaterzuiveringsproces:

1. Bufferen

2. Voorbehandeling

3. Hoofdbehandeling

4. Nabehandeling


De complexiteit in het reinigingsproces van het afvalwater van de autowasstraat (in deze opgave) zit hem in de voorbehan-delingsfase van het reinigingsproces.

De vetten en oliën zitten namelijk opgelost in de aanwezige detergenten die gebruikt werden tijdens het reinigen van het motorcompartiment van de auto’s in de wasstraat.

Dit vereist eerst een specifieke voorbehandeling waarbij de detergenten vooraf gescheiden dienen te worden van de erin opgeloste oliën en vetten, alvorens deze laatste op hun beurt kunnen behandeld worden.


WIE HELPT ME VERDER BIJ HET SCHEMATISCH UITWERKEN VAN DEZE WATERZUIVERINGSINSTALLATIE, met vermelding van de bekomen chemische reacties (reactievergelijkingen voor zuivering en na zuivering)?

Een hele klus als je het mij vraagt...

Alle hulp is van harte welkom en wordt enorm gewaardeerd!!!

;) Chemicale groeten,

Gino,

Beginnend student "Milieubeheer" (Anorganische Scheikunde),

Sint-Niklaas (België)

Edit Revelation: e-mailadres verwijderd.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: [scheikunde] opstelling waterzuiveringsinstallatie

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [scheikunde] opstelling waterzuiveringsinstallatie

Juist omdat het een hele klus is zou ik je willen vragen zelf te beginnen. Laat eerst eens zien hoe ver je zelf al gekomen met bijvoorbeeld reactievergelijkingen e.d.

We willen je best gericht helpen, maar we gaan niet je huiswerk voor je maken =D>
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 4

Re: [scheikunde] opstelling waterzuiveringsinstallatie

Ik begrijp best dat hier geen pasklare oplossingen worden geboden... het zou maar al te gemakkelijk zijn...

Trouwens, wat heb je aan een oplossing als je zelf het (analytisch) inzicht niet hebt kunnen verwerven om tot de uiteindelijke oplossing te komen. De overwinning is achteraf des te groter, geloof me...

Dus, heb ik me dit weekend vol overtuiging aan het denken gezet, met mijn chemiecursus ter hand en heb de complete waterzuiveringsinstallatie schematisch kunnen uitwerken, waarvan ik als "opwarmertje" graag de basisprincipes met jullie deel:

De waterzuiveringsinstallatie werd opgebouwd:

==> op basis van de MEMBRAAN ULTRAFILTRATIE

==> met toepassing van de cross-flow techniek met tangentiale doorstroming

==> met als resultaat: een hoge stroming mogelijk van het permeaat

==> het concentraat wordt verder verwerkt via een biofilter of biorotor

==> met het behalen van een lozingsnorm < 3 ppm detergent, als waarde die onder de ecologische regelgeving zit

==> het gescheiden en gerecupereerde biologisch gezuiverde water + detergent worden tenslotte via een bufferbekken opgeslagen in afwachting van hergebruik in de carwash wat enerzijds de economische rentabiliteit verhoogt door enorm kostenbesparend te werken en anderzijds de meest technisch geboden oplossing betekent althans voor dit type vervuiling en dito zuiveringsproces


Voilà, het eerste denkwerk is intussen verricht.

Het uitwerken van een schema van influent (afvalwater) ==> tot het bekomen van het gezuiverde/gescheiden effluent, met name:

- het ecologisch gezuiverd spuiwater, klaar voor lozing in het oppervlaktewaterlaat &

- het biologisch gezuiverde (recupereerbare) water met detergent oplossing

laat ik graag over aan jullie gezonde geest, opdat je er ook nog iets van zou opsteken...

De gridstructuur (basisprincipe) van de uiteindelijke oplossing is alvast "voorgekauwd"...

Véél succes!!!

Begrijp me niet verkeerd... Ik wil wel op weg helpen, maar pasklare oplossingen moet je zelf aanbieden...

Met geniale en chemicale groetjes,

Grimeske,

Aspirant Milieubeheerder (Klasse B)

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [scheikunde] opstelling waterzuiveringsinstallatie

Zoals door eerdere personen al is aangegeven is het 't idee van het huiswerkforum om je gericht te helpen bij vragen. Het kan aan mij liggen of aan het feit dat dit een emotieloos medium is, maar nu komt het op mij over alsof je ons een dienst bewijst door deze post zodat wij meer kennis kunnen opdoen. Lijkt een beetje de omgekeerde wereld als je het mij vraagt. Misschien dat het komt door een iets ander taalgebruik, ik weet het niet, het komt alleen nogal raar op mij over...

Als je een concrete vraag hebt, dan kan er een concreet antwoord op worden gegeven. Problemen met een specifieke reactievergelijking zullen mensen je best mee willen en kunnen helpen. Ik ben bang dat je op de manier die je nu gebruikt weinig inhoudelijk constructieve reacties zal krijgen.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer