[Folding] enkele vraagjes

Moderator: Jan van de Velde

Berichten: 703

[Folding] enkele vraagjes

Ik heb vannacht ook eens F@H geïnstalleerd.

Ik heb een Intel Core 2 Quad Q6600, en heb dus nu op 4 cores F@H draaien.

Ik had tijdens de installatie aangegeven dat de cores op 95% gebruik mochten draaien, maar af en toe loopt mn pc nog wat schokkerig bij het starten van een programma. Ik wil ze dus eigenlijk op 85% zetten. Ik vind echter nergens een manier om F@H af te sluiten, behalve dan via procesbeheer, maar ik weet niet of dat goed is. Ook weet ik niet of ik gewoon in de config file cpuusage op 85 kan zetten of dat ik nog meer moet doen.

Verder heb ik nog 2x een nVidia Gefore 9600 GT, en ik had gelezen dat je met je grafische kaart ook WU's kan laten uitrekenen. In de handleiding stond echter alleen dat dat met ATI kaarten kon, maar de handleiding is ook al een beetje verouderd. (Staat bijv. versie 5.4 als laatste vermeld, terwijl ik 6.23 oid draai). Is het nu dus misschien wel mogelijk om mijn GPU's WU's te laten berekenen?

Edit:

Ik kijk net eens in het bestandje unitinfo, bij Core 2, 3 en 4 staat er: Name: p3861_fkbpabsolute_ligand.

Ben ik dan op 3 cores tegelijk hetzelfde aan het berekenen? (er staan wel download times).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Folding] enkele vraagjes

Fijn dat je meedoet!!

Ik heb zelf geen ervaring met quadcores of grafische kaarten, anderen zullen moeten helpen.



Eén waarschuwing voor het geval je die in de FAQ over het hoofd gezien mocht hebben: niet in elke computer is de ventilatie fatsoenlijk in orde zó dat je zonder temperatuurproblemen langere tijd op allevier de cores kunt werken. We kennen gevallen waarbij de temperatuur ongezond opliep. Hou dat in de gaten tot je zeker weet dat je veilig zit.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 703

Re: [Folding] enkele vraagjes

Zojuist mijn eerste WU'tje ingeleverd. Ik kan alleen geen enkel van de namen van mijn projecten terugvinden in die lijst?

Trouwens, dat qua temperatuur zit wel goed. Pc draait al enkele uren F@H nu (op 4 processors en 1 GPU) en de temperatuur is nu 22 graden. Sowieso nog nooit boven de 28 graden uitgekomen, zelfs niet na uren gamen.

Op mijn gpu draai ik een systray client. Ik had vorige keer een WU van 2000 (ik weet niet wat dat betekent =D> ),

en die kon ik nog goed bekijken in de display. Nu heb ik er een van 10000, maar als ik hem wil bekijken krijg ik een bsod (al 2x geprobeerd, 2x n bsod). Ik kan me lastig voorstellen dat zoiets te zwaar is voor een grafische kaart, zo complex zijn die moleculen toch niet om te renderen (vergeleken met bijv. bepaalde games).

Edit:

Is er trouwens ook nog een manier om bij de WU's die op mijn cores lopen de voortgang te bekijken, zonder steeds die map en unitinfo.txt te openen? En om die processen te pauzeren? Ik kan alleen de processen vinden in procesbeheer, verder zie ik geen mogelijkheid ze af te sluiten of pauzeren e.d.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Folding] enkele vraagjes

Trouwens, dat qua temperatuur zit wel goed. Pc draait al enkele uren F@H nu (op 4 processors en 1 GPU) en de temperatuur is nu 22 graden. Sowieso nog nooit boven de 28 graden uitgekomen, zelfs niet na uren gamen.
HUH?? Dat heb ik nog nooit gehoord. Ik bedoel de temperatuur van de processor, niet die van je kamer =D>
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 703

Re: [Folding] enkele vraagjes

Ik heb me er nooit echt mee bezig gehouden, net eens even de temperatuur gecontroleerd met Everest.

Temperaturen lopen nogal uiteen, vooral de temperatuur van de processor verbaasd me (in positieve zin),

vooral als je bedenkt dat de processor nu al enkele uren draait op 95%.

Misschien wel eens een extra fan regelen voor mijn graka's, die worden toch wel warmer dan ik dacht.

[attachment=3535:computer...peratuur.PNG]

Edit: Schermpje geeft nu 22.9 graden aan trouwens, niet de processortemperatuur dus.
Bijlagen
computer_temperatuur.PNG
computer_temperatuur.PNG (40.94 KiB) 716 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Folding] enkele vraagjes

Edit: Schermpje geeft nu 22.9 graden aan trouwens, niet de processortemperatuur dus.
En een CPU-temperatuur onder kamertemperatuur (11°C) lijkt me ook onwaarschijnlijk. Sensor stuk?

verder heb ik naar aanleiding van deze topic het stof maar weer eens uit de kast verwijderd, 't werd eigenlijk een beetje warm: scheelt 30°C voor mijn CPU.. =D> ....(zat ook weer onverwacht veel in ;) )

maar even terug naar waar het ook weer om ging......
Emveedee schreef:Ik heb vannacht ook eens F@H geïnstalleerd.

Ik heb een Intel Core 2 Quad Q6600, en heb dus nu op 4 cores F@H draaien.

Ik had tijdens de installatie aangegeven dat de cores op 95% gebruik mochten draaien, maar af en toe loopt mn pc nog wat schokkerig bij het starten van een programma. Ik wil ze dus eigenlijk op 85% zetten. Ik vind echter nergens een manier om F@H af te sluiten, behalve dan via procesbeheer, maar ik weet niet of dat goed is. Ook weet ik niet of ik gewoon in de config file cpuusage op 85 kan zetten of dat ik nog meer moet doen.

Verder heb ik nog 2x een nVidia Gefore 9600 GT, en ik had gelezen dat je met je grafische kaart ook WU's kan laten uitrekenen. In de handleiding stond echter alleen dat dat met ATI kaarten kon, maar de handleiding is ook al een beetje verouderd. (Staat bijv. versie 5.4 als laatste vermeld, terwijl ik 6.23 oid draai). Is het nu dus misschien wel mogelijk om mijn GPU's WU's te laten berekenen?

Edit:

Ik kijk net eens in het bestandje unitinfo, bij Core 2, 3 en 4 staat er: Name: p3861_fkbpabsolute_ligand.

Ben ik dan op 3 cores tegelijk hetzelfde aan het berekenen? (er staan wel download times).
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 422

Re: [Folding] enkele vraagjes

... Ik had tijdens de installatie aangegeven dat de cores op 95% gebruik mochten draaien, maar af en toe loopt mn pc nog wat schokkerig bij het starten van een programma. Ik wil ze dus eigenlijk op 85% zetten. Ik vind echter nergens een manier om F@H af te sluiten, behalve dan via procesbeheer, maar ik weet niet of dat goed is. Ook weet ik niet of ik gewoon in de config file cpuusage op 85 kan zetten of dat ik nog meer moet doen.
Ik vermoed dat je 4 standaard-foldingclients mét service hebt geïnstalleerd, zodat het automatisch opstart bij reboot van je computer. Klopt dit ? Om dezelfde reden als jij net aangeeft, vind ik die service-functie niet zo interessant, je hebt er niet meteen vat op. Ik start mijn clients steeds handmatig op, zo heb ik er meer controle over. Hier moet iemand anders inspringen met meer ervaring over services...
Ook weet ik niet of ik gewoon in de config file cpuusage op 85 kan zetten of dat ik nog meer moet doen.
Het makkelijkste dat je kan doen is je client.cfg bestand in de folder waar je client staat geïnstalleerd, verwijderen. Als je nu de client opnieuw opstart, kan je hem meteen opnieuw instellen zonder dat je je huidige WU verliest. Als je gewoon de file aanpast, onthoudt hij die wijziging niet.
Verder heb ik nog 2x een nVidia Gefore 9600 GT, en ik had gelezen dat je met je grafische kaart ook WU's kan laten uitrekenen. In de handleiding stond echter alleen dat dat met ATI kaarten kon, maar de handleiding is ook al een beetje verouderd. (Staat bijv. versie 5.4 als laatste vermeld, terwijl ik 6.23 oid draai). Is het nu dus misschien wel mogelijk om mijn GPU's WU's te laten berekenen?
Nvidia-kaarten zijn net interessanter om te laten vouwen. [cc] Ze zijn, algemeen beschouwd, het best geschikt voor het folding-werk. Jouw 9600 GT kan op z'n eentje een 3 à 4000 ppd* per dag genereren. Als je er zo twee aan het werk zou kunnen zetten, denk ik dat we nog heel wat van je te zien kunnen krijgen! :-s

De beste handleiding die je kan volgen, is
Edit:

Ik kijk net eens in het bestandje unitinfo, bij Core 2, 3 en 4 staat er: Name: p3861_fkbpabsolute_ligand.

Ben ik dan op 3 cores tegelijk hetzelfde aan het berekenen? (er staan wel download times).
Waarschijnlijk zijn dit gewoon 3 verschillende runs van hetzelfde project. Hier zou ik me niet meteen zorgen over maken. (Zie verder => FahMon)
Zojuist mijn eerste WU'tje ingeleverd. Ik kan alleen geen enkel van de namen van mijn projecten terugvinden in die lijst?
Weet niet meteen over welke lijst je het hebt. Heb je het over
Trouwens, dat qua temperatuur zit wel goed. Pc draait al enkele uren F@H nu (op 4 processors en 1 GPU) en de temperatuur is nu 22 graden. Sowieso nog nooit boven de 28 graden uitgekomen, zelfs niet na uren gamen.
Vraag me toch wel af wat die sensor die 22° aangeeft, meet. ;) Mijn CPU (Core i7 920) draait idle aan ongeveer 40°, full load aan 75°-80°.

Als je CPU inderdaad aan 11° zou werken (hetgeen mij ten zeerste zou verbazen =D> ), zou ik je aanraden om de SMP-client te installeren. (
Op mijn gpu draai ik een systray client. Ik had vorige keer een WU van 2000 (ik weet niet wat dat betekent [rr] ),

en die kon ik nog goed bekijken in de display. Nu heb ik er een van 10000, maar als ik hem wil bekijken krijg ik een bsod (al 2x geprobeerd, 2x n bsod). Ik kan me lastig voorstellen dat zoiets te zwaar is voor een grafische kaart, zo complex zijn die moleculen toch niet om te renderen (vergeleken met bijv. bepaalde games).
Die 2000 of 10000 zijn gewoon het aantal steps, elke WU wordt ingedeeld in een bepaald aantal stappen. Dit hangt niet rechtstreeks samen met de grootte van de WU of de waarde die eraan vasthangt.
maar als ik hem wil bekijken krijg ik een bsod (al 2x geprobeerd, 2x n bsod). Ik kan me lastig voorstellen dat zoiets te zwaar is voor een grafische kaart, zo complex zijn die moleculen toch niet om te renderen (vergeleken met bijv. bepaalde games).
Het is algemeen bekend dat de viewer van de GPU nog behoorlijk wat problemen heeft, dit is dus niet te wijten aan de graka, maar aan de software.
... Is er trouwens ook nog een manier om bij de WU's die op mijn cores lopen de voortgang te bekijken, zonder steeds die map en unitinfo.txt te openen?
Zeer handig programma:
En om die processen te pauzeren? Ik kan alleen de processen vinden in procesbeheer, verder zie ik geen mogelijkheid ze af te sluiten of pauzeren e.d.
Zoals reeds aangegeven heb ik geen verstand van services, hier kun je waarschijnlijk wel wat mee.

Als je nog vragen hebt, laat maar horen! :P
Help mee eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en andere te bestrijden in de vrije tijd van je CPU...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Folding] enkele vraagjes

Zoals Jan reeds zei, wel steeds je temps in het oog blijven houden [rr] Ik heb nu een GPU draaien aan 120°, nonstop, momenteel zonder enig probleem. Dit is echter eerder uitzondering dan regel, ik vermoed dat die het dan ook niet zo heel lang meer zal volhouden. :P Maarja, alles voor folding ;)
Nou, ik ben een zeer fervent vouwer, maar mijn apparatuur mag er niet van kapot gaan. Dan liever wat rustiger aan doen en wat vouwers erbij werven, dat schiet beter op. Er staan nog miljoenen PC's onderbenut te draaien op de wereld. =D>
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 422

Re: [Folding] enkele vraagjes

Nou, ik ben een zeer fervent vouwer, maar mijn apparatuur mag er niet van kapot gaan. Dan liever wat rustiger aan doen en wat vouwers erbij werven, dat schiet beter op. Er staan nog miljoenen PC's onderbenut te draaien op de wereld. ;)
Mja, ga ik wel mee akkoord. Maar die grafische kaart waar ik het over had, draait idle reeds op 80°-90°, hetgeen eigenlijk ook veel te hoog is om iets anders mee te doen. Daarom laat ik ze, voor wat er nog van rest, toch gewoon folden :P

Op de andere grafische kaarten ben ik echter iets zuiniger =D>
Help mee eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en andere te bestrijden in de vrije tijd van je CPU...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=59270

Berichten: 703

Re: [Folding] enkele vraagjes

Ik heb FAHmon gedownload, handig programmaatje =D>

Nog een vraagje:

Mijn cores hebben Machine ID 1 t/m 4.

Maar wat moet ik voor mijn GPU's dan instellen? 5 en 6, of ook gewoon 1 en 2?

Nu stond hij ingesteld op 5, maar als ik hem dan liet lopen, gebruikte hij nog ong. 20% cpu... :S

Berichten: 703

Re: [Folding] enkele vraagjes

Ik heb alle cores nu al een tijdje draaien. Ik moest voor de GPU's Machine ID 5 en 6 gebruiken.

Alle cores hebben dezelfde instellingen, ze horen om de 3 minuten een checkpoint te maken.

Echter is er iets vreemds aan de hand.

CPU Core 3 en 4 werken goed. Ze vragen ook om de 3 minuten netjes een checkpoint aan:

Code: Selecteer alles

[16:12:31] Timer requesting checkpoint

[16:15:32] Timer requesting checkpoint

[16:18:32] Timer requesting checkpoint

[16:20:48] Completed 660000 out of 1500000 steps  (44%)

[16:23:50] Timer requesting checkpoint
CPU Core 1 en 2 lijken wel te werken (ze hebben iig een kleine voortgang gemaakt), maar ze houden de logs niet correct bij. Er staan iig geen checkpoint requests:

Code: Selecteer alles

[15:12:03] Completed 10000 out of 500000 steps  (2 percent)

[15:36:25] Writing local files

[15:36:26] Completed 15000 out of 500000 steps  (3 percent)

[16:00:36] Writing local files

[16:00:36] Completed 20000 out of 500000 steps  (4 percent)

[16:25:05] Writing local files

[16:25:05] Completed 25000 out of 500000 steps  (5 percent)
En bij de GPU Cores is het nog vreemder. De eerste core doet het goed:

Code: Selecteer alles

[16:20:45] Completed 52%

[16:23:16] Completed 53%

[16:25:34] Completed 54%

[16:27:54] Completed 55%
Er staan geen requests, ik vermoed dat dit is omdat hij binnen 3 minuten steeds een procent af heeft.

Als ik in de display kijk, staat er dat er 55% af is, dat klopt dus.

De tweede core doet ook geen requests:

Code: Selecteer alles

[15:50:25] Completed 11%

[16:01:25] Completed 12%

[16:09:25] Completed 13%

[16:17:40] Completed 14%
Maar deze core heeft (volgens de log) niet binnen 3 minuten af 1 procent af.

Bovendien als ik in de display van de 2e core kijk, staat er dat deze ook op 55% is. Een van beide klopt dus niet?

Berichten: 422

Re: [Folding] enkele vraagjes

Daar kun je niet veel aan doen, waarschijnlijk draai je XP?

Vista heeft dit probleem niet en vraagt amper resources van de CPU om de GPU-client te laten draaien, XP vreet echter CPU.

Waarschijnlijk is het het beste om de GPU's te verkiezen boven de CPU-clients, want die zullen wel meer ppd genereren.

2 GPU's geeft blijkbaar 40% CPU-verbruik. Hiernaast kun je dan nog minimum 2 CPU-cores draaien zonder problemen.

Een andere mogelijkheid is om op die 2 cores gewoon een smp-client te laten draaien. Die zal, afhankelijk van de tijd dat je hem laat folden op een dag, nog de deadlines halen en toch meer ppd leveren. Aan jou de keuze! [rr]

De machine-id's kun je zelf kiezen, de computer geeft wel een error van zodra hij meerdere clients aantreft met hetzelfde id. Dan moet je gewoon even opnieuw configureren en een ander id kiezen ;)

Edit: heb je blijkbaar al uitgetest :P
...Een van beide klopt dus niet?
Van de display zou ik me persoonlijk niet te veel aantrekken, je logfile zal wel kloppen. Je kunt het ook controleren met Fahmon hé, zo weet je ook meteen wat de snelheid van je GPU's is. =D>

Nog een opmerking: je GPU-clients krijgen best zo veel mogelijk CPU-toevoer om de beste prestaties te leveren, dus kun je opteren om de processen die draaien in dienst van de GPU-clients, een hogere prioriteit te geven. Dit zou je kunnen doen door bij de configuratie van de GPU's te kiezen voor 'low' ipv 'idle' of via één of ander priority-programma.
Help mee eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en andere te bestrijden in de vrije tijd van je CPU...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=59270

Berichten: 300

Re: [Folding] enkele vraagjes

[offtopic] Yoste vergeef me mijn nieuwsgierigheid maar wat is er bij jouw aan de hand vroeger draai je een 21 k punten per dag nu maar 16 k , apartuur wat spaar? (niks op tegen hoor)[offtopic]

Berichten: 422

Re: [Folding] enkele vraagjes

Ah, had tijdelijk wat problemen om mijn vierde GPU uiteindelijk aan het folden te zetten. (diegene die sinds vorig weekend aan 120° draait) Dat berokkende ook last aan de rest van mijn clients, merkwaardig genoeg. Maar nu draait alles weer op rolletjes, dus wacht maar af =D>
Help mee eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en andere te bestrijden in de vrije tijd van je CPU...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 419

Re: [Folding] enkele vraagjes

Yoste, misschien is het handig om je computer eens grondig schoon te maken, zodat hij minder warm wordt? Dan overleeft die GPU het wat langer.
Kijk ook eens op het Distributed Computing forum en doe mee met BOINC!

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showforum=59

Reageer