[chemie] arrheniuszuur en -base?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

[chemie] arrheniuszuur en -base?

hallo,

ik heb twee vragen over chemie, maar kan zelf niet echt een verklaring ervoor geven. De vragen luiden: is een alkanol te beschouwen als een arrheniusbase? en is een alkaanzuur te beschouwen als een arrheniuszuur?

Ik denk dat op het antwoord op de eerste vraag nee is, want een alkanol zal in water geen OH- ion afgeven. Maar komt dit door dat de OH groep gebonden is aan het C atoom door een atoombinding? Of komt dit door iets anders?

Het antwoord op de tweede vraag denk ik dat het ja is, want een alkaanzuur zal in water een waterstof ion afsplitsen, maar hoe dit komt weet ik niet. Kan iemand mij hiermee helpen. Dank

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [chemie] arrheniuszuur en -base?

Dag Kenny FC, welkom =D> op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]DEKKENDE TITEL[/u][/b] [i] Geef in je titel een zo dekkend mogelijke omschrijving van je vraagstelling Maak in een paar woorden duidelijk waar het over gaat. Je kunt wel duizend onderwerpen verzinnen met als titel [u][natuurkunde]mechanica[/u], en die vindt dus niemand meer terug. [u][natuurkunde]bungee-jump [/u]is dan bijvoorbeeld duidelijker en maakt je topic herkenbaarder[/i][/color] [/td]
We hebben nu je titel even aangepast. Denk je er de volgende keer zélf aan??

[/color]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7

Re: [chemie] arrheniuszuur en -base?

OK, volgende keer doe ik hetzelf wel, mijn excuses daarvoor.

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: [chemie] arrheniuszuur en -base?

Een Arrheniusbase heeft geprotoneerd (dus na een waterstof ion op te nemen) een hogere pKa dan water; een Arrheniuszuur een lagere pKa. Het evenwicht van een zuur-base reactie gaat immers altijd naar de kant met de hoogste pKa van het zuur.

Bij een Arrheniusbase zorgt dit ervoor dat het evenwicht naar de kant moet gaan waar de base geprotoneerd is, en dus hydroxide heeft vrijgesteld (door protonen aan water te onttrekken). De geprotoneerde vorm van de base moet met andere woorden minder zuur zijn dan water.

Bij een Arrheniuszuur moet het evenwicht gaan naar de kant waar het zuur gedeprotoneerd is. Het zuur moet dus zuurder zijn dan water.

Carbonzuren hebben een pKa van ca. 5, tegenover water dat een pKa van ongeveer 16 heeft. Ze zijn dus veel zuurder dan water en het evenwicht gaat naar de kant waar de zuren een waterstof ion hebben vrijgesteld.

Een geprotoneerd alcohol heeft een pKa van -2, tegenover weer die 16 van water. Hierdoor gaat het evenwicht heel sterk naar de kant gaan waar het alcohol niet geprotoneerd is. Aangezien zich basisch gedragen de facto een proton opnemen is, kan hieruit afgeleid worden dat het alcohol zich niet basisch zal gedragen in water. De protonerende reactie is immers vrijwel aflopend in de richting van het niet-geprotoneerde alcohol.

Structureel ligt de verklaring bij de stabiliteit van carboxylaat anionen (carbonzuren die een proton hebben afgegeven) door delokalisatie van de negatieve lading over twee zuurstofionen. Zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/File:Carboxyl...esonance-2D.png

Voor alcoholen is het simpelweg het feit dat er niets stabiliserends is aan een geprotoneerd normaal (dus alkanisch) alcohol. Het vervormt ook het hele systeem van waterstofbruggen, analoog aan wat er bij water gebeurt. Het gedrag van water en alcoholen verschilt dan ook niet zo heel sterk qua aciditeit, zolang de R-keten niet te lang of complex wordt.

Berichten: 7

Re: [chemie] arrheniuszuur en -base?

bedankt voor je uitleg, maar is dit ook mogelijk uit te leggen zonder Pka waarde, want ik zit in het vijfde middelbaar en heb dit nog niet gezien. Dank

Reageer