Springen naar inhoud

Moeilijkheden bespreking chi-kwadraat

• Log in om te kunnen reageren

de_fristi

de_fristi

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 mei 2009 - 13:52

Hallo,

In SPSS probeer ik verschillende relaties te achterhalen uit de resultaten van een enquete.

Aan de hand van een chi kwadraat test heb ik de variabelen geslacht (man, vrouw) vergeleken met de variable leidinggeven (waar men 1 (ja) of 2 (nee) kon invullen). Met het doel om te weten of er een verband is tussen de twee variabelen of het al dan niet neutraal is.
Uit de test blijkt het volgende:
Chi-square: 36,58
df: 1
Asymp. Sig: 0,000

Wat zeggen deze waarden nu precies?
Ik moet hiervan een bespreking geven, een soort besluit of er al dan niet een significant verband is tussen beiden. Maar ik heb moeilijkheden met de formulering, omdat ik niet alles snap wat er instaat.

ik heb ook een screenshot genomen van het resultaat, indien verdere info nodig
reply maar
link: Chi test resultaat

Bedankt op voorhand.

Joeri

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Gesp

Gesp

• >250 berichten
  • 339 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 mei 2009 - 20:53

Dat ligt toch wel voor de hand?
Chi-square: 36,58 > de waarde van de chi-kwadraat
df > aantal vrijheidgraden
Asymp. Sig: 0,000 > de p-waarde, waar de meeste mensen vooral in geinteresseerd zijn. Vooral als deze kleiner dan 0.05 is. Want dan is het "significant"... (en, hoera!, 0.000 is veel kleiner dan 0.05, dus het is super-significant)

In je tabel zie je dat er meer vrouwen leidinggeven (92), dan verwacht (63) - of omgekeerd: minder mannen dan verwacht.

de_fristi

de_fristi

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 mei 2009 - 12:38

ik zou nog sarcastischer antwoorden moest ik van u zijn

die dingen kan ik ook wel, het is gewoon het in woorden gieten van al die resultaten waar ik problemen mee heb

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures