Fruitsap of echt fruit ?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 136

Fruitsap of echt fruit ?

Je hoort vaak dat de meeste vitaminen van fruit in de schil zitten (althans dat hoor je toch over de appel) maar nu vroeg ik me af, hoe gezond is fruitsap dan nog ?

Ik stel me voor dat er weinig schil aan te pas komt bij fruitsap en dus ook het grootste deel van de vitaminen verloren gaan ? Op de verpakking van fruitsap vind ik ook niets terug van de vitaminen die er in zouden zitten, vandaar de vraag.

Dus is gewoon fruit dan een pak gezonder dan fruitsap (qua vitaminen want de suikerkwestie is nog iets anders) en is fruitsap dan echt nog wel zo gezond ?

Bij voorbaat bedankt, Arne

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Fruitsap of echt fruit ?

Ligt toch ook helemaal aan welk fruit je gebruikt? Volgens mij zit bijvoorbeeld in kiwi hartstikke veel vitamine C terwijl er in de schil nagenoeg niets zit. Wat er op de verpakking staat qua ADH van bepaalde vitamines is een goede indicator voor de 'gezondheid' van een sapje. Dan maakt het weinig uit of er schil voor gebruikt is ja of nee.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 12.262

Re: Fruitsap of echt fruit ?

Ik stel me voor dat er weinig schil aan te pas komt bij fruitsap en dus ook het grootste deel van de vitaminen verloren gaan ?
Hoe dacht je dat ze appelsap maken dan - door eerst te appels te gaan schillen of iets in die geest?

Fruitsappen worden in de regel gemaakt door de gehele vrucht te vermalen, en daarna alle vaste troep eruit te zeven, en evt kleinere deeltjes te klaren om een helder resultaat te verkrijgen. Daarmee lijkt het logisch dat wateroplosbare vitamines sowieso wel mee komen, en het verschil tussen sap of heelfruit niet zo groot kan zijn.
Dus is gewoon fruit dan een pak gezonder dan fruitsap (qua vitaminen want de suikerkwestie is nog iets anders) en is fruitsap dan echt nog wel zo gezond ?
Qua vitamines en suiker zal het echt niet veel uitmaken. Wat wellicht wel scheelt is de hoeveelheid vezels - onoplosbare voedingsvezel zul je in een helder sap niet vinden.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Fruitsap of echt fruit ?

Fruitsappen worden in de regel gemaakt door de gehele vrucht te vermalen


Ik hoop dat dit niet geldt voor bananen, of nog sterker kokosnoten =D>
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 136

Re: Fruitsap of echt fruit ?

Benm schreef:Hoe dacht je dat ze appelsap maken dan - door eerst te appels te gaan schillen of iets in die geest?

Fruitsappen worden in de regel gemaakt door de gehele vrucht te vermalen, en daarna alle vaste troep eruit te zeven, en evt kleinere deeltjes te klaren om een helder resultaat te verkrijgen. Daarmee lijkt het logisch dat wateroplosbare vitamines sowieso wel mee komen, en het verschil tussen sap of heelfruit niet zo groot kan zijn.
Nee maar ik dacht dat er weinig uit de schil zou kunnen komen omdat je op het einde net altijd die vaste delen overhoud en ik veronderstelde (blijkbaar dus verkeerd) dat daardoor de schil weinig met het persen had te maken.
Qua vitamines en suiker zal het echt niet veel uitmaken. Wat wellicht wel scheelt is de hoeveelheid vezels - onoplosbare voedingsvezel zul je in een helder sap niet vinden.
Oké, bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Fruitsap of echt fruit ?

Zo'n vreemde gedachtengang was dat niet hoor, thuis schillen veel mensen hun fruit natuurlijk. Het gaat erom dat het een extra stap is en die is vrij moeilijk met machines te doen: probeer maar eens een aantal peren van verschillend formaat te schillen met een machine. Veel te ingewikkeld en dus slaan ze die stap gewoon over. Je moet het sap toch nog filteren voor het de fles in gaat dus wat zou je moeilijk doen? =D>
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 12.262

Re: Fruitsap of echt fruit ?

Ik hoop dat dit niet geldt voor bananen, of nog sterker kokosnoten ;)


Eigenlijk zou het me bij bananen niet eens verbazen, al denk ik dat ze de pulp op een of andere manier uit de schil persen/pletten.
Victory through technology

Reageer