Waar pepton kopen?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 76

Waar pepton kopen?

Hallo, ik ben op zoek naar een beetje pepton, maar ik heb geen Idee in welk winkel ik dat zou moeten vinden.

Op het internet staat er juist maar wat pepton is en waar het te verkrijgen is.

Dus naar welk soort winkel moet ik gaan?

Of is er een vervangingsmiddel voor? Het is namelijk voor een voedingsbodem te maken.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Waar pepton kopen?

Om iets over een alternatief te zeggen is het handig om te weten wat je erop wil laten groeien. Waarschijnlijk wil je YEPD maken?

Waarschijnlijk kan je het vervangen door bacto-tryptone, dat zijn ook korte ketens van aminozuren.

Waar je deze stoffen vandaan haalt als individu weet ik zo even niet, maar je kan even kijken op de site van hekserij.nl bijvoorbeeld. Loop anders even binnen bij een lab en kijk zo lief als je kan =D>

..hm, wacht. Je zal de boel toch moeten autoclaveren om het steriel te krijgen. Misschien kan je gewoon eiwit poeder gebruiken (voedingssupplement) en de oplossing verhitten in de autoclaaf. Eiwitten zullen dan uiteen vallen en daarmee bereik je min of meer hetzelfde. Misschien goed genoeg, de meeste micro organismen zijn niet zo moeilijk wat voedingsbodem betreft (niet degene die je thuis kan laten groeien als je niet in een lab werkt / geen toegang tot pepton hebt).
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Waar pepton kopen?

Een goede voedingsbodem bevat een stikstofbron (eiwitten), een koolstofbron (koolhydraten), stollingsmiddelen (gelatine of agar), water, en eventueel vitaminen en mineralen.

Glucose kun je kopen, of anders doe je het met gewone suiker. Je kunt eiwitpoeders kopen, in de dieetafdeling van de drogist. Of anders vleesextract. Gelatine of agar koop je gewoon in de supermarkt. De voorkeur gaat uit naar agar omdat sommige m.o. gelatine kunnen vervloeien. Vitamine en mineralen,... sommige eiwitpoeders zijn hiermee verrijkt dus een probleem is dat niet.

De verhoudingen: 10,0 g/L eiwitpoeder 10,0g/L suiker, 12,50 g/L agar. Dit moet te doen zijn.

Verder moet je steriel werken. Giet je mengsel in de platen in de buurt van een warmtebron. Zorg dat het mengsel goed warm is en bereidt het mengsel aseptisch.

Ik heb dit nog nooit gedaan, het is gewoon de theoretische samenstelling van een voedingsbodem.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Waar pepton kopen?

Ik heb het vaak zat gedaan en ik heb nog wel iets toe te voegen: zouten. Een typische LB agar plaat bevat:

1. Add the following to 800ml H2O

2. 10g Bacto-tryptone

5g yeast extract

10g NaCl

3. Adjust pH to 7.5 with NaOH

4. Add 15g agar, melt agar into solution in the microwave

5. Adjust volume to 1L with dH2O

6. Sterilize by autoclaving (>20 min)

pH kan je laten zitten als je dit soort spullen gebruikt en de meeste 'simpele' m.o. zoals gisten en bijvoorbeeld E. coli boeit het geen zier of je er een beetje naast zit =D>

dH2O is nagenoeg steriel en zit qua kwaliteit tussen kraanwater en mQ in overigens. Je kan best kraanwater gebruiken maar wacht dan niet te lang met autoclaveren, er zitten bacteriën in en in zo'n rijk medium wil je niet te veel groei hebben in de tussentijd.

Een Y(E)PD-plaat is niet veel anders, zoek even rond op het internet en je zult genoeg recepten vinden.

Het gieten en laten stollen van de platen kan je zoals gezegd het beste doen onder een vlam, dat geeft een kolom van stijgende lucht en dat voorkomt dat er iets op je platen valt dat kan gaan groeien.

Werk rond die vlam niet met handschoenen aan want die smelten aan je huid als je te dicht bij de vlam komt!

Denk na over wat je vast pakt en wat je waar neer zet (zodat je zo min mogelijk over je werkvlak heen hoeft van de een naar de andere kant). Ontsmet je werkvlak vooraf en achteraf, bijvoorbeeld met 70% EtOH (gewoon bij de drogist te koop als gedenatureerde alcohol 70%).

De platen kan je enige tijd bewaren (een maand of langer) als je ze goed luchtdicht verpakt zodat ze niet uitdrogen en bewaar ze in de koelkast. Als je ze gegoten hebt, zet er dan eentje warm zonder dat je er iets mee gedaan hebt. Op die manier kan je nagaan of de platen steriel zijn.

Zo.. en dat alles omdat je vroeg waar je pepton kan kopen ;)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 76

Re: Waar pepton kopen?

Heel erg bedankt voor de informatie!

Wel, hetgeen ik erop wil laten groeien is een van die lichtgevende zeebacterien à la Vibrio Phosporeum. Ik heb al van kinds af zo'n fascinatie voor dingetjes die licht geven in het donker en sedert een paar weken las ik op het internet van zo'n bioluminescerende bacteriën. Het lijkt me heel interessant om dat eens te proberen want het is makkelijk om aan alle 'ingredienten' voor LA of BOSS te komen behalve die pepton.

Maar ik heb nog een vraag over dat autoclaveren en die voedingsupplementen. Moet ik die voedingsbodem laten koken? of moet ik dat Bain Marie doen in kokend water? En laat ik die voedingsupplementen meekoken om er aminozuren van te maken of moet ik die apart verhitten en hoe warm?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Waar pepton kopen?

Let op: waarschuwing!

Het genus Vibrio omvat ook bijvoorbeeld de Vibrio cholerae, welke cholera veroorzaakt en dat kan levensbedreigend zijn.

Voor je eigen veiligheid, ga voor een bacterie die hoge zout concentraties nodig heeft om te groeien, zoals 30 gram per liter NaCl. Zulke bacterien zouden niet moeten kunnen overleven in een zoogdier. Een andere veiligheidsoverweging is om te gaan voor een bacterie die niet groeit op lichaamstemperatuur. Er zijn voldoende marine bacteriën die aan deze voorwaarden voldoen.

Kijk bijvoorbeeld hier eens voor tips.

Nogmaals: als je niet weet wat je doet en hoe om te gaan met pathogene bacteriën, verdiep je dan goed in de risico's vóór je aan de slag gaat.

Thuis gaat steriliseren je alleen lukken in een snelkookpan denk ik, of misschien wel in de oven?

Er zijn nogal wat sites die dit hele proces beschrijven (platen maken) voor de amateur die thuis aan de klus wil, google dat even zou ik zeggen. In het lab autoclaveer ik een liter een half uur op 121 graden C (dat is dus stoom, min of meer bain-marie).

(de dop NIET vast draaien: je fles kan klappen op die temperatuur!)

Het medium volledig bereiden en vervolgens autoclaveren is de beste methode, gewoon alles meekoken dus.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Waar pepton kopen?

Het medium volledig bereiden en vervolgens autoclaveren is de beste methode, gewoon alles meekoken dus.
Wel altijd opletten dat alles volledig is opgelost voordat je gaat autoclaveren. Verder zou je inderdaad het beste een snelkookpan kunnen gebruiken. Bodempje water van een paar cm, hier een standaardje in zetten waar je medium in komt te staan en koken maar (dit is dus dmv stoom)

Verder wil ik je nog waarschuwen voor het gebruik van glas, sterk verhitten en daarna sterk afkoelen vinden de meeste huis- tuin- en keuken- glas soorten niet zo leuk (barsten, morsen glassplinters en alle vervelende ongein van dien).
"Meep meep meep." Beaker

Reageer