Aspirine en maagklachten

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 7

Aspirine en maagklachten

Aspirine en maagklachten :

Het ontstaan van maagklachten bij gebruik van acetylsalicylzuur kan verklaard worden door de remming van prostaglandineproductie. Prostaglandinen hebben namelijk een beschermende functie in de maag. Sommige prostaglandine remmen de productie en afgifte van maagzuur waardoor het maagsap minder zuur wordt door de pariëtale cellen, dit zijn grote slijmproducerende cellen in de maagwand. Naast het feit dat prostaglandine E en I de bloedomloop bevorderen, stimuleren ze ook de groei van de epitheelcellen in het maagdarm- kanaal waardoor de vorming van het regelmatige slijmlaag gegarandeerd. In een gezonde maag is over de slijmlaag een zeker verloop in de zuurtegraad (pH) aanwezig. Deze pH zorgt voor het neutraliseren van de binnendringende waterstofionen, zo wordt maagbeschadiging voorkomen. Prostaglandinen zorgen voor het in stand houden van deze pH-gradiënt. Als de prostaglandinenconcentratie verlaagd wordt, na toevoeging van aspirine, is de aanmaak van het slijm nadelig en de barrière van het maagslijmvlies wordt lager. De maagwand wordt gevoeliger voor beschadiging en de kans op het optreden van een maagzweer of bloeding neemt toe. Het maagzuur kan dan het maagslijmvlies gemakkelijker irriteren.

Men kan dit vermijden door als men acetylsalicylzuur inneemt het te combineren met een beschermend maagmiddel. Deze bijwerking is niet afhankelijk van de toedieningsweg.

Aspirine veroorzaakt maagklachten doordat de werking van het enzym cyclo-oxygenase geremd wordt. Arachidonzuur wordt omgezet via cyclo-oxygenase gekatalyseerd naar prostaglandine, een hormoon dat een rol speelt bij beschadiging en ontsteking. Er zijn verschillende vormen van COX, salicylzuur remt COX-1, die belangrijk is voor het normaal functioneren van het lichaam. COX-1 bevordert de omzetting van archidonzuur tot prostaglandine-endoperoxyden, dat op zijn beurt wordt omgezet in prostaglandinen, prostacycline en tromboxaan., die vooral een regulerende en beschermende werking hebben, zoals bv. de doorbloeding van organen. De route die de omzetting van aspirine met cyclo-oxygenase volgt is weefselafhankelijk, dit betekent dat vooral de prostaglandine I2 ( prostacycline) worden gevormd in de maag, in de bloedplaatjes tromboxaan en in de witte bloedcellen prostaglandine E. Door de remming van COX-1 kunnen ongewenste effecten ontstaan als maagbloedingen of andere maagklachten. De rol die door COX-2 worden gesynthetiseerd spelen een rol bij koorts, pijn en ontstekingen.

Ik vraag me af of mijn uitleg klopt ?

Berichten: 26

Re: Aspirine en maagklachten

Voor zover ik zie wel.

Wat je, vind ik, wat onduidelijk brengt is het volgende:

Acetylsalicylzuur remt COX. Aspirines ontlenen hun effect aan de blokkering van COX-2, COX-1 daarentegen geeft alleen maar nadelige effecten bij blokkering.

Reageer