Apeldoorn 30/04

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 146

Apeldoorn 30/04

Een auto als wapen?

Waarom hebben de veiligheidsdiensten niet gewoon één of twee politieauto’s dwars over de rijweg geparkeerd? In dat geval had de man zijn actie noodgedwongen opgegeven.
Smile ! You might live longer.

On the internet you almost can do everything that makes you happy.

You don't have to understand the Universe to put an article on Wetenschapsforum.

Gebruikersavatar
Berichten: 270

Re: Apeldoorn 30/04

Feetje schreef:Een auto als wapen?

Waarom hebben de veiligheidsdiensten niet gewoon één of twee politieauto’s dwars over de rijweg geparkeerd? In dat geval had de man zijn actie noodgedwongen opgegeven.
omdat ze natuurlijk niet van te voren wisten waar de dader eventueel zou gaan toeslaan.

ze hadden dan bij ELK kruispunt op ELKE weg dat moeten doen.... en dat zijn een stuk meer dan 1 of 2 wagens.
Niemand is slim genoeg om z'n eigen domheid te bevatten.

Re: Apeldoorn 30/04

Als de dader met zijn auto dwars door dranghekken en een menigte mensen knalt, dan knalt ie ook wel tussen twee geparkeerde politieauto's heen. Een eenvoudiger en goedkoper idee is, om halverwege de afgesloten weg enkele kort op elkaar volgende dranghekken te plaatsen. Betonblokken zijn ook mogelijk, maar die zijn een beetje lastig om overal mee te slepen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Apeldoorn 30/04

Gekken die echt kwaad willen, hou je met geen mogelijkheid ter wereld weg (helaas). De volgende keer zal de te beveiligen perimeter groter zijn, maar dan zul je weer zien dat het gevaar uit (weer) een onverwachte hoek komt. Desalniettemin zou ik graag zien dat het bij deze ene gek blijft.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 4.246

Re: Apeldoorn 30/04

In dat geval had de man zijn actie noodgedwongen opgegeven.
Kennelijk niet: de auto was al zwaar beschadigd toen hij de wagen koningsfamilie wilde rammen.
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 771

Re: Apeldoorn 30/04

Belg zijnde weet ik niet zo heel veel van de zaak, maar wat was net de bedoeling: wou hij op de bus met koninklijke familie inrijden of bewust op die mensen?

Want ik dacht eerst het tweede, maar soms hoor/lees ik ook het eerste...

ben er beetje door verward =D>

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Apeldoorn 30/04

Voor zover ik begrepen heb zijn de details over z'n motief niet gekend geraakt voor z'n overlijden, maar het zou wel gegaan zijn om een (poging tot) aanslag op de koninklijke familie - zie ook hier.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Apeldoorn 30/04

Hij heeft gezegd (tegen de politie, direct nadat hij tot stilstand gekomen was) het op de koninklijke familie gemunt te hebben. Wat hij had willen aanrichten is mij niet helemaal duidelijk, want met een suzuki'tje inrijden op zo'n grote wagen heeft volgens mij niet al te veel impact.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Apeldoorn 30/04

Voor zover ik begrepen heb is op de persconferentie gezegd dat hij vervolgd zou worden (het was toen Karst T. nog leefde) voor een aanslag op "de troonopvolger". Hij schijnt toen hij nog in de auto zat tegen de politie gezegd te hebben dat hij Willem-Alexander en Maxima wilde hebben.

Dat dat hem nooit gelukt zou zijn, staat daar even buiten imho. De man moet haast wel doorgedraaid zijn, anders verzin je het niet en dan zeker niet op die manier (kleine auto, geen gordel om, grote bus). Tegen dit soort zaken valt niet te beveiligen. Tuurlijk, je kunt allerlei maatregelen proberen te nemen om een gek in een auto te stoppen, maar de volgende gek verzint dan wel weer iets anders. En om nou bij elk publiek optreden de koninklijke familie en een pantserwagen te zetten en op elk dak een scherpschutter te positioneren gaat natuurlijk ook weer zo ver. Zeker omdat het duidelijk om een eenmansactie gaat, en in alle andere jaren (voor zover ik weet) nooit een aanslag op de koninklijke familie geweest is.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Apeldoorn 30/04

in alle andere jaren (voor zover ik weet) nooit een aanslag op de koninklijke familie geweest is.


Het enige wat mij te binnen schiet is Balthasar Gerards en dat is toch al wel een tijdje geleden.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Apeldoorn 30/04

Hij heeft gezegd (tegen de politie, direct nadat hij tot stilstand gekomen was) het op de koninklijke familie gemunt te hebben. Wat hij had willen aanrichten is mij niet helemaal duidelijk, want met een suzuki'tje inrijden op zo'n grote wagen heeft volgens mij niet al te veel impact.
Als je veel films kijkt had hij misschien verwacht dat de auto zou ontploffen in een grote vuurbal.

Ik vind het een beetje raar. Het heeft namelijk geen verklaring afgelegt. Hij had het op de koninklijke familie gemunt, dat is natuurlijk duidelijk, maar waarom dat is veel belangrijker.

Ik denk dat hij het heeft gedaan omdat hij gewoon doorgedraait was, waarschijnlijk zonder beraad, hij zag het schouwspel, hoe mensen feest vierden terwijl hij in een diep dal zat, en heeft gewoon gasgegeven. Dat heb ik eigenlijk liever dan als het een terroristische aanslag is. Of het nu Palestina is, of koerden, of Friesland of wat dan ook. Ik vind het altijd zo hulpeloos als er onschuldige slachtoffers vallen voor politieke overtuigingen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Apeldoorn 30/04

Hij heeft gezegd (tegen de politie, direct nadat hij tot stilstand gekomen was) het op de koninklijke familie gemunt te hebben.
Lijkt me zeer onwaarschijnlijk: de voorruit was ondoorzichtig. Hij zag niets meer.

Bj de botsing op het hek bij de naald kon hij zich dus niet schrap zetten en hij moet volledig knock-out tegen zijn stuur gegaan zijn..

In die toestand is hij door een fotograaf waargenomen en gefotografeerd.

De verklaring van de politieman is dan op zijn minst dubieus.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Apeldoorn 30/04

Klopt, hij zal er slecht aan toe geweest zijn. Maar het is echt gezegd
Nadat hij tegen het monument De Naald knalde, was Tates nog aanspreekbaar. Hij verklaarde tegen politiemensen die kwamen aansnellen, dat zijn actie was gericht tegen de koninklijke familie.

Zijn motief is niet duidelijk. Wel is bekend geraakt dat hij was ontslagen als beveiliger en dat hij moest verhuizen. Hij had de huur van zijn woning per 1 mei opgezegd omdat hij het bedrag van 580 euro per maand niet meer kon opbrengen.
klik

Verborgen inhoud
deze foto wijst er niet echt op dat hij aanspreekbaar was
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Apeldoorn 30/04

Aanvullend op het bovenstaande:

Op www.telegraaf.nl zijn (schokkende) beelden te zien waarom de dader beweegt terwijl de agent naast hem staat. Het is derhalve plausibel dat hij toen ook bij kennis was. Wat er echter precies gezegd is, zal alleen die agent weten (en die zal bij een onderzoek onder ede staan). Link naar het artikel (er opent geen film): http://www.telegraaf.nl/binnenland/3827950...peldoorn__.html
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 270

Re: Apeldoorn 30/04

Voor zover ik begrepen heb zijn de details over z'n motief niet gekend geraakt voor z'n overlijden, maar het zou wel gegaan zijn om een (poging tot) aanslag op de koninklijke familie - zie ook hier.


ik vraag me af hoeveel schade die had kunnen toebrengen met zo'n klein wagentje..
Niemand is slim genoeg om z'n eigen domheid te bevatten.

Reageer