[natuurkunde] differentieermethode in mathematica

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 145

[natuurkunde] differentieermethode in mathematica

Ik heb een functie waarvan ik de onzekerheid probeer te bepalen met de differentieermethode. Hiervoor gebruik ik Mathematica en het wil niet lukken. Ik zie echter niet wat ik fout doe. Mijn onzekerheid heeft dezelfde waarde als de functie zelf, alleen een factor 10^7 groter =D> Dat klopt allemaal natuurlijk voor geen meter, maar ik zie de fout niet. Zou iemand even kunnen kijken?

http://home.orange.nl/~kuip3148/Differentieermethode.nb

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [natuurkunde] differentieermethode in mathematica

Die formule klopt niet.

Jij gebruikt
\(\delta\eta=\sqrt{\left(\frac{\partial \eta}{\partial x_1}\right)^2+\cdots +\left(\frac{\partial \eta}{\partial x_n}\right)^2}\)
het moet zijn
\(\delta\eta=\sqrt{\left(\frac{\partial \eta}{\partial x_1}\delta x_1\right)^2+\cdots +\left(\frac{\partial \eta}{\partial x_n}\delta x_n\right)^2}\)
Je moet dus nog alle afgeleiden vermenigvuldigen met de relatieve fouten, en dan kwadratisch optellen. Als ik
\(\delta p=0\)
neem (vermoedelijk een exacte waarde?), krijg ik dit:
lapzwans.JPG
lapzwans.JPG (57.92 KiB) 591 keer bekeken
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 145

Re: [natuurkunde] differentieermethode in mathematica

Bedankt voor je hulp, nu moet het lukken hoop ik. p is inderdaad een exacte waarde, die hoef ik dan eigenlijk ook niet mee te nemen in het lijstje waar ik alle partiële onzekerheden bereken? Dat doe ik namelijk bij g ook niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [natuurkunde] differentieermethode in mathematica

p is inderdaad een exacte waarde, die hoef ik dan eigenlijk ook niet mee te nemen in het lijstje waar ik alle partiële onzekerheden bereken? Dat doe ik namelijk bij g ook niet.
Klopt.

Verborgen inhoud
Bezig met PN/MIF?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 145

Re: [natuurkunde] differentieermethode in mathematica

Yep, MIF, saaiste vak ooit =D>

Gebruikersavatar
Berichten: 145

Re: [natuurkunde] differentieermethode in mathematica

Weet je trouwens hoeveel decimalen ik hier op moet geven? Sommige meetgegevens hebben maar twee significante cijfers, dus dacht ik dat het eindantwoord er ook maar twee moest hebben, maar dat was niet goed.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [natuurkunde] differentieermethode in mathematica

Als ik het me goed herinner heeft Wim daar een mooie routine voor geschreven, genaamd 'FormatOutput' (in het MIF-package), zodat je hier nooit meer over na hoeft te denken.

\\edit: ik heb mijn oude dictaat er even bijgepakt, en inderdaad staat dit al op pagina 4 genoemd.

Code: Selecteer alles

??Formatoutput: FormatOutput heeft als eerste twee (string) argumenten de naam en de 

eenheid van de weer te geven grootheid; de laatste twee argumenten 

zijn numeriek, n.l de waarde van de grootheid en de marge in die 

waarde. De routine geeft de uitkomst in compacte vorm met controle op 

het aantal significante decimalen. Aan de input kunnen de opties 

nDigits (1<=nDigits<=5) en FixFormat (1<=FixFormat<=5) worden 

toegevoegd om respectievelijk het aantal decimalen en het 

exponentiele format aan te passen. Defaultwaarden zijn voor beide 

opties 1.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 145

Re: [natuurkunde] differentieermethode in mathematica

Klopt inderdaad, alleen krijg ik die package niet aan het werk bij mij thuis. Ik heb het MFpackage opgeslagen onder zowel 'ExtraPackages' als 'Packages', maar hij opent hem niet. Dit zou toch moeten werken:

Needs["MFpackage`"];

Alleen krijg ik dan:

Get::noopen: Cannot open MFpackage`. >>

Needs::nocont: Context MFpackage` was not created when Needs was \

evaluated. >>

Edit: Met Needs["MFpackage`", "C://Program Files/WolframResearch/Mathematica/6.0/AddOns/Packages/MFpackage/MFpackage.m"]; laadt hij wel, maar dan werkt het weer niet voor iemand die hem op een andere computer opent.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [natuurkunde] differentieermethode in mathematica

Natuurlijk kun je niet met éen code ervoor zorgen dat het op iedere computer werkt, want het hangt ervan af waar het bestand staat. Als je wilt dat het werkt voor mensen op de uni (bijv. degenen die het nakijken), dan kun je gewoon twee regels invoegen: eentje zodat het bij jou huis werkt, en eentje zodat het daar werkt.

Ik zie het probleem niet zo.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 145

Re: [natuurkunde] differentieermethode in mathematica

Als jij bijvoorbeeld Needs["ErrorBarPlots`"]; gebruikt, dan werkt dat toch ook voor iedereen? Zolang iedereen de MFpackage onder Packages zet, zou dat dan toch ook moeten werken zonder specifiek te hoeven zeggen waar hij staat?

Je hebt wel gelijk wat dat betreft, ik voeg gewoon een extra regel in zodat het op de universiteit ook werkt.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [natuurkunde] differentieermethode in mathematica

Zolang iedereen de MFpackage onder Packages zet
Ik denk niet dat aan deze voorwaarde altijd voldaan is.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Reageer