Springen naar inhoud

Deeltjes lokaliseren dmv hun zwaartekracht

• Log in om te kunnen reageren

MacHans

MacHans

• >250 berichten
  • 500 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 mei 2009 - 09:38

Hey,

Het is door het onzekerheidsprincipe van Heisenberg niet mogelijk om van een elementair deeltje zowel plaats als snelheid nauwkeurig te meten. Dit komt omdat je de snelheid van een deeltje beÔnvloed als je de plaats meet, en vice versa.

Elke vorm van energie kromt de ruimtetijd, en die kromming is meetbaar. Dus ik zat te denken, is het mogelijk de plaats van een deeltje te bepalen, door 'simpelweg' de kromming van de ruimtetijd te meten rondom het deeljte, en daaruit (aan de hand van de massa van het deeltje) terug te rekenen waar het deeltje zich bevindt?

Ik kan dit zelf niet uitrekenen oid. Maar ik weet wel dat er een vast verband is tussen de massa van een deeltje, en de mate waarin het de ruimtetijd kromt. En ik weet dat er al instrumenten bestaan waarmee de kromming van ruimtetijd gemeten kan worden.

Of krijg je bij het meten van zulke kleine krommingen ook weer te maken met het onzekerheidsprincipe?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 04 mei 2009 - 13:09

..., is het mogelijk de plaats van een deeltje te bepalen, door 'simpelweg' de kromming van de ruimtetijd te meten rondom het deeljte, en ... .
En ik weet dat er al instrumenten bestaan waarmee de kromming van ruimtetijd gemeten kan worden.

Hoe denk je dat te doen (afgezien van nauwkeurigheid)?

Veranderd door thermo1945, 04 mei 2009 - 13:11

MacHans

MacHans

• >250 berichten
  • 500 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 mei 2009 - 14:24

Er zijn al verschillende detectoren gebouwd, deze kunnen zwaartekrachtgolven meten dmv interferentie.
En aangezien een zwaartekrachtgolf niets meer is dan een golf in de ruimtetijd, meten deze detectoren eigenlijk krommingen in de ruimtetijd.

Math-E-Mad-X

Math-E-Mad-X

• >1k berichten
  • 2383 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 mei 2009 - 18:16

Wat je nu aan het doen bent is algemene relativiteit combineren met quantum fysica en dat is nou juist waar nog altijd niemand echt in geslaagd is. Voorlopig weten we nog niet hoe we deze twee theorien moeten combineren.

Kijk, als de positie van het deeltje onzeker is dan moet er dus ook een onzekerheid in de kromming van de ruimte-tijd zijn. We moeten dus een quantum-theorie voor de tijd-ruimte hebben. En die hebben we voorlopig niet =D>
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures