Stijlvolle quotation omgeving in latex

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 829

Stijlvolle quotation omgeving in latex

In LaTeX heb je uiteraard een omgeving voor quotes, maar de opmaak vindt ik nogal zwak, gewoon wat gecentreerd met een insprong. Nu zie je bij sites zoals wikipedia wel stijlvolle omgevingen voor quotes met aanhalingstekens,... Ik weet dat wikipedia welswaar zich gebasseerd heeft op LaTeX maar hun quote omgeving hebben ze niet van LaTeX.

Kent iemand een package, of plugin om ook dergelijke opmaak te krijgen, of een manier op deze zelf in LaTeX te programmeren bijvoorbeeld door het \newenvironment commando?
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Stijlvolle quotation omgeving in latex

Een new environment maken is mij nog nooit gelukt. (Moest je vinden hoe het moet, zeker posten =D> ) Ik ken voorlopig geen andere mogelijkheid voor jouw probleem. Ik ga er nog eens naar kijken.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Stijlvolle quotation omgeving in latex

Ik begrijp nog steeds niet wat je bedoelt met quotes in Latex. Sinds wanneer citeer je iets in Latex op dit forum? Kun je een link geven naar zo'n voorbeeld op Wikipedia van een "quote met aanhalingstekens"?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Stijlvolle quotation omgeving in latex

Ik begrijp nog steeds niet wat je bedoelt met quotes in Latex. Sinds wanneer citeer je iets in Latex op dit forum? Kun je een link geven naar zo'n voorbeeld op Wikipedia van een "quote met aanhalingstekens"?
Niet of dit forum, maar in een PDF document, ik wil dus een omgeving zodat bijvoorbeeld

Code: Selecteer alles

\begin{eigenomgeving}

To be or not to be...

\end{eigenomgeving}
en dit dan zoiets genereerd (in PDF)
quote.PNG
quote.PNG (3.81 KiB) 735 keer bekeken
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Stijlvolle quotation omgeving in latex

Ah, ik zat wat betreft de connectie met dit forum nog met het vorige topic in mijn hoofd, excuses. Inderdaad is het standaard niet mogelijk
LaTeX provides several environments for quoting text, they have small differences and they are aimed for different types of quotations. All of them are indented on either margin, and you will need to add your own quotation marks if you want them.
(klik)

Als ik het goed begrijp gaat het je vooral om de aanhalingstekens? Maar simpelweg manueel de "" invoegen vind je niet elegant genoeg? Wil je bijv. grotere, of gekleurde aanhalingstekens?

hier staat een package genoemd die aanhalingstekens zou toevoegen, maar de link ernaa loopt helaas dood.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Stijlvolle quotation omgeving in latex

Je zal nog wat aanpassingen moeten doen maar ik vermoed dat dit is wat je ongeveer wilt bereiken.

Code: Selecteer alles

\documentclass{article}



\newenvironment{quoteje} 

			   { \noindent {\bfseries  "}}	 

			   {{\bfseries  "}\vspace{\parskip}}



\begin{document}



\begin{quoteje}

In LaTeX heb je uiteraard een omgeving voor quotes, maar de opmaak vindt ik nogal zwak, gewoon wat gecentreerd met een insprong. Nu zie je bij sites zoals wikipedia wel stijlvolle omgevingen voor quotes met aanhalingstekens,... Ik weet dat wikipedia welswaar zich gebasseerd heeft op LaTeX maar hun quote omgeving hebben ze niet van LaTeX.

\end{quoteje}



\end{document}


EDIT: geef eens een voorbeeld van wikipedia? Dan kan ik een poging doen dat na te bootsen.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Stijlvolle quotation omgeving in latex

Als ik het goed begrijp gaat het je vooral om de aanhalingstekens? Maar simpelweg manueel de "" invoegen vind je niet elegant genoeg? Wil je bijv. grotere, of gekleurde aanhalingstekens?
Precies, bovendien kan je met een environment makkelijk een heel document aanpassen qua stijl mocht je willen veranderen.
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Stijlvolle quotation omgeving in latex

Code: Selecteer alles

\documentclass{article}



\newenvironment{quoteje} 

			   {\slshape \vspace{0.5cm }\noindent {\bfseries  "}}	 

			   {{\bfseries  "}\vspace{0.5cm}}



\begin{document}



Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla ullamcorper rhoncus nibh. Proin lorem diam, suscipit in, egestas vel, aliquet ornare, tortor. Vestibulum lacinia viverra risus. Aenean felis augue, interdum vulputate, placerat vitae, ornare et, mi. Class aptent taciti sociosqu ad litora torquent per conubia nostra, per inceptos himenaeos. Nullam aliquam cursus lectus. Vivamus ac tellus a diam porta egestas. Aenean id risus. Nam purus. Vivamus a lorem. Fusce eget tellus. Etiam non lorem. Cras sit amet lorem id leo egestas ultricies. Phasellus sit amet erat vel tellus vulputate aliquam. Vestibulum nunc nisl, bibendum vel, rhoncus ac, tincidunt sed, massa.



\begin{quoteje}

In LaTeX heb je uiteraard een omgeving voor quotes, maar de opmaak vindt ik nogal zwak, gewoon wat gecentreerd met een insprong. Nu zie je bij sites zoals wikipedia wel stijlvolle omgevingen voor quotes met aanhalingstekens,... Ik weet dat wikipedia welswaar zich gebasseerd heeft op LaTeX maar hun quote omgeving hebben ze niet van LaTeX.

\end{quoteje}



Ut eu justo. Donec sit amet dolor. Pellentesque ullamcorper. Sed et elit. Morbi a erat. Pellentesque eu erat. Maecenas eleifend hendrerit est. Proin in ligula tempus risus sodales euismod. Aenean ligula odio, pellentesque sit amet, mollis ut, hendrerit vitae, nibh. Etiam velit libero, aliquam non, semper vitae, mattis ac, odio. 





\end{document}
Al iets stijlvoller. Nu kan je er zelf wel verder mee experimenteren vermoed ik. (Inspringen bijvoorbeeld)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Stijlvolle quotation omgeving in latex

Bedankt, ik zou zelf nooit nooit zo ver geraakt zijn. Maar ik denk dat ik inderdaad zie hoe ik het nu kan aanpassen. Merci =D>
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Stijlvolle quotation omgeving in latex

Ik probeer zelf nu een environment te criëeren na vele paginas op internet gelezen te hebben, maar ik krijg steeds volgende error:

Code: Selecteer alles

! Illigal parameter in definition of \endcquote


mijn code:

Code: Selecteer alles

\makeatletter\newenvironment{cquote}[1]

   {\begin{lrbox}{\@tempboxa}\begin{minipage}{\columnwidth}\begin{large}\itshape}

   {\end{large}\begin{center}- #1

	  \end{center}\end{minipage}\end{lrbox}{\vspace{0.5cm}

	  \begin{Huge}\bfseries``\end{Huge}\\\usebox{\@tempboxa}

	  \begin{flushright}\begin{Huge}\bfseries''\end{Huge}\end{flushright}

}

\vspace{0.5cm}}\makeatother
Wat doe ik verkeerd met die parameter??
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Stijlvolle quotation omgeving in latex

Ik heb momenteel geen Latex geïnstalleerd staan maar van zodra dat (vrij snel hoor) het weer in orde is zal ik er even naar kijken.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Stijlvolle quotation omgeving in latex

Blijkbaar is het niet mogelijk om een parameter in de definitie van de 'end' te gebruiken. Het geen jij wil maken gaat dus niet. Je moet iets anders uitdenken.

EDIT: Je hoeft het niet zo nodeloos ingewikkeld te maken:

Code: Selecteer alles

\newenvironment{quoteje}[1][]

   {\vspace{0.5cm}\quad {\bfseries  #1 :  "}}

   {{\bfseries  "}\vspace{0.5cm}}
Het is uiteraard anders dan je wilt maar zeker niet minder.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Stijlvolle quotation omgeving in latex

Er is altijd een omweg te vinden voor zulke problemen:

Code: Selecteer alles

\newcommand{\quotenaam}{dummy} 

\makeatletter\newenvironment{cquote}[1]

   {\renewcommand{\quotenaam}{#1}%

   \begin{lrbox}{\@tempboxa}\begin{minipage}{\columnwidth}\begin{large}\itshape}

   {\end{large}\begin{center}- \quotenaam

  \end{center}\end{minipage}\end{lrbox}{\vspace{0.5cm}

  \begin{Huge}\bfseries``\end{Huge}\\\usebox{\@tempboxa}

  \begin{flushright}\begin{Huge}\bfseries''\end{Huge}\end{flushright}

}

\vspace{0.5cm}}\makeatother
Nu zal je nog wat aan opmaak moeten doen maar het werkt al!
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Stijlvolle quotation omgeving in latex

thnx, ik snap wat je doet, het is eigenlijk geniaal. je moet er maar opkomen. ;)
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Reageer