Zijden draadjes

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 8

Zijden draadjes

Beste mede-forumgebruikers,

Is het jullie al ooit opgevallen dat alles bedekt is met zijden draadjes? Mijn wel iig. Ondanks dat het er zo heel veel zijn, zijn ze maar moeilijk te zien. Je kunt ze alleen zien als er fel licht(bijv. zonlicht, of een goede lamp) in een kleine hoek langs "strijkt". Ze zitten werkelijk bijna overal! Op bomen, muren, golfplaten, planken, gipsplaten, etc. etc. Voor de duidelijkheid, je moet dus nagenoeg recht in de richting van het licht kijken(nagenoeg... dus niet recht in de zon kijken!) en het vlak waar de draadjes zitten strekt zich uit in de kijkrichting. Strijklicht dus.

Het lijkt mij zeer onlogisch dat ze van spinnen zijn, gewoonweg omdat het er zo ontelbaar veel zijn en omdat ze overal zitten. Het zijn er veel meer dan je denk en waarschijnlijk ook meer dan je kunt zien. Vooral op bakstenen muren en op glad gestukadoorde muren zouden ze zichtbaar moeten zijn. Wie kan mij vertellen waar deze draadjes vandaan komen?

Ik ben zeer benieuwd naar jullie reacties.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Zijden draadjes

Ik gok toch op spinnen. Die zijn er meer dan je denkt (een paar duizend per huis heb ik ooit gehoord, maar daar heb ik geen bron voor).
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 8

Re: Zijden draadjes

Ik gok toch op spinnen. Die zijn er meer dan je denkt (een paar duizend per huis heb ik ooit gehoord, maar daar heb ik geen bron voor).


Dan zou elke steen in elke muur door honderden spinnen belopen moeten zijn. Zoveel spinnen zie je trouwens normaal gesproken niet, ze zitten meestal toch op plaatsen waar je zelf niet zoveel komt, bijv. in de meterkast, in een put, of achter de verwarming. Ik snap wel dat ze er af en toe achteruit komen en dat kleine spinnetjes zo klein zijn dat je ze maar amper kunt zien, maar toch geloof ik niet dat de hoeveelheid draadjes overeen komt met de hoeveelheid spinnen. Het is niet zomaar hier en daar een draad... Alleen de zichtbare draadjes zijn er al honderden op een paar vierkante centimeter, overal op de hele muur, redelijk gelijkmatig verdeeld. Hoe feller het licht en hoe kleiner de invalshoek hoe meer je er ziet.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Zijden draadjes

Spinnenweb bevat pyrolidine, kaliumwaterstoffosfaat en kaliumnitraat. Deze stoffen zorgen ervoor dat het spinnenweb lang blijft bestaan. Er hoeven niet zoveel spinnen te zijn als webben. Het spinnenweb accumuleert gewoon.

Persoonlijk is het mij echter nog niet opgevallen.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: Zijden draadjes

Heb je ze wel eens proberen te pakken?

Mogelijk een optisch verschijnsel, en zitten ze er niet echt.

Berichten: 8

Re: Zijden draadjes

jadatis schreef:Heb je ze wel eens proberen te pakken?

Mogelijk een optisch verschijnsel, en zitten ze er niet echt.
Ik kan ze met een borstel wegpoetsen en dan zijn ze er na een tijdje weer. Je moet voor de aardigheid bij zonnig weer maar eens langs een gladde boomstam kijken in de richting van de zon.

Ik heb ergens gelezen dat er ook kleine mijten zijn die zijde kunnen spinnen(spidermites) weet er iemand of zij hier misschien verantwoordelijk voor kunnen zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: Zijden draadjes

Ze kunnen dan met de wind meegevoerd worden, en op de ene plaats meer voorkomen dan op de ander.

Neem aan dat je dit alleen buiten ziet en niet binnenshuis.

Wilde hier buiten eens kijken maar er stonden te veel mensen ;) , maar zal ik eens onbespied zien of ik zie wat je bedoelt.

Heb wel eens een enkele spindraad zien zweven met klein spinnetje er nog aan.

Maar als het niet van beesten komt kan het ook nog van een of andere industrie komen bij jouw in de buurt.

Sinds wanneer is het je op gaan vallen?

En zit je in de stad of op open gebied?

En hoelang duurt het voor het weer terugkomt, als je het wegveegt?

Berichten: 8

Re: Zijden draadjes

Het was in 2001 dat me dit voor het eerst opviel. Ik woon in een klein dorp, platteland dus. Hier in de directe omgeving is niet zoveel industrie, maar ik zit niet heel ver van het Ruhr-gebied. Ook binnenshuis is dit verschijnsel zichtbaar, maar er is geen enkel licht zo fel als de zon, dus buiten zie je het 't best. Ik weet niet precies hoe snel het terug komt, dat zou ik eigenlijk eens moeten uittesten, het is iig binnen een half jaar weer terug.

Wat ik ook al 2 of 3x gezien heb de laatste jaren, maar dat is echt maar een enkele keer gebeurd, dat een compleet weiland bedekt was met een tapijt van zijde draden, één grote golvende zee leek het wel. Dit was toen ook bij laagstaande zon zodat er een kleine invalshoek was van het licht.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Zijden draadjes

Niemand met een onderzoekende geest die even de moeite neemt om te kijken of ik hier uit m'n nek zit te zwetsen?
Waarom zou je uit je nek zwetsen? We proberen een verklaring te vinden voor iets dat jij observeert. Als dit gelogen blijkt te zijn kunnen wij dat toch niet helpen?
Ik had wel iets meer reacties verwacht, op een wetenschapsforum.
Ik verwacht iets meer beleefdheid als je een vraag stelt en meerdere antwoorden krijgt.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Zijden draadjes

Een foto is anders zó geplaatst.

BTW, ik blijf bij mijn spinnen-verhaal. Neem anders een contact op met gebruiker Klintersaas, ik heb het idee dat hij er meer van weet.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: Zijden draadjes

Ik wil toch een optisch verschijnsel niet helemaal uitsluiten.

Dan zou na het wegvegen het na een paar seconden al weer terug zijn.

Zou het lukken om er iets van te verzamelen, zodat het door een ander te beoordelen is.

Dan heb je ook, op zijn minst voor jezelf, tastbaar bewijs, en dat het geen optisch verschijnsel is.

De deken op het weiland kan van een andere oorzaak zijn. En hoeveel spinnen zouden er nodig zijn voor een vierkante meter web .

Spinnewebben of van andere insecten zie je pas goed als er iets op zit, als dauw of stof.

Maar die kunnen, ook al zie je ze normaal niet, onder die condities wel zichtbaar zijn.

Maar als wij het zelf ook zagen dan konden we met je mee observeren.

Nu moeten we alleen afgaan op jouw observatie, en zal je zelf onderzoek moeten doen.

Berichten: 8

Re: Zijden draadjes

anusthesist schreef:Waarom zou je uit je nek zwetsen? We proberen een verklaring te vinden voor iets dat jij observeert. Als dit gelogen blijkt te zijn kunnen wij dat toch niet helpen?

Ik verwacht iets meer beleefdheid als je een vraag stelt en meerdere antwoorden krijgt.
Beste anusthesist,

Bij deze wil ik je mijn welgemeende excuses aanbieden voor de door mij aangeslagen toon. Ik wilde er alleen voor zorgen dat het topic "blijft leven" en aangezien er al een aantal dagen geen reacties meer waren gekomen leek het mij nodig om zelf nog maar eens iets te zeggen.

Ik zou hier graag wat foto's plaatsen van het door mij geconstateerde verschijnsel, maar het is nogal moeilijk om er duidelijke foto's van te maken. Je knipt tegen het licht in en al heb ik dan een toestel met 10 megapixel, het oog zelf heeft toch nog een resolutie die vele malen hoger is. Ik zal binnenkort bij zonnig weer nog eens een poging wagen.

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: Zijden draadjes

Ik heb bij het hond uitlaten 's avonds eens langs een boom naar lantaarnpaal licht gekeken.

Zag een mischien 2mm dik randje langs de boom wat je als draadjes zou kunnen uitleggen.

Volgens mij is dat, als dat is wat je bedoelt, toch een optisch verschijnsel.

De deken op het weiland moet volgens mij wel door spinnen of andere insecten gemaakt zijn en door dauw dan zichtbaar worden.

Daarom de vraag of dit hetzelfde is, als wat jij ziet.

Berichten: 8

Re: Zijden draadjes

jadatis schreef:Ik heb bij het hond uitlaten 's avonds eens langs een boom naar lantaarnpaal licht gekeken.

Zag een mischien 2mm dik randje langs de boom wat je als draadjes zou kunnen uitleggen.

Volgens mij is dat, als dat is wat je bedoelt, toch een optisch verschijnsel.

De deken op het weiland moet volgens mij wel door spinnen of andere insecten gemaakt zijn en door dauw dan zichtbaar worden.

Daarom de vraag of dit hetzelfde is, als wat jij ziet.
Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat het geen optisch verschijnsel is. De draadjes zijn namelijk weg te poetsen met een borstel. Een week geleden heb ik ze op een gedeelte van een muur weg gepoetst om te kijken hoe lang het duurt voor ze terug zijn. Het duurt dit keer iig langer dan een week, want er is nu nog niets te zien.

Het voorval met het weiland had volgens mij niets met dauw te maken, het gras was niet vochtig en het was ook niet nevelig. Dat de draden zichtbaar werden kwam volgens mij puur door de kleine invalshoek van het licht.

Kijk nog nog maar eens op een zonnige dag als het zonlicht de stam van de boom raakt, dan is het verschijnsel waarschijnlijk duidelijker waar te nemen.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Zijden draadjes

Zonder verdere informatie van jou kant is het heel moeilijk zoniet onmogelijk om je te vertellen wat er hier aan de hand is. Kan je misschien een monster nemen en onder een microscoop bekijken (en heel misschien hier een foto plaatsen), daar kunnen we wat meer mee.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer