Springen naar inhoud

[natuurkunde] auto over hobbel

• Log in om te kunnen reageren

Pythonnl

Pythonnl

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 mei 2009 - 15:16

Hallo,

Ik heb een vraagje over het traagheidsmoment

Een auto rijdt met 33,3m/s en gaat over een hobbel met een wiel. Hobbel is totaal 16cm lang en 5cm hoog in het midden.
Auto is 1000kg en er kan gezegd worden dat het per wiel 250kg is.

Ik wil kijken of deze impuls van het wiel genoeg is om een inersia valve te laten activeren (gewicht dat rust op een veer met een traagheidsmoment van 53x10-3 kgm^2). Met activeren bedoel ik het gewicht door de veer laten zakken. Deze veer kan het gewicht net aan.

Hoe kan ik dat berekenen?

Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 mei 2009 - 15:19

Dag Pythonnl, welkom ;) op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.
Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

VAKGEBIED-TAGS
Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel.
bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.

Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Pythonnl

Pythonnl

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 mei 2009 - 19:52

Hallo,

Ik heb moeite om de ractiekracht van een hobbel uit te rekenen op een wiel bij een bepaalde snelheid (16m/s)
Het gewicht op het wiel is 250kg

Hoe kan ik berekenen wat de kracht wordt die door de hobbel op het wiel wordt uitgeoefend bij een bepaalde snelheid?

De hobbel heeft hellinglengte van 10cm, is 5cm hoog, toppunt is 15cm lang en dan weer afdaling van 10cm

Deze vraag is tot nader order samengevoegd met een gelijkaardige eerdere vraag, om verwarring te vermijden.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 mei 2009 - 20:17

In dit verband staan er een paar handige documentjes in bijlagen bij het 7e bericht in deze discussie:

http://www.natuurkun...requestId=18660

gaat over het modelleren van een verkeersdrempel.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Pythonnl

Pythonnl

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 mei 2009 - 11:48

Ik heb dat document doorgenomen maar daar wordt verder niet veel gezegd over de krachten vanuit de drempel.
Ik zou hoogwaarschijnlijk kunnen uitrekenen hoeveel de veer wordt ingedrukt maar hoe zet ik het om naar kracht dat op het wiel op dat moment wordt uitgeoefend?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 mei 2009 - 16:29

dat hangt helemaal af van hoever die veer indrukt. Ik snap de vraag ook niet helemaal, tenminste niet als er uberhaupt veren ni dei auto zitten.

In het andere geval kun je berekenen hoeveel arbeid er verricht moet worden om die auto zover op te tillen. Dan ken je de afstand waarover die energie geleverd moet worden, en W= F·s, dus kun je een kracht berekenen. Echter, dat is heel wat simpeler dan jouw oefening zo op het eerste gehoor klinkt.

Een letterlijke weergave van je opdracht zou dan ook handig zijn.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures