Springen naar inhoud

Geld

• Log in om te kunnen reageren

manjaman

manjaman

• >25 berichten
  • 28 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 mei 2009 - 19:25

Ik zit al een paar weken met een vraag in mijn hoofd.
Ik zal 't vraagstuk uitleggen;

als er géén geld meer zou zijn in deze wereld, dus gewoon weer de ouderwetse ruilhandel om 't zo maar te zeggen,
dan zou er toch ook geen jaloezie meer zijn? Want mensen worden jaloers wanneer ze iemand anders iets zien hebben wat zij ook willen, onmacht.
Macht krijg je door veel geld. maar als er geen geld zou zijn, zou je 'rijk' zijn als je bijvoorbeeld veel potten hebt ofzo. daar heb je niets aan, dus heeft 't ook geen nut om te sparen.

Zie ik nu nog een klein detail over 't hoofd, of zijn we gewoon zo dom hier?

alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 mei 2009 - 19:31

Zou je niet jaloers zijn als je buurman 300 zoveel keer meer spullen heeft om te ruilen voor mooiere spullen als jij?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

manjaman

manjaman

• >25 berichten
  • 28 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 mei 2009 - 19:38

Zou je niet jaloers zijn als je buurman 300 zoveel keer meer spullen heeft om te ruilen voor mooiere spullen als jij?

Wat heeft ie eraan als ie niet meer nodig heeft?

Spitfire28

Spitfire28

• >250 berichten
  • 597 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 mei 2009 - 19:41

Wat heeft ie eraan als ie niet meer nodig heeft?

wat heb je eraan als je 10 miljard euro of 100 miljard eur op je spaarrekening hebt staan?
Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".

manjaman

manjaman

• >25 berichten
  • 28 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 mei 2009 - 19:52

wat heb je eraan als je 10 miljard euro of 100 miljard eur op je spaarrekening hebt staan?

Niets

Mmh ik begrijp 't nu denk ik er blijven gewoon ltijd mensen die meer dn ndere willen
ook l hebben ze er niets aan

andries

andries

• >100 berichten
  • 118 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 mei 2009 - 19:53

als er géén geld meer zou zijn in deze wereld, dus gewoon weer de ouderwetse ruilhandel om 't zo maar te zeggen,
dan zou er toch ook geen jaloezie meer zijn? Want mensen worden jaloers wanneer ze iemand anders iets zien hebben wat zij ook willen, onmacht.

Ook bij een systeem van ruilhandel kan de rijkdom makkelijk oneerlijk verdeeld zijn.

Macht krijg je door veel geld. maar als er geen geld zou zijn, zou je 'rijk' zijn als je bijvoorbeeld veel potten hebt ofzo. daar heb je niets aan, dus heeft 't ook geen nut om te sparen.

Macht kan op meer manieren verkregen worden dan door rijkdom. Bovendien, wat het sparen betreft: er zullen dan ook wel mensen zijn die bijvoorbeeld ál hun graan opslaan in een pakhuis, en het omruilen als er schaarste is aan graan. ( op die manier wordt het graan 'gespaard' )

Zie ik nu nog een klein detail over 't hoofd, of zijn we gewoon zo dom hier?

Geld is op zich niet zo dom bedacht. Het nadeel van ruilhandel is waarschijnlijk dat het veel meer gedoe is. Als je bijvoorbeeld een paar broden wilt kopen, en de bakker wil daarvoor een zware, niet te tillen pot óf een licht briefje van 5 euro, is de keuze als koper snel gemaakt. ;)

barthol

barthol

• >100 berichten
  • 154 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 mei 2009 - 20:04

Het belasting innen wordt ook een hele opgave als het met ruilhandel moet gebeuren, en van die belastingen moeten ook weer een heleboel dingen voor het algemeen nut gefinancierd worden. Daar zijn grote bedragen mee gemoeid.

Veranderd door barthol, 05 mei 2009 - 20:05

Spitfire28

Spitfire28

• >250 berichten
  • 597 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 mei 2009 - 11:54

eigenlijk is geld ook een vorm van ruilhandel

je ruilt je geld in voor iets anders
Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 mei 2009 - 12:13

Meer iets voor het café.

Jona444

Jona444

• >1k berichten
  • 1409 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 mei 2009 - 13:35

Je moet dan wel je potten op de bank kunnen zetten:

Geplaatste afbeelding

(*ontvangt award voor de flauwste mop*)
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Jajaja

Jajaja

• >250 berichten
  • 270 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 mei 2009 - 15:32

Geld is op zich niet zo dom bedacht. Het nadeel van ruilhandel is waarschijnlijk dat het veel meer gedoe is. Als je bijvoorbeeld een paar broden wilt kopen, en de bakker wil daarvoor een zware, niet te tillen pot óf een licht briefje van 5 euro, is de keuze als koper snel gemaakt. ;)

echter, bij ruilhandel zijn de prijzen niet vastgesteld, en is het dus echt PUUR een kwestie van vraag <-> aanbod.
geld vertraagt/bagataliseert dit proces.
Niemand is slim genoeg om z'n eigen domheid te bevatten.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures