Eerste postulaat s.r.t.

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Eerste postulaat s.r.t.

Het eerste postulaat ven de s.r.t. zegt: De lichtsnelheid c (fotonen met massa 0) heeft in elk inertiaal stelsel in het vacuüm dezelfde waarde( ;) 300.000 km/sec).

Mij vraag is mogen we dit postulaat uitbreiden en beweren dat dit geldt voor alle massaloze deeltjes(gravitonen,gluonen,...)?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 624

Re: Eerste postulaat s.r.t.

kotje schreef:Het eerste postulaat ven de s.r.t. zegt: De lichtsnelheid c (fotonen met massa 0) heeft in elk inertiaal stelsel in het vacuüm dezelfde waarde( ;) 300.000 km/sec).

Mij vraag is mogen we dit postulaat uitbreiden en beweren dat dit geldt voor alle massaloze deeltjes(gravitonen,gluonen,...)?
Kijk es naar de manier waarop je snelheden optelt in de SRT. Alles wat met de lichtsnelheid beweegt doet dit in alle inertiaalstelsels; dat hoeven niet persé fotonen te zijn. Alle massaloze deeltjes bewegen met de lichtsnelheid.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Eerste postulaat s.r.t.

Kijk es naar de manier waarop je snelheden optelt in de SRT. Alles wat met de lichtsnelheid beweegt doet dit in alle inertiaalstelsels; dat hoeven niet persé fotonen te zijn. Alle massaloze deeltjes bewegen met de lichtsnelheid.


Ik meen niet dat dit rechtstreeks volgt uit het eerste postulaat van de SRT. Dus meen ik dat men het eerste postulaat als volgt moet herformuleren: Alle massaloze deeltjes bewegen in ieder inertiaalstelsel met de snelheid c ( ;) 300000 km/sec)
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 2

Re: Eerste postulaat s.r.t.

Het is inderdaad zo dat massaloze deeltjes met c gaan.

Dit valt te begrijpen door naar de relativistische energie te kijken: E = gamma * M * c^2

waar gamma = (1-(v/c))^2)^-(1/2), hier is v de snelheid, wannneer je hier M= 0 invult, staat er natuurlijk 0, maar er is nu een truc, als je nu v= c invult deel je door 0 ! Dus er staat E= 0/0 en dat is ongedefinieerd.

Nou komt de redding: er is nog een behoudswet in SRT namelijk (E/c)^2 - p^2 = M^2*c^2, als we nu M = 0 invullen staat er E = P c

het is dus mogenlijk om deeltjes te hebben zonder massa maar wel met een welgedefinieerde energie, dat kan alleen als ze met c gaan! dus alle deeltjes zonder massa gaan met c. QED ofzo alleen in de fysica betekend dat natuurlijk wat anders =P

Berichten: 2

Re: Eerste postulaat s.r.t.

wat je zegt over dat postulaat klopt wel, maar het is eigenlijk hetzelfde, het gaat om c, dit noemen we de lichtsnelheid, gewoon omdat licht (fotonen dus) met die snelheid gaat, maar we kunnen het missschien beter massalozedeeltjessnelheid noemen maar dat praat zo lastig. iedereen begrijpt wat er bedoelt word met lichtsnelheid. dus ik denk dat het niet zo'n probleem is

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Eerste postulaat s.r.t.

... mogen we dit postulaat uitbreiden en beweren dat dit geldt voor alle massaloze deeltjes(gravitonen,gluonen,...)?
Zo lang die snelheden van die deeltjes niet gemeten zijn, nee. Als vermoeden, ja. Als postulaat dan voorlopig nee.

Berichten: 624

Re: Eerste postulaat s.r.t.

Kijk es naar de manier waarop je snelheden optelt in de SRT. Alles wat met de lichtsnelheid beweegt doet dit in alle inertiaalstelsels; dat hoeven niet persé fotonen te zijn. Alle massaloze deeltjes bewegen met de lichtsnelheid.
Maar je stelt dit axioma op basis van de Maxwellvergelijkingen, en daar heb je het over fotonen.

Je zegt dus eigenlijk: ik neem de Maxwellvergelijkingen zodanig serieus, dat ik poneer dat licht dezelfde snelheid heeft in alle referentiestelsels.

Vervolgens blijkt dan dat dit niet alleen voor fotonen geldt, maar voor alle velden zonder rustmassa.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Eerste postulaat s.r.t.

Vervolgens blijkt dan dat dit niet alleen voor fotonen geldt, maar voor alle velden zonder rustmassa.
Hoe dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Eerste postulaat s.r.t.

Zonder dat er reeds (hoogstwaarschijnlijk) experimenten zijn gebeurd mogen we met een hoge kans verwachten dat alle massaloze deeltjes zich qua beweging op dezelfde manier gedragen als fotonen. Dus mogen we met een gerust gemoed de SRT veralgemenen voor alle massaloze deeltjes door het eerste postulaat van de SRT aan te passen.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Eerste postulaat s.r.t.

Zonder dat er reeds (hoogstwaarschijnlijk) experimenten zijn gebeurd mogen we met een hoge kans verwachten dat alle massaloze deeltjes zich qua beweging op dezelfde manier gedragen als fotonen. Dus mogen we met een gerust gemoed de SRT veralgemenen voor alle massaloze deeltjes door het eerste postulaat van de SRT aan te passen.
Dat is inductief denken. Inductie geeft nooit absolute zekerheid.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Eerste postulaat s.r.t.

Dat is inductief denken. Inductie geeft nooit absolute zekerheid.
Inductief denken bv. de hypothese : Alle zwanen zijn wit. Geeft zekerheid tot er een zwarte zwaan gevonden wordt. Ik zie geen verband met mijn post.

Einstein gaf als 1ste postulaat van zijn SRT: De snelheid van het licht(fotonen) is in elk inertieel stelsel c.

Ik zou dit willen veranderen in : De snelheid van alle massaloze deeltjes is...

Dit om de SRT meer algemeen te maken.

Na 1905 zijn er trouwens duizenden proeven gedaan om het 1ste postulaat van Einstein te testen. Zelfs eentje ervoor (het Michelson-Morley experiment), waarvan hij waarschijnlijk niet op de hoogte was. Zo zou je misschien kunnen zeggen dat dit inductief redeneren is: testen tot men eentje vindt die niet klopt?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Eerste postulaat s.r.t.

Inductief denken bv. de hypothese : Alle zwanen zijn wit. Geeft zekerheid tot er een zwarte zwaan gevonden wordt. Ik zie geen verband met mijn post.
Ik meen, dat dit geen inductie is maar een hypothese die een wet wordt als er waanzinnig veel waarnemingen zijn gedaan.

De hypothese of wet vervalt al met één tegenvoorbeeld.

Fotonen zijn massaloos. Ze bewegen elk met c. Er zijn ook andere massaloze deeltjes.

De stap om te veronderstellen, dat ook zij met c bewegen, is inductie.

Inductie geeft nooit zekerheid.

Ik hoop, dat ik de begrippen juist geïnterpreteerd heb.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Eerste postulaat s.r.t.

Vervolgens blijkt dan dat dit niet alleen voor fotonen geldt, maar voor alle velden zonder rustmassa.
Zoals rudeoffline zegt, we willen de axioma's minimaal houden. Het heeft geen zin andere deeltjes aan de axioma's toe te voegen, dat hun snelheid c is als ze een energie verschillend van nul hebben volgt uit de 2 gekende postulaten. Er volgt immers dat
\(E=\frac{m_0}{\sqrt{1-v^2/c^2}}\)
voor deeltjes die met een snelheid kleiner dan de lichtsnelheid bewegen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Eerste postulaat s.r.t.

Zoals rudeoffline zegt, we willen de axioma's minimaal houden. Het heeft geen zin andere deeltjes aan de axioma's toe te voegen, dat hun snelheid c is als ze een energie verschillend van nul hebben volgt uit de 2 gekende postulaten. Er volgt immers dat
\(E=\frac{m_0}{\sqrt{1-v^2/c^2}}\)
voor deeltjes die met een snelheid kleiner dan de lichtsnelheid bewegen.


Ik denk niet als licht aan het eerste postulaat voldoet andere deeltjes zonder massa dit automatisch ook doen of dit automatisch uit de SRT volgt.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Eerste postulaat s.r.t.

Misschien moet ik iets meer toelichting geven. Er geldt in SR dat
\(E=\frac{m_0}{\sqrt{1-v^2/c^2}}\)
,

en dat
\(\vec{p}=\frac{m_0}{\sqrt{1-v^2/c^2}}\vec{v}\)
.

In het bijzonder, een massaloos deeltje dat met een snelheid kleiner dan c beweegt heeft geen vier-momentum. Hieruit volgt dat een dergelijk deeltje niet waarneembaar is. Deze conclusie is niet volledig vanzelfsprekend. In het kort, bekijk wat er gebeurt als zo'n deeltje botst met een ander deeltje. Aangezien het deeltje geen viermomentum heeft kan het het andere deeltje niet van viermomentum doen veranderen.

Hierbij het vriendelijke verzoek om in posts een inhoudelijke bijdrage te leveren aan de discussie. Niemand leest dit topic om te weten wie wat denkt, men is eerder geïnteresseerd in het systeem onder beschouwing.

Gesloten