Is de evolutietheorie nog darwinistisch te noemen?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 118

Is de evolutietheorie nog darwinistisch te noemen?

Hallo allen,

Ik heb laatst gehoord dat de versie van de evolutietheorie die vandaag de dag door de ekende evolutiebiologen wordt gepropageerd redelijk afwijkt van hoe Darwin er oorspronkelijk over dacht.

De evolutietheorie zoals die in de schoolboekjes staat:

1 Er is variatie

2 Er is natuurlijke selectie

3 Door 1 en 2 overleeft de beste variatie en kan een soort op lange termijn veranderen.

Van het idee van Gould heb ik al gehoord: Hij is van mening dat soortverandering zomaar opeens in heel korte tijd plaatsvind. Hij is dus vooral van mening dat evolutie geen láng proces is. ( Dit is vrij radicaal anders dan 3. )

Bovendien had Darwin zelf geloof ik al het idee dat er ook een seksuele selectie bestaat. ( Dit lijkt me meer een aanvulling op 2. )

Belangrijke opmerking: Het gaat me hier niet om de discussie of evolutie wel of niet plaats vind, maar wat de verschillen zijn tussen de hedendaagse evolutietheorie en die van Darwin.

Gebruikersavatar
Berichten: 59

Re: Is de evolutietheorie nog darwinistisch te noemen?

Ik heb laatst gehoord dat de versie van de evolutietheorie die vandaag de dag door de ekende evolutiebiologen wordt gepropageerd redelijk afwijkt van hoe Darwin er oorspronkelijk over dacht.
De erkende evolutiebiologen zijn onderling al verdeeld. Wat de één een belangrijke afwijking vind (zoals je al aangaf punctualisme en gradualisme) vindt de ander een kleine aanvulling (het valt al te bediscussiëren of Darwin zelf al geloofde in een constante evolutiesnelheid).

Goulds idee is (zover ik die ken) niet radicaal anders dan die van Darwin. De meest aangepaste soort overleeft.
Belangrijke opmerking: Het gaat me hier niet om de discussie of evolutie wel of niet plaats vind, maar wat de verschillen zijn tussen de hedendaagse evolutietheorie en die van Darwin.
Een mooi voorbeeld van wat Darwin niet had meegenomen in zijn evolutietheorie is endosymbiose (het samengaan van organismen). Chloroplasten (bladgroenkorrels) is, zeer waarschijnlijk, een resultaat van endosymbiose.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Is de evolutietheorie nog darwinistisch te noemen?

Darwin dacht inderdaad dat over hele lange periodes een soort kon veranderen. De onderzoeken die Peter en Rosemary Grant hebben verricht sinds de jaren '70 met vinken tonen aan dat over slechts één jaar tijd de snavels van de vinken kunnen veranderen. Wellicht is het niet een nieuwe soort, maar een aanpassing van een soort.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 264

Re: Is de evolutietheorie nog darwinistisch te noemen?

Natuurlijk zijn de inzichten t.a.v. biologische evolutie sinds Darwin ook geevolueerd.

De genetica is een belangrijke factor geworden met de erfelijkheidswetten van Mendel.

en ook de Populatiegenetica heeft tot nieuwe inzichten geleid.

Waar Darwin de nadruk vooral op Natuurlijke Selectie als evolutionair mechanisme legt.

worden er tegenwoordig over het algemeen over vier evolutionaire mechanismen gesproken.

1. Mutaties, en daarbij moet je nu aan DNA-mutaties denken die allelen kunnen veranderen,

en niet meer zozeer aan veranderde fenotypische kenmerken die meer 'het gevolg van het tot

expressie komen van mutaties' kunnen zijn.

2. Natuurlijke selectie

3. Genetische drift als veranderende invloed op allelfrequenties binnen een genenpool.

4. Geneflow, als invloed die nieuwe allelen binnen een genenpool kan introduceren.

Ook wordt er tegenwoordig meer in genenpools gedacht dan in soorten/organismen, en

genetische diversiteit dan fenotypische variatie.

Daarnaast zijn er nog andere zaken zoals b.v. horizontale genoverdracht en endosymbiose.

Maar ondanks alle nieuwe inzichten blijft de betekenis van Darwin voor het evolutionaire

denken recht overeind.

Berichten: 14

Re: Is de evolutietheorie nog darwinistisch te noemen?

barthol schreef:Natuurlijk zijn de inzichten t.a.v. biologische evolutie sinds Darwin ook geevolueerd.

De genetica is een belangrijke factor geworden met de erfelijkheidswetten van Mendel.

en ook de Populatiegenetica heeft tot nieuwe inzichten geleid.
juist, daarom denk ik ook dat het darwinisme meer filosofisch is (natuurlijke filosofie), vandaag is de evolutietheorie meer wetenschappelijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 118

Re: Is de evolutietheorie nog darwinistisch te noemen?

Allen heel erg bedankt.

Blijkbaar is het main idee erg hetzelfde gebleven, maar is er vooral kennis aan toe gevoegd.

( De door jullie genoemde 'toevoegingen' zal ik zeker nog nader bestuderen, aangezien een aantal me vrij onbekend in de oren klinkt. )

Berichten: 264

Re: Is de evolutietheorie nog darwinistisch te noemen?

andries schreef:Allen heel erg bedankt.

Blijkbaar is het main idee erg hetzelfde gebleven, maar is er vooral kennis aan toe gevoegd.

( De door jullie genoemde 'toevoegingen' zal ik zeker nog nader bestuderen, aangezien een aantal me vrij onbekend in de oren klinkt. )
Hai Andries, kijk voor je vraag ook even op de wikipedia pagina Geschiedenis van de evolutietheorie

Dat is veel uitgebreider dan mensen hier erover kunnen antwoorden, en wikipedia is vaak een heel goede ingang om vandaaruit verder te zoeken naar literatuur over het onderwerp.

Soms ook is het wijs om ook de engelstalige versie van een artikel te lezen, dat omdat in sommige gevallen de engelstalige versie (door het meer omvangrijke taalgebied) de onderwerpen veel uitgebreider behandelt.

groet

Reageer