Constructie bioscoopzaal

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 5

Constructie bioscoopzaal

Hoi,

voor een project op school moet ik een bioscoopzaalconstructie bedenken en berekenen. Het moet een stalen constructie worden.

Nu ben ik niet zo goed in constructies, dus dacht ik hier wat tips te vragen.

De bioscoopzaal is boven maaiveld geplaatst omdat er mensen onderdoor moeten kunnen lopen. Om het lastig is om specifieke referenties te vinden heb ik de volgende aannames gedaan (zijn deze correct?)

- Door de kolommen inklemmend te bevestigen heb ik geen dwarsverbanden tussen maaiveld en de zaal zelf nodig.

- De vloer wordt een staalplaatbetonvloer en is dus stijf, het dak bestaat uit dakplaten met windverbanden in de constructie.

Hieronder staan twee afbeeldingen van een globale opbouw van de aanzichten, deze moeten nog opgevuld worden met tussenstaven om de gevelconstructie etc beter te kunnen ophangen.

Mijn vraag is welk programma ik het beste zou kunnen gebruiken om de constructie te berekenen en of mijn aannames juist zijn? Ik heb een aantal pogingen gedaan om de constructie in het programma PowerFrame te zetten maar dat gaat telkens fout. Is het verstandig om de constructie in 3d te berekenen of een aantal vlakken in 2d te berekenen?

Afbeelding

zijaanzicht zaal

Afbeelding

aanzicht kopse kant zaal

De Blauwe lijn in de afbeelding is de hoogte waar het vakwerk in de zaal tussen de zijgevels niet onder mag komen ivm projectielijnen bioscoopschermen. De dwarslijnen zijn windverbanden.

Alvast bedankt,

gr. bouwkunde33

Berichten: 4.502

Re: Constructie bioscoopzaal

Hoe denk je de staalbetonvloer en dak te ondersteunen,wrs. met spanten hoh.4285 mm met bovendien de vloer met tussenkolommen hoh 11500 mm of 5750 mm,afhankelijk funcie,wrs.receptie,garderobe,dienstvertrekken,etc?

Handmatige Cremona werkt ook makkelijk,maar dat zou je met CAD kunnen doen;sterkte.

Reageer