[fysica] Parkour krachten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[fysica] Parkour krachten

Ik moet voor school een werkstuk over Parkour maken. Voor degene die nog niet weten wat dat is: de kunst om zo snel en effiecent van punt A naar punt B te komen.

De vraag: een man van 65 kilo en 1,80 meter lang springt 2,5 meter naar beneden en maakt een rol af (wat zijn neerwaartse snelheid voor 90% omzet naar voorwaartse snelheid.)

Welke krachten komen hier bij vrij? En dan liefst het gewicht dat de man moet verwerken en de g-krachten.

NOOT: de man heeft geen beginsnelheid. Hij springt dus vanuit stilstand!

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [fysica] Parkour krachten

Welkom op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zelf aan?[/color]
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: [fysica] Parkour krachten

Bekijk eerst alleen de verticale arbeid. De zwaartekracht verricht arbeid waar je een eenvoudige formule voor kent. Tijdens de landing verrichten zijn benen de tegengestelde arbeid, en je kunt daar een vergelijkbare eenvoudige formule voor opschrijven. Als je even schat hoeveel het zwaartepunt zich verplaatst tijdens de landing dan kun je het gevraagde berekenen.

Berichten: 3

Re: [fysica] Parkour krachten

het punt is dat ik dat zelf niet kan berekenen en het dus graag van iemand hier zou willen horen:P

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [fysica] Parkour krachten

Welke krachten komen hier bij vrij? En dan liefst het gewicht dat de man moet verwerken
Ten eerste, krachten komen niet vrij.

Deze vraag is overigens niet te beantwoorden, omdat niet bekend is over welke afstand (noem het botsweg) de man zijn val breekt. Vergelijk de kreukelzone bij een auto. Is die bijvoorbeeld 2 meter lang, dan zullen de optredende krachten bij een botsing 4 x zo klein zijn dan wanneer die 50 cm lang is.
en de g-krachten.
zie:

[nanocursus] de onzin van g-krachten
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: [fysica] Parkour krachten

Deze vraag is overigens niet te beantwoorden, omdat niet bekend is over welke afstand (noem het botsweg) de man zijn val breekt. Vergelijk de kreukelzone bij een auto. Is die bijvoorbeeld 2 meter lang, dan zullen de optredende krachten bij een botsing 4 x zo klein zijn dan wanneer die 50 cm lang is.
Als de parkoureur een mens is dan kun je een goede schatting maken. De maximale remweg van het zwaartepunt is het verschil tussen navelhoogte bij rechtopstaan en navelhoogte bij hurkzit. Dat verschil is ongeveer een halve meter. De parkoureur zou een beetje dom zijn als hij de remweg veel korter maakte.

Berichten: 3

Re: [fysica] Parkour krachten

maar al met al weet ik nog steeds niks :S

mensen verzin zelf een variabel en geef dan de uitwerking(met vermelding van variabelen) alvast bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: [fysica] Parkour krachten

het punt is dat ik dat zelf niet kan berekenen en het dus graag van iemand hier zou willen horen:P
Je hoeft jezelf niet weg te cijferen, je rekenvaardigheid is goed genoeg, dus je kunt het van jezelf horen. Als de man naar beneden springt verricht de zwaartekracht arbeid. Je hoeft om te beginnen alleen maar te bedenken hoe groot die arbeid is.

Berichten: 5

Re: [fysica] Parkour krachten

Stel dat hij rechtdoor naar beneden valt dan is op het punt van gaan vallen de kracht:

F=m*g = 65*9.81 = 637,65 N

maar ik denk niet dat je daar wat aan heb.

Het maakt niet uit wanneer je gaat rollen, want je moet tot de grond rekenen.

je rolt niet met benen uit dus ik zou het op 3,5 m vallen houden. (benen van 1 meter)

nu weet je de afstand 3,5m

de versnelling 9,81m/s2

dan reken je de snelheid uit en dat vermenigvuldig je met 0,9 voor je rolsnelheid.

Reageer