Springen naar inhoud

Hedendaagse literaire stromingen

• Log in om te kunnen reageren

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 mei 2009 - 09:37

Sommige taalkundigen hebben de neiging om elk boek, van een stationsromannetje tot ņ la recherche du temps perdu van Proust in een hokje met een literaire stroming te stoppen. Op zich geen probleem, orde moet er zijn, maar vele hedendaagse boeken vallen niet zomaar binnen een specifieke stroming.

Als voorbeeld neem ik de thriller. Ik ben niet van zins om te bediscussiŽren of sommige thrillers Łberhaupt literatuur zijn en of het predikaat "literaire thriller" een ordinaire verkoopstruc is. Ik vroeg me gewoon af of bepaalde thrillerauteurs (Harlan Coben, Dean Koontz, Jeffery Deaver,...) aan een bepaalde literaire stroming verbonden kunnen worden en wat deze stroming dan wel zou zijn.

Een tweede categorie die op het eerste gezicht een beetje buiten de traditionele literatuurstromingen valt, is de jeugdliteratuur. Waaronder klasseer je Harry Potter of Darren Shan?

Ik hoop dat iemand die hier wat in thuis is (of een googelmeester die me de perfecte website kan tonen) mij hiermee kan helpen.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

jhnbk

jhnbk

• >5k berichten
  • 6905 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 mei 2009 - 10:22

Als voorbeeld neem ik de thriller. Ik ben niet van zins om te bediscussiŽren of sommige thrillers Łberhaupt literatuur zijn en of het predikaat "literaire thriller" een ordinaire verkoopstruc is. Ik vroeg me gewoon af of bepaalde thrillerauteurs (Harlan Coben, Dean Koontz, Jeffery Deaver,...) aan een bepaalde literaire stroming verbonden kunnen worden en wat deze stroming dan wel zou zijn.

Ik weet niet hoe je thrillers moet klasseren volgens stroming (wat bedoel je exact?) maar volgens onderwerp (zeer ruim) kan je al wel wat opdelen in soorten zoals er met films wordt gedaan: actie, drama, ...

EDIT: voor mij is een thriller trouwens volwaardige literatuur. Neem nu als voorbeeld Le Carrť of Ludlum. Zulke boeken schrijven is een kunst op zich.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 mei 2009 - 10:31

Ik weet niet hoe je thrillers moet klasseren volgens stroming (wat bedoel je exact?) maar volgens onderwerp (zeer ruim) kan je al wel wat opdelen in soorten zoals er met films wordt gedaan: actie, drama, ...

Wat jij bedoelt, is een opdeling maken in literaire genres (thriller, horror, autobiografie,...). Met literaire stromingen worden invloedssferen zoals het existentialisme, het postmodernisme, het realisme, het naturalisme,... bedoeld.

EDIT: voor mij is een thriller trouwens volwaardige literatuur. Neem nu als voorbeeld Le Carrť of Ludlum. Zulke boeken schrijven is een kunst op zich.

Ik ben het met je eens. Uiteraard zit er pulp tussen, zoals in elk genre, maar vele thrillers zijn intelligent vermaak dat op een bijzondere manier geschreven is.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

jhnbk

jhnbk

• >5k berichten
  • 6905 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 mei 2009 - 10:44

Wat jij bedoelt, is een opdeling maken in literaire genres (thriller, horror, autobiografie,...). Met literaire stromingen worden invloedssferen zoals het existentialisme, het postmodernisme, het realisme, het naturalisme,... bedoeld.

Ahzo. Daar ga ik je niet mee kunnen helpen. Ik moest ooit een postmodern boek lezen voor school en heb met heel veel moeite een postmoderne thriller kunnen vinden.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Grytolle

Grytolle

• >100 berichten
  • 119 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 mei 2009 - 11:24

Ik dacht dat saaiheid een vereiste was voor boeken die tot de literatuur willen worden gerekend ;)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures