[scheikunde] ontleedbare stoffen met element helium

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4

[scheikunde] ontleedbare stoffen met element helium

[scheikunde] ontleedbare stoffen met element helium

Hallo,

Ik moet voor scheikunde een poster maken, er moeten een aantal punten opstaan o.a vijf ontleedbare stoffen met het element, Helium. Ik heb er zelf al 2 gevonden dus nu moet ik er nog 3 hebben. Ik zou nog heel graag 3 ontleedbare stoffen met het element helium te weten willen komen en wat je met deze stoffen kunt doen. Kunt u mij misschien helpen? ;)

Bedankt !

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [scheikunde] ontleedbare stoffen met element helium

Welke heb je al?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 4

Re: [scheikunde] ontleedbare stoffen met element helium

Topic kan gelosten worden, ik heb het al voor elkaar ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [scheikunde] ontleedbare stoffen met element helium

verlicht ons eens dan? Welke heliumverbindingen kun je ontleden?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: [scheikunde] ontleedbare stoffen met element helium

Ten eerste worden om die redenen geen topics gesloten (alleen als er regels worden overtreden)

Ten tweede betwijfel ik sterk dat je het voor elkaar hebt. Er bestaan namelijk geen ontleedbare stoffen met helium.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 4

Re: [scheikunde] ontleedbare stoffen met element helium

Waar kun je de volgende stoffen voor gebruiken/waar zitten ze in?

- Heliumbromide

- Heliumoxide

- Heliumfluoride

- Heliumchloride

- Heliumjodide

- Heliumsulfide

Ik hoef er maar 3 te weten. Ik zou zelf totaal niet weten waar deze stoffen voor worden gebruikt.

Alvast bedankt voor de hulp ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [scheikunde] ontleedbare stoffen met element helium

nergens voor, want ze bestaan niet.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4

Re: [scheikunde] ontleedbare stoffen met element helium

Ik had het verkeerd gedaan, bestaan er verbindingen met helium, dat is wat ik moet weten.

Kijk bijvoorbeeld Helium en zuurstof, dat wordt gebruikt voor duikers

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: [scheikunde] ontleedbare stoffen met element helium

Er bestaan geen verbindingen met helium. Je kunt de gassen helium en zuurstof wel mengen, maar daarbij gaan de beide stoffen geen reactie met elkaar aan.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: [scheikunde] ontleedbare stoffen met element helium

Er bestaan verbindingen met helium. Die vereisen echter bijzonder omstandigheden om te maken en zijn uitermate instabiel. Helium is dan ook het stabielste edelgas.

Zie gewoon helium op de engelse wiki, daar staat een sectie over heliumverbindingen.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: [scheikunde] ontleedbare stoffen met element helium

Vergeet aub niet tegen welke achtergrond deze vraag gesteld is. Excimeren zijn geen verbindingen in de gangbare zin des woords, zeker niet waar het om middelbare school-scheikunde gaat.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: [scheikunde] ontleedbare stoffen met element helium

In die zin snap ik niet waarom hij dan zulke vraag krijgt. Verwacht men gewoon "er bestaan er geen" als antwoord? Of wil men aantonen dat zelfs de stabiliteit van edelgassen niet absoluut is?

En zelfs dat is niet helemaal correct, want het helium hydride ion vertoont grotere stabiliteit dan de excimeren en wordt gevormd bij onder andere verval van ditritium. Of je dat ontleedbaar noemt is natuurlijk een andere vraag, want het zal nog steeds degenereren bij elk contact met een ietwat reactieve stof (i.e. zowat alle andere stoffen die er bestaan) of een lagere temperatuur.

Alleszins: zulke verbindingen komen alleen voor bij buitengewone omstandigheden, de meeste hebben maar een levensduur van enkele nanoseconden. Toepassingen zijn er dus ook niet op dit moment.

Reageer