[fysica] baan van een horizontale worp.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 217

[fysica] baan van een horizontale worp.

Dag allen,

we zagen de formule voor de baan van een horizontale worp: y = h - 1/2 g ( x/v)

klopt het dat:

h = de beginhoogte

x = de horizontaal afgelegde afstand ( x = v.t)

v = de beginsnelheid

nu snap ik echter niet goed wat die y moet voorstellen? met andere woorden --> Wat bereken je precies met deze formule ( en welke eenheid ? )

bedank !

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [fysica] baan van een horizontale worp.

ceetn schreef:Dag allen,

we zagen de formule voor de baan van een horizontale worp: y = h - 1/2 g ( x/v)
Waar heb je die formule gezien? Die kan haast niet kloppen: aannemende dat y en h inderdaad hoogtes (afstanden) zijn, betekent dit dat g.x/v de eenheid van afstand moet hebben. Maar g is een versnelling (m/s^2), x een afstand (m) en v een snelheid (m/s), dus g.x/v heeft eenheid (m^2/s^2)/(m/s)=m/s, klopt niet.

Als je een formule ziet, wordt er toch op zijn minst verteld wat de symbolen betekenen?

Bedoel je niet
\(y=h-\frac{1}{2}gt^2\)
, waarbij t de tijd in seconden is?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 145

Re: [fysica] baan van een horizontale worp.

Denk dat hij gewoon een kwadraatje mist? g(x/v)^2 = (m/s²)(m²/(m²/s²)) = m

Berichten: 217

Re: [fysica] baan van een horizontale worp.

Denk dat hij gewoon een kwadraatje mist? g(x/v)^2 = (m/s²)(m²/(m²/s²)) = m
idd, sorry voor de verwarring.

( deze formule stond in het formularium nodig voor het oplossen van enkele oefeningen, jammer genoeg zonder veel

uitleg )

als ik het goed hebt geeft deze formule dus de uiteindelijke afstand waar het voorwerp terechtkomt?

Ik dacht namelijk dat deze afstand enkel bepaald wordt door de horizontale component , waarbij x = v.t ( met v de beginsnelheid).

en dat de hoogte van het voorwerp ,onafhankelijk van de horizontale component, gegeven wordt door y = h - 1/2 g(t)^2

Berichten: 217

Re: [fysica] baan van een horizontale worp.

ceetn schreef:idd, sorry voor de verwarring.

( deze formule stond in het formularium nodig voor het oplossen van enkele oefeningen, jammer genoeg zonder veel

uitleg )

als ik het goed hebt geeft deze formule dus de uiteindelijke afstand waar het voorwerp terechtkomt?

Ik dacht namelijk dat deze afstand enkel bepaald wordt door de horizontale component , waarbij x = v.t ( met v de beginsnelheid).

en dat de hoogte van het voorwerp ,onafhankelijk van de horizontale component, gegeven wordt door y = h - 1/2 g(t)^2
ai, ben ik hier nu de afgelegde weg ( baan ) aan het verwarren met de verplaatsing?

voor de afgelegde weg moet je inderdaad de 2 componenten in beschouwing nemen, de horizontale en verticale verplaatsing apart worden echter gegeven door bovenstaande formules?

Klopt dit ? ;)

Reageer