[natuurkunde] mechanica op de skatebaan

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 87

[natuurkunde] mechanica op de skatebaan

Ik was even bezig met een oefentoets van natuurkunde en stuitte ik op de volgende vraag:

Een vent op een skateboard staat bovenaan een hoge helling. Hij bezit daar slechts zwaarte-energie die wordt omgezet in bewegingsenergie en warmte. Er geldt dat de totale hoeveelheid energie behouden blijft. De wieltjes zijn goed gesmeerd en de totale wrijvingskracht is slechts 15 N. Samen met het board heeft de vent een totale massa van 76 kg. De helling heeft een lengte van 25 m en gaat vloeiend over in een lang, horizontaal stuk gladde weg. Vanaf de onderkant van de helling rijdt de vent nog 368 m over de weg voordat hij tot stilstand komt.

NB de luchtweerstand is verwaarloosbaar.

* Met welke snelheid bereikt de skater de onderkant van de helling?

Lange vraag, alvast bedankt!

Er zijn ook nog een b en c vraag, maar die kan ik waarschijnlijk zelf wel

Alsjeblieft spoedig antwoord aangezien ik morgen de herkansing heb

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [natuurkunde] mechanica op de skatebaan

Waar zit nou eigenlijk precies je probleem? Tot waar geraak je zelf?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 87

Re: [natuurkunde] mechanica op de skatebaan

Waar zit nou eigenlijk precies je probleem? Tot waar geraak je zelf?
Ik snap de vraag gewoon niet zo goed

Ik wou eerst v = s/t toepassen

daarna leek F=m/a me beter

Ik heb geen idee wat ik nou moet doen

s = 368 meter

t = nieuwe onbekende

maar hoe ik hier op kom? Geen idee

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [natuurkunde] mechanica op de skatebaan

Ook op het vlakke stuk wordt er door wrijving nog arbeid uitgeoefend. Met W= F·s bereken je met welke bewegingsenergie de skater aan de 368 m begon.

Bewegingsenergie ½mv² eenmaal gekend? dan is met de massa van e skater de snelheid eenvoudig te berekenen
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 87

Re: [natuurkunde] mechanica op de skatebaan

Maar dus uit F x s komt W en houdt dit hier hetzelfde in als de kinetische energie dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [natuurkunde] mechanica op de skatebaan

Onderaan de helling heeft hij een bepaalde snelheid v, dus een kinetische energie (1/2)mv2. De potentiële energie(-verandering) is vanaf nu de hele weg nul, want hij verandert niet van hoogte. Dus zijn kinetische energie (1/2)mv2 wordt volledig omgezet in warmte door de wrijvingskracht. Je kent de wrijvingskracht F, deze levert zoals gezegd arbeid F.s gedurende de horizontale weg. Oplossen voor v, klaar.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 87

Re: [natuurkunde] mechanica op de skatebaan

Onderaan de helling heeft hij een bepaalde snelheid v, dus een kinetische energie (1/2)mv2. De potentiële energie(-verandering) is vanaf nu de hele weg nul, want hij verandert niet van hoogte. Dus zijn kinetische energie (1/2)mv2 wordt volledig omgezet in warmte door de wrijvingskracht. Je kent de wrijvingskracht F, deze levert zoals gezegd arbeid F.s gedurende de horizontale weg. Oplossen voor v, klaar.


Ja maar als je Ek = 1/2mv2 hebt, dan moet je nog een factor weten

m heb je

v niet en ek ook niet, dus vul je bij Ek dan de geleverde arbeid in?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [natuurkunde] mechanica op de skatebaan

dus vul je bij Ek dan de geleverde arbeid in?
Ja, want de bewegingsenergie die hij onderaan de helling heeft wordt volledig door arbeid van de wrijvingskracht teniet gedaan over een afstand van 368 m, en die zijn dus qua grootte aan elkaar gelijk.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 87

Re: [natuurkunde] mechanica op de skatebaan

Ja, want de bewegingsenergie die hij onderaan de helling heeft wordt volledig door arbeid van de wrijvingskracht teniet gedaan over een afstand van 368 m, en die zijn dus qua grootte aan elkaar gelijk.
Okee bedankt!

Reageer