Boeken Thermodynamica

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Boeken Thermodynamica

Me_U schreef:Ik heb op het internet gezocht naar wat informatie over thermodynamica, het onderwerp is echter zeer breed. Daarnaast is de meeste informatie in het Engels, wat niet bepaald mijn sterkste vak is. Ik zit op de middelbare school; ons boek behandelt dit deel van thermodynamica helaas niet. Daarnaast heb ik nu een week vakantie die ik graag nuttig wil opvullen.

Zouden jullie mijn daarom dus misschien wat literatuur kunnen aanraden ?
Pfoe, dat is een lastige vraag. Het is een pittig onderwerp om goed uit te leggen. Ik ken zelf geen nederlandstalige boeken waarin dat gebeurt. Misschien dat er in het natuurkunde-deel van dit forum mensen zitten die een goed boek kunnen aanraden, anders zul je je toch door engelstalige kost heen moeten werken. Wat ikzelf leuke boeken zijn Feynman's Lectures on Physics, waar zo ongeveer de hele natuurkunde wordt uitgelegd, steeds vanuit de basisprincipes. Er zijn ook nog wat engelstalige boeken die specifiek thermodynamica beschouwen, een paar daarvan heb ik onlangs besteld maar nog niet in huis, dus ik kan je daar ook nog niets over zeggen.

Om deze vraag onder de aandacht te brengen van de lezers van het natuurkunde-deel is dit deel van het topic (de vraag over goede literatuur over thermodynamica dus) afgesplitst van het oorspronkelijke topic en verplaatst. Dus, beste natuurkundigen, is er iemand met een goede tip?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Boeken Thermodynamica

Ik ken wel een aantal titels, maar die zijn stuk voor stuk niveau tweede jaar universiteit of hoger, dus voor een middelbare scholier niet te volgen. Sowieso is thermodynamica/statistische fysica vrij lastig uit te leggen op een diepgaand niveau zonder redelijk wat wiskunde- en natuurkundekennis.

Je zou eens naar een standaard natuurkundeboek kunnen kijken dat bestemd is voor eerste jaar universiteit, waarin de echte basics worden uitgelegd, zoiets als deze.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 38

Re: Boeken Thermodynamica

Moet het een boek zijn? Mischien is dit iets?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Boeken Thermodynamica

Ik heb op het internet gezocht naar wat informatie over thermodynamica, het onderwerp is echter zeer breed. Daarnaast is de meeste informatie in het Engels, wat niet bepaald mijn sterkste vak is. Ik zit op de middelbare school; ons boek behandelt dit deel van thermodynamica helaas niet.
Als Me_U al moeite met Engels heeft zal het met thermodynamica nog moeilijker worden. En welk deel wordt hier bedoeld?

Als iemand mij (als ingenieur) vraagt welke boek over thermodynamica te lezen zeg ik:

Moran & Shapiro, Fundamentals Of Engineering Thermodynamics

of eventueel het iets minder diepgaande:

Cengel & Bones: Thermodynamics, An Engineering Approach

of als het persé in het Nederlands moet zijn, het nog wat eenvoudigere:

Kimmenaede, Warmteleer voor Technici

Al deze boeken zijn vooral op de toepassing van thermodynamica in de praktijk gericht en bevatten de formules waar het in de praktijk echt om draait, geen onnodige wiskunde met ingewikkelde partieel differentiaalvergelijkingen waar je in feite niets aan hebt.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 2.746

Re: Boeken Thermodynamica

Fred F. schreef:Als iemand mij (als ingenieur) vraagt welke boek over thermodynamica te lezen zeg ik:

Moran & Shapiro, Fundamentals Of Engineering Thermodynamics
Die kan ik ook sterk aanraden.

Zeer studentvriendelijk geschreven.

Berichten: 308

Re: Boeken Thermodynamica

Deze is ook heel leuk (en gratis pdf):

http://pages.physics.cornell.edu/sethna/StatMech/

Gaat meer over statistische mechanica.

Berichten: 4.246

Re: Boeken Thermodynamica

stoker schreef:Die kan ik ook sterk aanraden.

Zeer studentvriendelijk geschreven.
Mee eens.
Quitters never win and winners never quit.

Reageer