Springen naar inhoud

[fysica] oefening v(t) grafiek van een stuiterend balletje

• Log in om te kunnen reageren

ceetn

ceetn

• >100 berichten
  • 217 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 mei 2009 - 08:31

Dag allen, Ik kom zelf maar niet tot een oplossing en de oplossing die mijn boek geeft snap ik niet echt.
Iemand zin om dit wat te verduidelijken?

Geplaatste afbeelding

Ik dacht het volgende:

de snelheid wordt gegeven door: v = v1 - g.t

Dit is van de vorm y = -ax + b : we moeten dus een dalende rechte krijgen. --> ofwel antwoord b of c .

Maar hoe bepaal je welkeen van de 2 ? ( mijn boek geeft c, maar hoe verklaar je die verticale lijn ? op 1 tijdstip
kun je toch onmogelijk zoveel verschillende snelheden hebben ? )

Ik weet me hier totaal geen raad mee,

bedankt voor alle hulp !

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Gebruikertje

Gebruikertje

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 mei 2009 - 11:44

Het is inderdaad antwoord c
Als we verklaren waarom de lijn zo loopt.
We laten het balletje los en het wordt aangetrokken tot de grond. (Zwaartekracht)
De snelheid neemt toe in de negatieve richting (richting aarde), dus loopt de lijn omlaag.
Nu botst het balletje op de grond en is in 1 keer zijn snelheid kwijt.
Boem in een keer op v=0 (zou je zeggen)

Het is een stuiterbal en de grond geeft niet mee, maar geeft de snelheid van de bal direct ook weer de andere kant op.
De bal heeft dus in 1 keer weer snelheid. Wat je ziet is dat het balletje zijn snelheid behouwd (neemt licht af) als hij de grond heeft geraakt. Je zal dan ook zien dat de twee punten onderaan en bovenaan de verticalelijn waarschijnlijk even ver van de nullijn liggen.

Vervolgens vervolgt het balletje zijn weg omhoog en door de zwaartekracht neemt zijn snelheid weer af. Hij komt op zijn hoogste punt en vervolgt zijn weg weer naar benede. Nu is er geen grond die zijn energie omzet dus geen verticale lijn. Hij passeert hier de nullijn opnieuw en nu zijn we een hele cyclus verder.

groet Pascal

Veranderd door Gebruikertje, 07 mei 2009 - 11:45

ceetn

ceetn

• >100 berichten
  • 217 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 mei 2009 - 13:30

bedankt voor de uitleg pascal !

vraagje: waar ergens op de grafiek ligt dan het hoogste punt dat het balletje bereikt na het botsen ?
: het moment van de botsingen op de grond zijn de nulpunten van de grafiek he ?

merci !

Veranderd door ceetn, 07 mei 2009 - 13:31

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 mei 2009 - 13:42

het moment van de botsingen op de grond zijn de nulpunten van de grafiek he ?

denkpet op.

Bij een botsing op de grond verandert de snelheid ineens van negatief (naar beneden) naar positief.
Het hoogste punt naderend gaat het balletje langzamer en langzamer, hangt een infinitesimaal moment stil op het hoogste punt en krijgt dan langzaam een steeds grotere maar negatieve snelheid.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikertje

Gebruikertje

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 mei 2009 - 14:06

Vervolgens vervolgt het balletje zijn weg omhoog en door de zwaartekracht neemt zijn snelheid weer af. Hij komt op zijn hoogste punt en vervolgt zijn weg weer naar benede. Nu is er geen grond die zijn energie omzet dus geen verticale lijn. Hij passeert hier de nullijn opnieuw en nu zijn we een hele cyclus verder.

wat ik hier zeg. hij passeert hier de 0 lijn. dat is dus op je hoogste punt. vlakvoordat je naar benede gaat vallen hangt ff stil. Ik zal straks wel ff een plaatje plaatsen.

ceetn

ceetn

• >100 berichten
  • 217 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 mei 2009 - 14:07

denkpet op.

Bij een botsing op de grond verandert de snelheid ineens van negatief (naar beneden) naar positief.
Het hoogste punt naderend gaat het balletje langzamer en langzamer, hangt een infinitesimaal moment stil op het hoogste punt en krijgt dan langzaam een steeds grotere maar negatieve snelheid.

argh, grafieken interpreteren is niet echt mijn sterkste punt.
de nulpunten zijn de dus hoogste punten van het balletje waar de v = 0?
wat ik nog niet snap is waar zit dan het deel waar het balletje vertraagd naar zijn hoogste punt, moeten we dan
geen niet ergens een stijgende rechte vinden ( versnelling afgeleide aan de grafiek ? )

bedankt voor het geduld !

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 mei 2009 - 14:15

denkpet op.

gecombineerd met een grafiek van de hoogte tegen de tijd:

ceetn.png
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

ceetn

ceetn

• >100 berichten
  • 217 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 mei 2009 - 14:25

;) , de tekening maakt heel wat duidelijk.

Hartelijk bedankt, voor alle moeite !

Gebruikertje

Gebruikertje

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 mei 2009 - 14:30

mooi plaatje ind ;)
Nu zou iedereen het moeten snappen

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures