Evenwicht

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 86

Evenwicht

Laat f,g : R pijl naar rechts R continu differentieerbare functies zijn, en laat gegeven zijn dat g(0)=0, f(1)=0 en f'(x) kleiner dan 0 en g'(x) > 0 voor alle x groter of gelijk aan 0. Beschouw de vergelijking:

f(x)=g(x)+a

Laat zien dat voor a=0 deze vergelijking een unieke oplossing x0 heeft.

Geen idee hoe ik dit moet aanpakken ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Evenwicht

Wat betekent het (meetkundig) dat f'(x)<0 en g'(x)>0?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 86

Re: Evenwicht

Wat betekent het (meetkundig) dat f'(x)<0 en g'(x)>0?


Als de afgeleide negatief is dan hebben we te maken met een dalende functie en als de afgeleide positief is dan hebben we te maken met een stijgende functie.

Berichten: 86

Re: Evenwicht

Kan iemand me uit de brand helpen? Ik weet echt niet hoe ik deze opgave moet oplossen. Enige gok die ik heb gebruik maken van de tussenwaardestelling?

Aangezien ik niet uit vraag a kan komen kan ik niet uit vervolg van vraag komen:

vraag b:

Laat zien dat rond a=0 de variabele x uit de vergelijking kan worden als een functie x=phi(a).

Denk dat hiervoor de impliciete functie stelling gebruikt moet worden. Maar enige probleem die ik zie dat hier spraken is van 1 variabele. Of moet je y=f(x) als tweede variabele zien?

vraag c

Is de functie phi stijgend, dalend of kritiek in a=0?

vraag d

Bereken de tweede afgeleide van phi in het punt a=0 in termen van de afgeleides van de functies f en g en het punt x0.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Evenwicht

Volgens mij missen we nog iets over het interval van de oplossing, of over het domein van f en g. We hebben namelijk geen info over wat er voor negatieve x gebeurt, dus daar kan best g(x)=f(x)? Ik vermoed dat bij (a) gevraagd wordt:

Laat zien dat f(x)=g(x) een unieke oplossing x0 heeft op
\([0,\infty]\)
[/i]

Uniciteit: stel dat er twee oplossingen x0, x1 zijn; neem zvva aan x0 :P x1. Schrijf a=f(x0)=g(x0) en b=f(x1)=g(x1).

Dan volgt uit f'(x)<0 dat f(x0)[kleinergelijk]f(x1). Evenzo volgt uit g'(x)>0 dat g(x0)[grotergelijk]g(x1).

Dus a :P b en a ;) b, dus a=b, dus f(x0)=f(x1). Uit de strikt monotoon stijgendheid van f volgt x0=x1, dus uniek.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 86

Re: Evenwicht

Ok bedankt. maar hoe los ik dan vraag b op?

Laat zien dat rond a=0 de variabele x uit de vergelijking kan worden als een functie x=phi(a).

Waarschijnlijk moet je deze stelling gebruiken. Maar hoe?

If G(x,y)=C,

where G(x,y) is a continuous function

and C is a constant,

and ∂G/∂y≠0 at some point P

then y may be expressed as a function of x

in some domain about P;

i.e., there exists a function

over that domain such that

y=g(x).

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Evenwicht

Definieer de functie h(x)=f(x)-g(x), dan correspondeert f(x)=g(x)+a met h(x)=a.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Reageer