[natuurkunde] hefbomen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 18

[natuurkunde] hefbomen

Ik ben een tijdje bezig geweest met een opgave over een polsstokhoogspringer. Deze springer kan beschouwd worden een hefboom die draait in het punt A (zie figuur 1)
springer1.JPG
springer1.JPG (4.08 KiB) 188 keer bekeken
Als men deze springer dan weergeeft in de vorm van een hefboom krijg je het volgende plaatje:
naamloos.JPG
naamloos.JPG (7.38 KiB) 185 keer bekeken
Verder is gegeven: Massa polsstok = 2.3 kg en heeft een lengte van 4.80 meter, en de 2 waardes die in de 2e figuur stonden kon je ook makkelijk benaderen. Nu is de vraag: Bereken de grootte van de krachten die in A en B op de polsstok werken.

Ik dacht zelf dat Fa+ Fb = Fz en omdat het in evenwicht is is dus ook

Fa + Fb - Fz = 0

je hebt M = F * r, als ik dit invul krijg ik

Fa * 0 + Fb * AB - Fz * AM = 0

nu pakken ze ipv Fz : m * g

Ik weet dat ik de BINAS staat Fz = m * g, wat het volgende geeft:

Fb * AB - m * g * AM = 0

Maar waarom mag je deze regel hier gewoon gebruiken? heeft dit te maken met dat die kracht vanuit het zwaartepunt werkt?

Dank ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] hefbomen

Perpetuated schreef:Fb * AB - m * g * AM = 0

Maar waarom mag je deze regel hier gewoon gebruiken? heeft dit te maken met dat die kracht vanuit het zwaartepunt werkt?
dit heeft te maken met een evenwicht van momenten, als je dat tenminste bedoelt. Want je vraag, en waar je heen wil, is me niet helemaal duidelijk.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 18

Re: [natuurkunde] hefbomen

dit heeft te maken met een evenwicht van momenten, als je dat tenminste bedoelt. Want je vraag, en waar je heen wil, is me niet helemaal duidelijk.
Ik vroeg me eigenlijk gewoon af waarom die m * g in plaats van de r gebruikt mag worden in deze opgave..

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] hefbomen

Ik vroeg me eigenlijk gewoon af waarom die m * g in plaats van de r gebruikt mag worden in deze opgave..


m·g wordt gebruikt ipv Fz, niet ipv r.

Ipv r gebruiken ze hier AM.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 18

Re: [natuurkunde] hefbomen

Jan van de Velde schreef:m·g wordt gebruikt ipv Fz, niet ipv r.

Ipv r gebruiken ze hier AM.


Ja sorry, ik bedoelde ook Fz..

Maar kunt u me misschien uitleggen waarom ze dit dat doen? en wanneer je zoiets eigenlijk moet doen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] hefbomen

Beschouw de polsstok even als een wip met draaipunt B .

De zwaartekracht grijpt aan in het massamiddelpunt, op afstand BM van het draaipunt.

De zwaartekracht oefent een rechtsdraaiend moment M=F·r = Fz·r = m·g·BM uit op de polsstok

om nou te voorkomen dat de polsstok rechtsom gaat draaien rond punt B kun je in A een kracht uitoefenen naar beneden. op afstand AB van het middelpunt.

Kracht A wil dan de polsstok linksom om het middelpunt laten draaien.

Kracht A oefent een linksdraaiend moment M = F·r = FA·AB uit op de polsstok.

als beide momenten even groot (maar dus tegengesteld gericht) zijn draait er helemaal niks. Er is evenwicht.
Ik dacht zelf dat Fa+ Fb = Fz
nee, Fa + Fb + Fc = 0

bedenk hierbij wel dat de richting een rol speelt, want een kracht is een vectoriële grootheid.

In absolute zin is Fb dus noodzakelijk even groot als Fa en Fz samen. Zou Fb kleiner zijn, dan daalt de polsstok. Zou B groter zijn dan zou ze (horizontaal) stijgen.

Fb wijst precies de andere kant op als Fa en Fz, geven we die en ander teken:

Fa - Fb + Fc = 0

ofwel in absolute zin Fb = Fa + Fz
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 18

Re: [natuurkunde] hefbomen

Jan van de Velde schreef:nee, Fa + Fb + Fc = 0

bedenk hierbij wel dat de richting een rol speelt, want een kracht is een vectoriële grootheid.

In absolute zin is Fb dus noodzakelijk even groot als Fa en Fz samen. Zou Fb kleiner zijn, dan daalt de polsstok. Zou B groter zijn dan zou ze (horizontaal) stijgen.

Fb wijst precies de andere kant op als Fa en Fz, geven we die en ander teken:

Fa - Fb + Fc = 0

ofwel in absolute zin Fb = Fa + Fz
haha ja dat bedoelde ik ook, jezus ik kijk echt heel scheel de laatste dagen, maar dat klopt dus.. ;)
De zwaartekracht grijpt aan in het massamiddelpunt, op afstand BM van het draaipunt.
Bedoelt u hiermee gewoon het punt m?

Maar eigenlijk was mijn vraag gewoon: Wanneer men nou werkt met de zwaartekracht bij hefbomen, wordt dan meestal die m * g ipv Fz gebruikt?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] hefbomen

Maar eigenlijk was mijn vraag gewoon: Wanneer men nou werkt met de zwaartekracht bij hefbomen, wordt dan meestal die m * g ipv Fz gebruikt?
Nou, die heb je dan wel via een omweg gesteld ;) .

Wáár dan ook voor, hefbomen, wrijvingsprobleempjes, takels, álles waarbij zwaartekracht een rol speelt, zwaartekracht bereken je door de massa te vermenigvuldigen met de zwaartekrachtversnelling ter plaatse. Aan het aardoppervlak is die zwaartekrachtversnelling "g" ongeveer gelijk aan 9,8 m/s².
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 18

Re: [natuurkunde] hefbomen

Jan van de Velde schreef:Nou, die heb je dan wel via een omweg gesteld ;) .

Wáár dan ook voor, hefbomen, wrijvingsprobleempjes, takels, álles waarbij zwaartekracht een rol speelt, zwaartekracht bereken je door de massa te vermenigvuldigen met de zwaartekrachtversnelling ter plaatse. Aan het aardoppervlak is die zwaartekrachtversnelling "g" ongeveer gelijk aan 9,8 m/s².
Ja kwam omdat in het begin mij meer dingen niet duidelijk maken maar door wat hulp hier en daar kon ik zelf het antwoord daarna erop bedenken, alleen die vraag bleef eigenlijk nog over haha :P

Naja, dan ga ik maar eventjes verder met andere hefboom-opgaven, hopelijk kom ik uit die dingen dan nu wel uit.

(mocht ik daarover een vraag hebben, kan ik dan het beste een nieuw topic starten of gewoon hieronder even iets vragen, want het is dan wel een andere vraag..)

Groetjes,

Tom

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] hefbomen

(mocht ik daarover een vraag hebben, kan ik dan het beste een nieuw topic starten of gewoon hieronder even iets vragen, want het is dan wel een andere vraag..)
Tenzij het betrekkelijk feilloos aansluitend op bovenstaande, bij voorkeur een nieuwe topic. Wij houden het graag overzichtelijk.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 18

Re: [natuurkunde] hefbomen

Tenzij het betrekkelijk feilloos aansluitend op bovenstaande, bij voorkeur een nieuwe topic. Wij houden het graag overzichtelijk.


Prima, bedankt ;)

Reageer