Springen naar inhoud

Urgent op zoek naar antwoord simpele oefening

• Log in om te kunnen reageren

skld

skld

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 mei 2009 - 20:03

Hallo, kan iemand dit oplossen? Ik hoef niet precies te weten hoe het in zijn werk gaat, ik heb alleen een antwoord nodig. Sorry dat ik jullie eventjes zo 'gebruik' ;)

Een sultan heeft een harem van 14 vrouwen, hij wil elke nacht doorbrengen met een groepje van 4, als hij elke nacht een ander groepje wil, hoeveel nachten kan hij dat dan volhouden?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

mathfreak

mathfreak

• >1k berichten
  • 2460 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 mei 2009 - 20:08

Als je uit n objecten k objecten moet kiezen, met welke formule uit de combinatoriek zou je dat dan kunnen berekenen? Hint: kijk eens naar het begin van het woord combinatoriek. Waar doet je dat in dit geval aan denken?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

skld

skld

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 mei 2009 - 20:10

Ik heb zelf geen idee, het is voor een vriend. Hij claimt dat er geen formule is.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 mei 2009 - 21:06

Die is er wel degelijk. Beantwoord de volgende vragen (of laat je vriend ze beantwoorden):
  • Is de volgorde waarin de vrouwen gekozen worden belangrijk?
  • Mag er herhaald worden (m.a.w.: mag een vrouw in meer dan één groepje zitten)?
  • Uit hoeveel vrouwen wordt er gekozen?
  • Hoeveel vrouwen kiest men voor elk groepje?
A.d.h.v. het antwoord op deze vragen, kan bepaald worden welke formule uit de combinatoriek gebruikt hoort te worden (denk ook aan de hint van mathreak). Als je vriend er zelf achterkomt, zal hij het beter onthouden dan wanneer wij het antwoord voorkauwen.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Kolio

Kolio

• >100 berichten
  • 208 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 mei 2009 - 23:37

Ik heb net even je vorige posts bekeken en het ziet er niet naar uit dat je heel wiskundig ingesteld bent.
Daarom zal ik het toch maar een beetje voorkauwen.

Die maat van je beweert dus dat er geen formule voor is, nou... dat is weldegelijk zo.

Ik zeg altijd als de vraag moeilijk is, maak hem gewoon simpeler...

Stel nu hij heeft 3 vrouwen waarvan hij er 2 in bed wil, welke opties heeft die...
1 en 2, 2 en 3, 1 en 3. Let hierbij wel op dat 1 en 3 dezelfde combinatie is als 3 en 1. (dit neem ik tenminste aan, of hij moet nog een voorkeur heeft wie rechts/links van hem slaapt / andere dingen doet ;))

Het is dus gewoon een vast getal aan combi's die je kunt maken.
Voor jou specefieke geval, d.w.z. het maakt niet uit in welke volgorde je de vrouwen neemt, (dus 1567=7561) is het volgende van toepassing:

LaTeX

waarbij de ! staat voor faculteit, d.w.z. 6!=6*5*4*3*2*1

Dus in jouw voorbeeld:

LaTeX

Dit is 1001 mogelijkheden.
Dus misschien is jouw sultan wel de auteur van de sprookjes van 1001 nacht :D

p.s. let niet op taalfoutjes, kom net uit de voetbalkantine :-)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures