Verband tussen bloeddruk en diameter bloedvat

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 9

Verband tussen bloeddruk en diameter bloedvat

Hallo mensen,

Ik heb een vraag over de invloed van bloeddruk op de aderwijdte, zou het niet zo moeten zijn dat bij een grotere diameter de bloeddruk juist kleiner moeten zijn. Vanwege het feit dat druk het aantal moleculen tegen een oppervlakte aanbotst inhoudt en wanneer de oppervlakte wordt vergroot en in dit geval de diameter van de ader, zou juist de druk moeten dalen omdat de oppervlakte is vergroot.

Uit Binas(informatie over biologie onderwerpen) volgt, dat de druk afneemt van slagader - haarvat - ader, doordat er een groter perifere weerstand is, maar uit mijn beredenering zou het toch juist omgekeerd moeten zijn toch?

Ik zit echt vast met dat pascal gedoe.. ;)

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Verband tussen bloeddruk en diameter bloedvat

Als de perifere vaatweerstand toeneemt, neemt de bloeddruk ook toe. Misschien heb je de gegevens uit de binas verkeerd geinterpreteerd?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: Verband tussen bloeddruk en diameter bloedvat

Vele kleine vaatjes maken ook een grote.

In de periferie zitten dan weliswaar dunnere vaten, maar er zijn er zo veel van dat het een optelsom wordt. Het lichaam is geen laboratorium-opstelling.

Zou je zo'n opstelling maken met een buis die in 1000en haarvaten uitsplitst, die samen een groter doorsnede-oppervlak hebben, dan zou daar de druk ook lager zijn.

De druk in de haarvaatjes van het oog zitten in de orde van 20mm kwikdruk ( vergelijk in de hoofdvaten 80/120 mm kwikdruk en hoger).

Daardoor kunnen ze door een te hoge oogboldruk dichtgedrukt worden, en kun je schade krijgen aan het netvlies.

Berichten: 9

Re: Verband tussen bloeddruk en diameter bloedvat

Allereerst bedankt voor jullie snelle reacties.

@anusthesist,

De perifere weerstand is toch de weerstand die de wand heeft op de bloedstroomsnelheid als deze weerstand toeneemt zal de bloedstroom aanzienlijk verminderen en dus de druk toenemen, omdat al die deeltjes nog ruimschoots aanwezig zijn in het vat, hehehe ik denk dat ik echt verkeerd zit..

@jadatis,

Als ik het goed begrepen heb, daalt de bloeddruk omdat het de oppervlakte van de haarvatjes is vergroot toch? Maar in Binas en in mijn boek, en ook in een recente examenopgave die ik heb gemaakt wordt nadrukkelijk beschreven dat het juist groter wordt?!

Correct me if I am wrong..

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Verband tussen bloeddruk en diameter bloedvat

De perifere weerstand is toch de weerstand die de wand heeft op de bloedstroomsnelheid als deze weerstand toeneemt zal de bloedstroom aanzienlijk verminderen en dus de druk toenemen, omdat al die deeltjes nog ruimschoots aanwezig zijn in het vat, hehehe ik denk dat ik echt verkeerd zit..


De perifere vaatweerstand is het totaal van weerstand die de perifere vaten (met name de arteriolen) uitoefenen op de bloedcirculatie. Is deze weerstand groot, dan stagneert de bloedcirculatie vóór deze weerstand relatief waardoor het bloed ergens anders naar toe moet, is dat niet in de lengterichting van het vat, dan is het in de breedterichting (loodrecht op de vaatwand): de bloeddruk gaat dus omhoog. Vergelijk het met een tuinslang, wat gebeurt als je op de tuinslang gaat staan terwijl het water loopt?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 9

Re: Verband tussen bloeddruk en diameter bloedvat

De perifere vaatweerstand is het totaal van weerstand die de perifere vaten (met name de arteriolen) uitoefenen op de bloedcirculatie. Is deze weerstand groot, dan stagneert de bloedcirculatie vóór deze weerstand relatief waardoor het bloed ergens anders naar toe moet, is dat niet in de lengterichting van het vat, dan is het in de breedterichting (loodrecht op de vaatwand): de bloeddruk gaat dus omhoog. Vergelijk het met een tuinslang, wat gebeurt als je op de tuinslang gaat staan terwijl het water loopt?
Ohw oke nu snap ik het, dus doordat de perifere weerstand toeneemt van de arteriolen zal het bloed in de breedte verspreiden en daardoor stijgt natuurlijk de bloeddruk, dit geldt dan ook voor de aorta? Dit is geen arteriool en hier is toch weinig weerstand, en oja waarom is er in de aorta eigenlijk steeds onderdruk, bovendruk, onderdruk, bovendruk?

En wat een goeie voorbeeld zeg die tuinslag dat verklaart meteen al een hoop bedankt!

Edit:

Ik denk dat ik ook een beetje verkeerd beredeneer door Scheikunde vanwege iets dat ik een keer in 4VWO heb geleerd, dat waneer de druk groter wordt de volume kleiner wordt, dit was zeg maar een soort vuistregel, maar als ik het toepas bij biologie krijg ik alleen maar van die conflictsituaties..

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Verband tussen bloeddruk en diameter bloedvat

dit geldt dan ook voor de aorta?
Ja, elk vat dat vóór de weerstand zit, dus ook de grote arterien, daar meet je immers de bloeddruk.
en oja waarom is er in de aorta eigenlijk steeds onderdruk, bovendruk, onderdruk, bovendruk?
Tijdens de contractie van het hart stijgt de bloeddruk, dit is de bovendruk. De onderdruk is de druk

van het bloed op de vaten tijdens de rustfase van het hart. Hoe dichter je bij het hart zit des te groter dit effect,

waardoor de druk in de aorta het grootst is.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: Verband tussen bloeddruk en diameter bloedvat

We hebben het hier over 2 soorten oppervlak .

1 het doorstroomoppervlak : d.i. het totaal van de oppervlakken van de binnendiameter van de vaten.

2 Het oppervlak van de vaatwand die de vermeende wrijving geeft, en volgens mij vrij glad is dus gering.

2 wordt bij vele haarvaten natuurlijk groter, wat drukverhoging zou vermoeden.

1 wordt echter veel groter wat drukverlaging geeft volgens mij.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Verband tussen bloeddruk en diameter bloedvat

jadatis schreef:We hebben het hier over 2 soorten oppervlak .

1 het doorstroomoppervlak : d.i. het totaal van de oppervlakken van de binnendiameter van de vaten.

2 Het oppervlak van de vaatwand die de vermeende wrijving geeft, en volgens mij vrij glad is dus gering.

2 wordt bij vele haarvaten natuurlijk groter, wat drukverhoging zou vermoeden.

1 wordt echter veel groter wat drukverlaging geeft volgens mij.
Maak je het nu niet ingewikkelder dan het is? Als de weerstand stijgt, stijgt de bloeddruk. Dat heb ik net proberen uit te leggen a.d.h.v. het voorbeeld over de tuinslang. Als je op een tuinslang gaat staan zal de druk vóór de weerstand toenemen. Dit merk je onder andere als je er weer vanaf stapt; het water komt dan eventjes sneller en krachtiger uit de slang. Daarnaast bestaat de binnenkant van elk vat, arterie of vene uit endotheel, en is in principe even glad.

Wat ik ook niet begrijp is hoe je een oppervlaktevergroting rijmt met toename van de druk. De verandering van oppervlakte is een logisch gevolg van de verandering van diameter. Als de diameter (in één vat, of de totale diameter van alle vaten) afneemt, neemt de oppervlakte af en neemt de druk toe. Neemt de diameter toe, neemt de oppervlakte toe en neemt de druk af.

Een formule: Blood Pressure = Cardiac Output x Resistance

http://images.google.nl/imgres?imgurl=http...t%3D90%26um%3D1

Uit bovenstaande formule kun je ook afleiden dat wanneer de weerstand stijgt, de bloeddruk stijgt.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 9

Re: Verband tussen bloeddruk en diameter bloedvat

Als de diameter (in één vat, of de totale diameter van alle vaten) afneemt, neemt de oppervlakte af en neemt de druk toe. Neemt de diameter toe, neemt de oppervlakte toe en neemt de druk af.
Dus dan klopt het toch wel, dat wanneer de diameter kleiner wordt de druk groter wordt?

Hier is een examenopgave wat ik bedoelde over de doorsnede van de ader:

Op pagina 9, vraag 16.

Antwoord is letterlijk uit bron genomen:

'In een juiste uitleg moet staan dat doorsnede 2 is gemaakt op het tijdstip dat bloeddruk P

heerst. Doordat bij P de bloeddruk het hoogst is, is de slagader verwijd.'

Nou, van dit antwoord krijg ik nu koppijn van, jullie geven mij een superuitleg wat alles verklaart..

Maar dan krijg ik zo'n opgave wat letterlijk de spijker van de kop slaat! ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Verband tussen bloeddruk en diameter bloedvat

Nou, van dit antwoord krijg ik nu koppijn van, jullie geven mij een superuitleg wat alles verklaart..
Je haalt 2 dingen door elkaar:

1) Door constrictie van de vaten neemt diameter af waardoor de bloeddruk toeneemt.

2) Door toename bloeddruk neemt de diameter toe, ofwel compliantie.

Het eerste is een gevolg van het sympatisch zenuwstelsel en hormonen op de vaten, het tweede is puur een

gevolg van de mechanische druk van het bloed op de vaten. In de OP had je over het eerste, maar de opgave gaat over de 2de. Oude mensen hebben vaak minder compliante vaten waardoor het verschil tussen de systolische en diastolische bloeddruk toeneemt: geisoleerde systolische hypertensie.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 9

Re: Verband tussen bloeddruk en diameter bloedvat

Oke bedankt voor jullie uitleg, het is mij wel duidelijk geworden wat nu de invloed is van de diameter van een vat op de bloeddruk.

1.) Hormonen.

2.) Mechanische Druk oftewel Compliantie.

3.) Oppervlakte/Doorsnede en de perifere weerstand.

;)

OFFTOPIC:

Jezus, anusthesist. Je hebt veel kennis zeg, of even snel wiki'en? Kijk er echt tegenop :P

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Verband tussen bloeddruk en diameter bloedvat

Guevara schreef:1.) Hormonen.

2.) Mechanische Druk oftewel Compliantie.

3.) Oppervlakte/Doorsnede en de perifere weerstand.
Ik ben blij dat het nu een stuk duidelijker voor je is :P

Nog een paar kanttekeningen;

1) Er zijn natuurlijk meer factoren die de mate van constrictie bepalen. De bekendsten zijn de hormonen, denk bijvoorbeeld aan adrenaline en stikstofmonoxide, en het sympatisch zenuwstelsel dat noradrenaline als neurotransmitter afgeeft. Daarnaast kun je nog denken aan temperatuur, ontstekingen etc.

2) De perifere vaatweerstand is een gevolg van de mate van constrictie, niet de oorzaak. Zijn de arteriolen geknepen, dan stijgt de perifere vaatweerstand waardoor de bloeddruk stijgt. Zijn de arteriolen echter verwijd dan zal de weerstand dalen waardoor de bloeddruk daalt.

-edit- haha, dat examen uit 2001 heb ik nog gemaakt! Ik deed in 2001 eindexamen, ik dacht al, komt me zo

bekend voor allemaal ;)
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 9

Re: Verband tussen bloeddruk en diameter bloedvat

anusthesist schreef:-edit- haha, dat examen uit 2001 heb ik nog gemaakt! Ik deed in 2001 eindexamen, ik dacht al, komt me zo

bekend voor allemaal :P


Hahaha, had je toen deze opgave ook al goed dan? ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Verband tussen bloeddruk en diameter bloedvat

Kan ik me niet meer herinneren.

Maar vanaf nu weer ontopic...
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer