[Natuurkunde] Kelvin - Celsius

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

[Natuurkunde] Kelvin - Celsius

Weet iemand waarom men om druk te berekenen niet met °C mag werken, maar met Kelvin?

Berichten: 13

Re: [Natuurkunde] Kelvin - Celsius

Ik vermoed omdat dat de SI-eenheid is.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Natuurkunde] Kelvin - Celsius

Druk neemt af met temperatuurd, omdat de deeltjes minder hard bewegen bij een lagere temperatuur. Je kan het zien als een soort zuiger die naar beneden beweegt. Als die zuiger naar beneden gaat dan duwt de zuiger tegen de rondvliegende deeltjes. Als die deeltjes nou minder hard vliegen, komt er per tijdseenheid een kleinere hoeveelheid deeltjes tegen de zuiger aan. Als je op het absolute nulpunt kijkt, staan de deeltjes bijna helemaal stil. Daarom kijk je met druk vanaf het punt waar druk bijna helemaal weg valt. Celsius is maar een arbitraire maat die meneer Celsius heeft geijkt op het smeltpunt en het kookpunt van water. Dit heeft verder weinig te maken met andere soorten stoffen. Terwijl het absolute nulpunt wel voor alle stoffen gelijk is.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Re: [Natuurkunde] Kelvin - Celsius

bedankt allemaal!

Re: [Natuurkunde] Kelvin - Celsius

Enne, hoe kun je dan berekenen hoeveel graden celcius hoeveel graden kelvin is?

ik weet dat 0 graden celcius=-273 graden Kelvin maar als je nou bijvoorbeeld 20 graden celcius hebt??? Bestaat daar een berekening voor?

Berichten: 672

Re: [Natuurkunde] Kelvin - Celsius

-273,15° C = 0° K

0° C = 273,15° K

20° C = 293,15° K

De eenheid K en de eenheid C zijn gelijk in grootte.

Gebruikersavatar
Berichten: 193

Re: [Natuurkunde] Kelvin - Celsius

Celsius is maar een arbitraire maat die meneer Celsius heeft geijkt op het smeltpunt en het kookpunt van water. Dit heeft verder weinig te maken met andere soorten stoffen. Terwijl het absolute nulpunt wel voor alle stoffen gelijk is.
Waarom gebruikt Celsius dan in het gewone leven als maatstaaf? Vind het sowieso onzinnig dat er 2 verschillende eenheden zijn met wel dezelfde schaalverdeling :shock:
Weet wat je zegt... Maar zeg niet alles wat je weet

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [Natuurkunde] Kelvin - Celsius

Waarom gebruikt Celsius dan in het gewone leven als maatstaaf? Vind het sowieso onzinnig dat er 2 verschillende eenheden zijn met wel dezelfde schaalverdeling :shock:


Omdat het absolute nulpunt in die tijd nog niet bekend was. Anders Celsius leefde in de 18de eeuw, Lord Kelvin (William Thomson) rond het jaartal 1900.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Natuurkunde] Kelvin - Celsius

Wat Bart zegt. En daarnaast is het ook zo dat water wel voor veel dingen gebruikt wordt, en dat het dus wel een makkelijke tussenstap is. Als je toch een tussenstap moet nemen, neem dan eentje die al bekend is. Je begin punt is alleen opnieuw gedefinieerd.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Natuurkunde] Kelvin - Celsius

.....Waarom gebruikt Celsius dan in het gewone leven als maatstaaf? ....
Omdat dat in het gewone leven meer aanspreekt.

Stel dat je zou zeggen: water kookt bij 373,15K. Dan zegt dat de meeste mensen niks. En degenen die weten wat K is rekenen onmiddellijk om en komen op 100 gr. Celsius. Ahaaaa, da's bekend!

Gebruikersavatar
Berichten: 193

Re: [Natuurkunde] Kelvin - Celsius

Wat Bart zegt. En daarnaast is het ook zo dat water wel voor veel dingen gebruikt wordt, en dat het dus wel een makkelijke tussenstap is. Als je toch een tussenstap moet nemen, neem dan eentje die al bekend is. Je begin punt is alleen opnieuw gedefinieerd.
Ja ok maar die tussenstap lijkt mij niet noodzakelijk. En kelvin als standaard eenheid gebruiken (voor iedereen dus niet alleen voor de natuurkunde) is ook een kwestie van gewenning. Dat lijkt mij net zoiets als overstappen van de gulden naar de euro.
Weet wat je zegt... Maar zeg niet alles wat je weet

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Natuurkunde] Kelvin - Celsius

@Klazon: Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Als wij al vanaf de 18e eeuw 373 gewend waren, dan waren we dat gewend, en zouden we vreemd hebben opgekeken bij 100.

@Diezel: Dat je de tussenstap niet noodzakelijk vind is omdraaien van oorzaak en gevolg. Celsius heeft in de 18e eeuw de Celsius bedacht, dat is niet een kwestie van niet noodzakelijk. 2 eeuwen later kwam men pas achter het absolute nulpunt, en toen werd het verandert.

En de gulden en de euro is een stuk minder ingrijpend dan alle kookboeken, thermometers, vuistregels, internetpagina's, gewone boeken, schoolboeken enz. enz. enz. aan te passen. Ik ben het met je eens dat het wel misschien makkelijekr zou zijn (als natuurkundige vind ik het prima) maar je krijgt het simpelweg niet voor elkaar. Er zijn wel meer vastgeroeste niet SI eenheden.

Men is inmiddels al een paar decennia verplicht om nanometer in plaats van Angstrom te gebruiken, veel mensen en boeken doen het nog steeds. Mooi voorbeeld is dat je ook verplicht bent om L van liter met HOOFDletter te schrijven. Te weinig mensen doen dat.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Re: [Natuurkunde] Kelvin - Celsius

Mooi voorbeeld is dat je ook verplicht bent om L van liter met HOOFDletter te schrijven. Te weinig mensen doen dat.


Sinds wanneer is dat dan? Hier heb ik nog nooit van gehoord!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Natuurkunde] Kelvin - Celsius

Mooi voorbeeld is dat je ook verplicht bent om L van liter met HOOFDletter te schrijven. Te weinig mensen doen dat.


Sinds wanneer is dat dan? Hier heb ik nog nooit van gehoord!


In ieder geval sinds mijn vijfde klas, waar mijn scheikunde leraar zich continue moest verbeteren. Dus dat is zo'n 4 jaar geleden.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Natuurkunde] Kelvin - Celsius

Eenheden worden alleen met een hoofdletter geschreven als het afkortingen van persoonsnamen zijn. Als je ze voluit schrijft is het altijd met een kleine letter.

Dus: liter of l

meter of m

ampere of A

volt of V

tesla of T, enz...

Reageer