Springen naar inhoud

[chemie] koeltoren

• Log in om te kunnen reageren

Sopure

Sopure

• >25 berichten
  • 41 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 mei 2009 - 13:06

Hallo,

In het vak "industriele chemie" hebben we het gehad over koeltorens. Nu moeten we hierover enkele vragen oplossen..

- geef het doel
- geef het werkingsprincipe
- welke eisen stelt men aan de lucht opdat deze koeling goed verloopt?
- welke eisen stelt men aan de installatie opdat deze koeling goed verloopt?
- Schets dampspanningscurce
- Het werkingsprincipe van dit systeem houdt in dat een deel van het water verdampt. Wat zijn hiervan de gevolgen? Tot welke problemen zou dit leiden en hoe vermijdt men deze problemen?

De vragen over het doel, het werkingsprincipe en de dampspanningscurve kan ik beantwoorden maar de eisen die men aan de lucht en de installatie moet stellen en ook de laatste vraag vind ik niet.

Ik heb al gezocht via google maar dan vind ik vooral weer het werkingsprincipe van de koeltoren en niet de eisen die gesteld moeten worden enz..

Kan iemand me hiermee verder helpen?

Alvast heel erg bedankt!!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 mei 2009 - 13:17

Welkom op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.
Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

VAKGEBIED-TAGS
Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel.
bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.

Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zelf aan?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Sopure

Sopure

• >25 berichten
  • 41 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 mei 2009 - 13:26

Ja, sorry hiervoor!
Ik had het juist gezien toen ik het geplaatst had maar ik wist niet hoe ik dit zelf kon aanpassen!
Bedankt!

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 08 mei 2009 - 17:59

- welke eisen stelt men aan de lucht opdat deze koeling goed verloopt?

Opdat een deel van het koelwater kan verdampen (en daardoor de rest van het koelwater afkoelt) moet de lucht in staat zijn dit water op de nemen. Lucht die nagenoeg verzadigd is met water (hoge RV en hoge natteboltemperatuur) zal weinig doen. Het koelwater kan nooit kouder worden dan de natteboltemperatuur van de lucht, ongeacht hoe hoog de koeltoren ook is.

- welke eisen stelt men aan de installatie opdat deze koeling goed verloopt?

Vage vraag, het is inderdaad niet duidelijk waarop men doelt. Wellicht is een antwoord: de koeltoren moet hoog genoeg zijn om voldoende trek te hebben en voldoende hoogte met vulling hebben voor intensief contact tussen water en lucht.

- Het werkingsprincipe van dit systeem houdt in dat een deel van het water verdampt. Wat zijn hiervan de gevolgen? Tot welke problemen zou dit leiden en hoe vermijdt men deze problemen?

Denk aan opgeloste zouten in het water maar ook aan groei van bacteriŽn en schimmels.
Hydrogen economy is a Hype.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures