Bewijzen dat een verzameling convex is

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 86

Bewijzen dat een verzameling convex is

Stel dat V={x element van R^2, g(x)=0}. Nu wordt gevraagd om te bewijzen dat V convex is. Is het voldoende om aan te tonen dat de functie g(x) convex is? Ik maak dan gebruik van het feit dat convexiteit van g impliceert convexiteit van de verzameling V.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Bewijzen dat een verzameling convex is

Ik vind je vraag een beetje vreemd. Je zegt dat het een feit is dat convexiteit van g convexiteit van V impliceert. Dan is het toch een tautologie om te vragen of het voldoende is om convexiteit van g aan te tonen?

Of bedoelde je eigenlijk te vragen of het inderdaad een feit is dat de nulpuntsverzameling van een convexe functie convex is?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 86

Re: Bewijzen dat een verzameling convex is

Je begrijpt me verkeerd. Ik vroeg me af of als de functie g(x1,x2) convex is dit automatisch impliceert dat de verzameling V=(x element van R^2, g(x1,x2)=0) ook convex. De functie g(x1,x2) waar ik op doel is een ellips. maar als g(x1,x2)=0 dan impliceert dit dat je op de rand zit. En dan kun je toch niet een convexe combinatie maken?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Bewijzen dat een verzameling convex is

Je begrijpt me verkeerd.
Het antwoord op mijn laatste vraag is dus 'ja'.
Ik vroeg me af of als de functie g(x1,x2) convex is dit automatisch impliceert dat de verzameling V=(x element van R^2, g(x1,x2)=0) ook convex.
Nu vraag je je het af, net schreef je
Ik maak dan gebruik van het feit dat convexiteit van g impliceert convexiteit van de verzameling V.
vandaar de verwarring. ;)

Ik heb nog nooit van deze stelling/eigenschap gehoord, maar ik moet wel zeggen dat ik weinig van convexe analyse ken. Ik weet bijv. wel dat het beeld en inverse beeld van een convexe verzameling onder een affiene functie weer convex is.
De functie g(x1,x2) waar ik op doel is een ellips. maar als g(x1,x2)=0 dan impliceert dit dat je op de rand zit. En dan kun je toch niet een convexe combinatie maken?
Een functie kan geen ellips zijn; waarschijnlijk bedoel je dat het beeld van g een ellips beschrijft? Kun je het functievoorschrift van g geven?

Als V precies de (gehele) rand van een ellips is, is het inderdaad duidelijk niet convex, want ieder lijnstuk tussen twee punten bestaat dan uit niet-randpunten.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Reageer