[warmtepomp] een vraag

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 49

[warmtepomp] een vraag

Hey

Dit is eigenlijk geen taak maar ik kon geen betere topic vinden om er te plaatsen.

Ik heb op een site de volgende gelezen maar snap niet wat het betekent.

[quote]

Omdat de warmte zonder toevoeging van energie van hoog naar laag stroomt (flesje bier) bereikt een warmtepomp een gemiddeld rendement van 4 of meer !

[quote]

Ik snap niet goed wat ze met rendement van 4 of meer bedoelen.

Kan iemand dit even uitleggen.

[quote]

De hoeveelheid energie die je moet kopen om 100% warmte te produceren is in vergelijking met andere systemen:

normale gasketel :109 %

condenserende gasketel :93 %

moderne stookolieketel :108 %

elektrische verwarming :100 %

warmtepomp :20 tot 25 %



Berichten: 2.746

Re: [warmtepomp] een vraag

bij dat bovenste is die 4 eigenlijk de COP (Coëfficiënt of performance) van je cyclus. Dat wordt soms gelijk gesteld aan het rendement, maar je mag het niet gaan verwarren. (een Thermodynamisch rendement kan bvb nooit groter of gelijk worden aan 1) De waarde van de COP heeft in rekening: W: arbeid toegevoegd en Q warmte afgestaan. Maar de opgenomen warmte wordt niet mee in rekening gehouden (omdat er niet voor betaald hoeft te worden). Zo lijkt het alsof je energie maakt, wat natuurlijk niet zo is.

In je tweede stukje tekst staat waarschijnlijk het échte rendement, waar de opgenomen warmte wel in rekening wordt gebracht.

Die 109% rendement is dus ook iets wat niet kan, hoewel je tegenwoordig niets anders hoort dan (condensatie)ketels met een rendement van meer dan 100%. Hier wordt bij de toevoer van de energie geen rekening gehouden met de latente warmte van stoom die bij de verbranding wordt geproduceerd. Dit is historisch zo gegroeid omdat oude ketels hier ook geen gebruik van konden maken. De toeleveranciers van gas rekenen in energie ipv volume of massa, en die vonden het eerlijk om die latente warmte niet mee te rekenen. (wat niet wil zeggen dat je gas eigenlijk te goedkoop koop)

Er wordt momenteel internationaal gelobbied om de definitie van het rendement te herschalen zodat de latente warmte wel in rekening wordt gebracht en zodat het rendement weer onder de 100% zal liggen.

was dat wat je wilde weten?

Reageer