[wiskunde] goniometrische vergelijkingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[wiskunde] goniometrische vergelijkingen

Hoi,

Ik ben bezig met wiskunde B VWO maar zit nu even vast met goniometrische vergelijkingen.

Ik snap het wel zolang er geen kwadraat in de vergelijking staat, zodra er wel een kwadraat in staat dan weet ik niet hoe ik de vergelijking moet oplossen.

Opgave 1:

sin²(2x-¼π) = 1

sin(2x-¼π) = 1 v sin(2x-¼π) = -1

2x-¼π = ½π + k· 2π v 2x-¼π = 1,5π + k· 2π (hier snap ik niet hoe ze aan die 1,5π komen)

2x = 0,75π + k·2π v 2x = 1,75 + k·

x = 0,375π + k·π v x = 0,875π + k·π

totale oplossing: x = 0,375π + k·0,5π (en hier snap ik niet hoe ze bij deze totale oplossing komen)

Opgave 2:

cos²(x-0,2π) = 1

cos(x-0,2π) = 1 v cos(x-0,2π) = -1

x-0,2π = 0 + k· 2π v x-0,2π = π + k·

x = 0,2π + k· 2π v x = 1,2π + k·

totale oplossing: x = 0,2π + k·π (ook hier snap ik niet hoe ze bij de totale oplossing komen)

Berichten: 46

Re: [wiskunde] goniometrische vergelijkingen

2x-¼π = ½π + k· 2π v 2x-¼π = 1,5π + k· 2π (hier snap ik niet hoe ze aan die 1,5π komen)
De sin (1.5π) = -1
x = 0,375π + k·π v x = 0,875π + k·π

totale oplossing: x = 0,375π + k·0,5π (en hier snap ik niet hoe ze bij deze totale oplossing komen)
Je krijgt dus 2 oplossing voor x. Deze 2 oplossingen kun je samenvogen doordat het verschil van de 2 oplossingen 0.5 is. DUs voor elke waarde van x=0.375π+k0.5π krijg je de correcte oplossingen.
x = 0,2π + k· 2π v x = 1,2π + k·

totale oplossing: x = 0,2π + k·π (ook hier snap ik niet hoe ze bij de totale oplossing komen)
Ook hier krijg je opnieuw 2 oplossingen voor x. Doordat 0,2·6 = 1,2 is de 2de oplossing overbodig. Deze mag je dus weglaten aangezien ze al in de eerste oplossing verwerkt zit.

Berichten: 8.614

Re: [wiskunde] goniometrische vergelijkingen

DarnDao schreef:[...]

sin(2x-¼π) = 1 v sin(2x-¼π) = -1

2x-¼π = ½π + k· 2π v 2x-¼π = 1,5π + k· 2π (hier snap ik niet hoe ze aan die 1,5π komen)

[...]
De elementaire goniometrische vergelijking
\(\sin(x) = -1\)
voor
\(k = 0,\ 1,\ 2,\cdots\)
, de tweede reeks heeft als oplossingen
\(x = 1,2\pi,\ x = 3,2\pi,\ x = 5,2\pi,\cdots\)
voor
\(k = 0,\ 1,\ 2,\cdots\)
.

De samengevoegde reeks heeft als oplossingen
\(x = 0,2\pi,\ x = 1,2\pi,\ x = 3,2\pi,\ x = 2,2\pi,\ x = 4,2\pi,\ x = 5,2\pi,\cdots\)
voor
\(k = 0,\ 1,\ 2,\ 3,\ 4,\ 5,\cdots\)
.

EDIT: fhbdjoene was me voor.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 3

Re: [wiskunde] goniometrische vergelijkingen

Bedankt dit maakt het een en ander duidelijker.

fhbdjoene,

Ik snap alleen even niet waarom ik dan 1,5π moet pakken. In mijn boek staat: sin(A) = -1 geeft A = -0,5π + k · 2π. En ook sin(-0,5π) = -1. Dus hoe weet ik dan welke ik moet pakken?

Berichten: 8.614

Re: [wiskunde] goniometrische vergelijkingen

Ik snap alleen even niet waarom ik dan 1,5π moet pakken. In mijn boek staat: sin(A) = -1 geeft A = -0,5π + k · 2π. En ook sin(-0,5π) = -1. Dus hoe weet ik dan welke ik moet pakken?
Die k is een geheel getal en kan dus ook negatief zijn.
\(-\frac12\pi = \frac32\pi + 2\cdot(-1)\pi\)
. Teken eens een goniometrische cirkel, dan zul je zien dat de beeldpunten van de hoeken
\(\frac32\pi\ (= 270^{\circ})\)
en
\(-\frac12\pi\ (=-90^{\circ})\)
samenvallen.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 3

Re: [wiskunde] goniometrische vergelijkingen

Bedankt voor de uitleg, ik snap nu hoe het zit.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] goniometrische vergelijkingen

Alsnog verplaats naar huiswerk, dit soort vragen kan je in het vervolg daar stellen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer