Springen naar inhoud

BacteriŽn

• Log in om te kunnen reageren

biertje_of_2

biertje_of_2

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 mei 2009 - 14:46

Heej allemaal,
hoe denken jullie over bacteriŽn als elektrochemische cel???

Veranderd door Marko, 14 mei 2009 - 07:30
Topictitel verduidelijkt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 mei 2009 - 14:49

Wat bedoel je met "denken over"? Valt er dan iets bijzonders over te denken? Heb je het over pro's en contra's? M.a.w., zou je even duidelijk kunnen aangeven waar je heenwilt.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

biertje_of_2

biertje_of_2

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 mei 2009 - 15:50

Wat bedoel je met "denken over"? Valt er dan iets bijzonders over te denken? Heb je het over pro's en contra's? M.a.w., zou je even duidelijk kunnen aangeven waar je heenwilt.

Ik heb het inderdaad over de pro en contra's van bacteriŽn als elektrochemische cel!

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8936 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 mei 2009 - 07:59

Als je een discussie wil starten is het raadzaam om de achtergrond waartegen deze discussie gevoerd wordt in te leiden, zodat "toevallige meelezers" ook weten waar het over gaat. Misschien kun je je vraag daarom verduidelijken met een paar regels algemene informatie en een link naar iets over bacteriŽn als electrochemische cel?

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Knockingonheavensdoor

Knockingonheavensdoor

• >250 berichten
  • 302 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 mei 2009 - 17:55

Mij lijkt de vraag duidelijk (maar wie ben ik).

Ik zie het in het licht van het zoeken naar andere energieleveranciers.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8936 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 mei 2009 - 18:35

De vraag is veel te vaag en algemeen om een inhoudelijke discussie over te kunnen voeren. Zoals het er nu staat leidt het met grote zekerheid slechts tot vrijblijvend gekeuvel. Vandaar (nogmaals) mijn vriendelijke, doch dringende oproep om het onderwerp te specificeren en de achtergrond te verduidelijken. Het idee om bactreriŽn als electrochemische cel toe te passen zal niet uit de lucht komen vallen.

Wanneer iemand anders dan "biertje_of_2" zich geroepen voelt om deze informatie toe te voegen is dat natuurlijk ook prima!

Knockingonheavensdoor

Knockingonheavensdoor

• >250 berichten
  • 302 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 mei 2009 - 18:36

Het idee om bactreriŽn als electrochemische cel toe te passen zal niet uit de lucht komen vallen.

Onderstaand bericht wellicht ? Iedere wetenschapper veert natuurlijk op bij dit soort nieuws. Het feit dat er wereldwijd met enthousiasme gewerkt wordt aan het vinden van de benodigde technologische doorbraken geeft de burger moed.

http://domesticfuel....cellulosic-br...

CBP eliminates the need for the production of expensive enzymes that are typically needed to break down the lignen and covert it to sugar. Rather, Mascoma is using engineered microorganisms that produce cellulases and ethanol in one step. ďThis is a true breakthrough that takes us much, much closer to billions of gallons of low cost cellulosic biofuels,Ē said Dr. Bruce Dale, with Michigan State University. ďMany had thought that CBP was years or even decades away, but the future just arrived. Mascoma has permanently changed the biofuels landscape from here on.Ē

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8936 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 mei 2009 - 07:29

Dat heeft niks te maken met bacteriŽn als electrochemische cel.

robj

robj

• >100 berichten
  • 192 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 mei 2009 - 21:03

Bij bacteriŽn ALS elektrochemische cel kan ik me niet zoveel voorstellen, bij bacteriŽn IN een elektrochemische cel wel. Misschien is het nog beter om te spreken van bacteriŽn als onderdeel van een elektrochemisch proces. Denk daarbij aan bacteriŽn die een stof produceren die vervolgens in een branstofcel/batterij reageert.
Verder kom ik nu even ook niet met deze zeer algemeen gestelde vraag.
Elektrochemici doen het vol spanning

robj

robj

• >100 berichten
  • 192 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 juni 2009 - 19:00

Laat nou toevallig de eerste eindexamenopgave 2009 scheikunde 1 VWO over zo een biobrandstofcel gaan...
Elektrochemici doen het vol spanning

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 juni 2009 - 16:18

Je kunt op de vraag van "Biertje" ook associatief reageren door een nieuwe vraag te formuleren en die dan te beantwoorden. Je gaat er dan van uit dat Biertje die nieuwe vraag eigenlijk zelf wilde stellen maar per ongeluk iets anders op schreef.

Bijvoorbeeld: In hoeverre kunnen bacterien een rol spelen in een batterij of brandstofcel?

Het antwoord zou dan als volgt kunnen luiden:

Misschien kun je in een brandstofcel gebruik maken van van het enzymsysteem van sommige bacterien dat redoxreakties kan katalyseren. In de biochemie kom je veel enzymen tegen die biologische oxydaties mogelijk maken. Zo zijn er anaerobe bacterien die zonder zuurstof kunnen leven omdat ze deze aan het sulfaation kunnen onttrekken. En misschien zijn er wel bacterieen die methaan kunnen oxyderen met behulp van zuurstof uit de lucht. Die bacterien zou je dan in het anode materiaal van een brandstofcel moeten verwerken.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

ToonB

ToonB

• >250 berichten
  • 817 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 juni 2009 - 18:13

Hoewel ik niet dadelijk een beeld vorm bij een functionele cel van dit type, neem ik aan dat het inderdaad voornamelijk bio-gekatalyseerde reacties zullen zijn, zoals hzeil al aanhaalt.

Denk bijvoorbeeld aan bacterien de sulfides naar zwavel omzetten, en zwavel naar sulfaat.
zelfs het omzetten van carbonaten in bruikbare koolstofeenheden voor hun metabolische processen zijn al redoxreacties. Het probleem is echter dat deze reacties meestal inwendig gekatalyseerd worden, en dat de bacterie een stof zal opnemen, hem zal gebruiken voor een reactie, en het eindproduct terug zal uitstoten.

Hoe hierbij electronen 'buiten' de cel in omwisseling komen is mij niet meteen duidelijk. Ik zeg niet dat het niet kan, en ik ken onvoldoende over complexe reacties die bacteriŽn mogelijk doen opgaan, maar het lijkt me niet dadelijk evident.

Verder is het zoals marko al zei aangeraden om evt een voorbeeld te geven van een prototype, een artikel waarin zoiets aangehaald wordt, ed?
Het is vrij abstract op deze manier, en meningen zijn dus niet echt van toepassing. Eerder ideeŽn, hoewel die ook vrij abstract zullen zijn.
"Beep...beep...beep...beep"
~Sputnik I

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 juni 2009 - 15:31

ToonB heeft gelijk. De beschouwingen zijn abstrakt en verwijzen niet naar een publicatie of een werkende proefcel.

Een kolonie van levende bacterien zal echter nooit in een stroomleverende cel kunnen worden omgezet. Die werkende proefcel kan er dus niet zijn. Dat komt omdat de oxydatie- en reductiereakties op dezelfde plaats (binnen de mitochondrien?) binnen de cel verlopen. Daardoor is er chemische kortsluiting en kun je er geen electrische energie meer aan onttrekken.

Een voorbeeld van chemische kortsluiting? Neem een mengsel van zinkpoeder en MnO2 (Bruinsteen) Het lukt niet dit mengsel in een of twee electroden te verwerken om er een stroomleverende cel van te maken. Als je er toch wat mee wilt zul je het mengsel eerst moeten ontleden in het metaal en het oxyde. Daarna kun je er twee electroden van maken die elkaar binnen de cel niet mogen raken. Zo verkrijg je toch een stroomleverende cel met dit materiaal.

Een kolonie van levende bacterien zou op analoge manier behandeld moeten worden. Dat zullen ze niet overleven. Na het homogeniseren van de biomassa uit bacterien wacht ons dan een heel ingewikkeld scheidingsproces. Wie ziet er wat in? De scheidingsenergie die dat kost verdien je zeker niet meer terug.

Bovendien, de energiedichtheden van bioprocessen zijn laag. Dat is niet aantrekkelijk voor batterijbouwers. Die werken het liefst met brandstoffen met lage equivalentgewichten . Zoals die van waterstof en lithium.

Mijn eigen fantasie over bioelectriciteit gaat via een vijver vol met sidderalen. Maar ik weet zelf nog niet hoe het electrisch circuit er dan uit moet zien.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures