Oplossen van stoffen in water cq ethanol

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 199

Oplossen van stoffen in water cq ethanol

Hallo allemaal,

Ik ben bezig met een verhandeling over het extraheren van stoffen uit kruiden in water danwel alcohol.

Het is bekend dat alcohol veel hydrofiele stoffen beter uit de kruiden extraheert dan water, maar waarom?

Ik heb net een stuk getypt over hydrofiel/hydrofoob, polariteit etc... maar waarom doet alcohol dit beter dan water?

Zoals je misschien merkt ben ik scheikundig niet bijster onderlegd (hoewel ik een 10 en een 9,2 had voor de schakelmodule :-)), dus jip-en-janneke-taal mag hoor ;-)

Berichten: 31

Re: Oplossen van stoffen in water cq ethanol

Zelf ben ik ook niet zo heel technisch onderlegd, dus ik zal mijn visie eens op jip-en janneke manier uitleggen ;) .

Volgens mij gaat het zo:

Bij water (H2O) trekt O de elektronen van H naar zich toe, zoals je wrs wel zal weten. Daarom is water polair en een goed oplosmiddel van polaire stoffen. Wat ik nu denk is dat bij ethanol (CH3-CH2-OH wat jij wrs bedoelt met alcohol) de rest van het molecule nog sterker aan de elektronen van die ene waterstof trekt die wat apart staat. Daardoor is de ladingverdeling over het hele molecule beter en kunnen polaire stoffen dus nog beter hierin oplossen.

Ik ben zelf helemaal geen chemicus, ik ben aan mijn laatste jaar secundair onderwijs bezig. Toevoegingen, verbeteringen,... van mensen die er meer van snappen zijn dus welkom. Ik hoop alleszins dat ik je geholpen heb.

Berichten: 12.262

Re: Oplossen van stoffen in water cq ethanol

Ik vraag me af hoe polair de stoffen zijn die je tracht te extraheren. Zeer polaire stoffen als suikers lossen bijvoorbeeld aanzienlijk beter op in water dan in ethanol.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Oplossen van stoffen in water cq ethanol

Die te extraheren molekulen uit die kruiden zullen vast wel een organisch deel bevatten met -C-H bindingen erin zoals ook in ethanol voorkomen. Hoe meer molekulen op elkaar "lijken" des te beter mengen ze.

Voor wat theorie over oplosbaarheid kan men beginnen met dit stuk over solubility parameters. Het komt erop neer dat (vaste en/of vloei-)stoffen met vergelijkbare solubility parameters het best mengen en hoe meer de solubility parameters verschillen des te slechter ze mengen of zelfs helemaal niet. Dit speelt een belangrijke rol in oplosbaarheden van kunststoffen en harsen in (organische) oplosmiddelen maar ook in de extractie van stoffen uit bijvoorbeeld plantaardige produkten.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer