Springen naar inhoud

Vraagje over dna en bloedtransfusie

• Log in om te kunnen reageren

RLDMS

RLDMS

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 mei 2009 - 22:31

Wat ik me altijd al de vraag heb gesteld is wat er gebeurt met het DNA wanneer er een bloedtransfusie plaatsvind.
Ik heb begrepen dat DNA de samenstelling van het organisme waarin het zich bevindt, bepaald hoe het organisme zal opgebouwd worden.
Alles en iedereen is verschillend en dat wordt door het DNA bepaald.

Maar mijn vraag is nu, wat als er bloed wordt overgeplaatst van organisme A naar B, past het DNA van organisme A zich aan aan het DNA van organisme B?

Alle eigenschappen van een organisme zitten in DNA: huidskleur, lichaamsbouw, gedrag, aangeboren afwijkingen, enz...
Als 2 verschillende types DNA in 1 organisme terecht komen, wordt dit "nieuwe" DNA opgenomen in het bestaande?

Indien er DNA van een sterk organisme wordt toegevoegd bij een zwakker, worden dan de volgende generaties sterker hierdoor?

Dit zijn de vragen die overbleven na een paar uurtjes filosoferen over het leven.

Heeft iemand hier een idee van hoe dit werkelijk in elkaar zit?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5822 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 mei 2009 - 22:35

Rode bloedcellen hebben geen kernen en derhalve geen DNA.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

RLDMS

RLDMS

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 mei 2009 - 06:23

Bedankt!

Nu kunnen we verder met een ander onderwerp gaan fisoloferen ;)

Jona444

Jona444

• >1k berichten
  • 1409 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 mei 2009 - 06:48

Je kan niet zomaar DNA toevoegen aan een organisme en hopen dat dat organisme het gaat opnemen. Het DNA zit in de cel, en in de kern. Dus toch goed beschermd. Vreemd DNA kan daar niet zomaar iets aan veranderen. Vrije radicalen kunnen dat wel.

Ik weet wel niet of het organisme het zal overleven.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 mei 2009 - 10:53

Wat ik me altijd al de vraag heb gesteld is wat er gebeurt met het DNA wanneer er een bloedtransfusie plaatsvind.

Dat is een vraag die bij wel meer mensen opkomt:

http://www.wetenscha...showtopic=81053
http://www.wetenscha...showtopic=14717

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Dalton

Dalton

• >250 berichten
  • 808 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 mei 2009 - 11:04

Als je een biefstukje eet (of gewoon groente) krijg je ook kilo's DNA binnen. Gebeurd ook niks mee.
Toegegeven dat je spijsverteringsstelsel daar korte metten mee maakt.
Maar zolang het DNA niet op de juiste manier in de juiste cel terecht komt doet het helemaal niks.
En om dat DNA daar te krijgen is heel moeilijk en al jaren het onderwerp van genetische manipulatie van organismen en gen therapie in mensen.

Zie het als een auto onderdeel (brandstoftank) die je neergooit op een parkeerplaats met 1000 geparkeerde auto's.
Die brandstoftank komt gewoon tussen de auto's terecht en zal helemaal niks kunnen doen.
Zonder de combinatie van alle onderdelen van de auto die perfect samenwerken met die tank heeft het totaal geen functie en doet het niks.
Minder dan niks is onmogelijk.
De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Ensiferum

Ensiferum

• >250 berichten
  • 662 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 mei 2009 - 17:41

Zie het als een auto onderdeel (brandstoftank) die je neergooit op een parkeerplaats met 1000 geparkeerde auto's.
Die brandstoftank komt gewoon tussen de auto's terecht en zal helemaal niks kunnen doen.
Zonder de combinatie van alle onderdelen van de auto die perfect samenwerken met die tank heeft het totaal geen functie en doet het niks.

Ik weet niet of dat zo'n goede analogie is. Gelet op wat er bij bacteriŽn gebeurt, zouden die auto's wel degelijk eens spontaan een brandstoftank kunnen opnemen. Virussen kunnen hier bijvoorbeeld een rol spelen. Het probleem is eerder dat er tussen de auto's en de tank een heleboel obstakels staan (=twee membranen, die niet zomaar een negatief geladen polymeer in hun midden gaan toelaten), waartussen er bijzonder brandstoftankhatende vandalen rondlopen (=endonucleasen en de andere mechanismen die een cel bezit om zich te verdedigen tegen vreemde stukjes nucleÔnezuur) die elke tank die ze spotten aan flarden rijten.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures