Acetyleen

Moderator: ArcherBarry

Gesloten
Berichten: 416

Acetyleen

Ik heb wel eens gehoord, gelezen dat acetyleen opgelost in aceton wordt bewaard in stalen flessen, die bovendien ook nog gevuld zijn met een poreuze stof.

Ook weet ik dat als men acetyleen gaat samenpersen en het boven een druk van zo'n 30 bar komt dat het dan spontaan kan/gaat ontploffen.

1. Mijn vraag is hoe kan dat?

Ten tweede heb ik een vraag, dat over stalen flessen gaat, welke een druk van 30 bar makkelijk aan kunnen.

Ik weet dat in stalen flessen samengeperste gassen kunnen zitten van wel 300 bar (!)

Nu vraag ik mij af, wat gebeurt er als je zo'n stalen fles, die bestand is tegen zo'n druk van 300 bar nou zou vullen met pure acetyleen en het gas zou samenpersen tot meer dan 30 bar maar wel minder dan 300 bar, zegmaar 150 bar?

Vind er dan een spontane ontploffing/ontbranding plaats binnen in de fles?

En kan daardoor de fles uitelkaar spatten?

Of is die fles zo sterk dat er helemaal niets gebeurt?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Acetyleen

Het heeft volgens mij iets te maken met de relatie tussen druk en temperatuur. Druk (P) naar omhoog, Temperatuur (T) ook naar omhoog. Als je de druk verhoogt, dan gaan ook de acetyleenmoleculen meer bewegen, waardoor de temperatuur stijgt. De wet van gay Lussac.

Acetyleen heeft daarbij nog een zeer laag kookpunt. Ik hoop dat iemand anders je hier iets meer over kan vertellen. Maar ik vermoedt dat door het lage kookpunt de stof door de drukstijging, en dus de daarmee gepaard gaande temperatuurstijging de stof zeer snel uitzet.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: Acetyleen

Acetyleen reageert sterk exotherm tot zijn elementen: vaste koolstof en waterstofgas. Al wat het nodig heeft om die reactie te doen starten is dus iets dat de activatie-energie verlaagt (een katalysator) of iets dat de activatie-energie verschaft (zoals hogere temperatuur door hogere druk, een vonk...). Als de reactie eenmaal is begonnen, zal de bijgekomen warmte de reactie exponentieel verder doen gaan. Vermits je al met een hoge druk zit, waterstofgas een vrij groot volume inneemt en de temperatuur dan nog eens de hoogte ingaat, krijg je dus snel een te hoge druk met een explosie tot gevolg.

Berichten: 12.262

Re: Acetyleen

Nu vraag ik mij af, wat gebeurt er als je zo'n stalen fles, die bestand is tegen zo'n druk van 300 bar nou zou vullen met pure acetyleen en het gas zou samenpersen tot meer dan 30 bar maar wel minder dan 300 bar, zegmaar 150 bar?
Dat gaat mis - die 30 bar is al veel te veel om veilig te zijn voor acetyleen, laat staan 150.

De meest praktische manier om met acetyleen te kunnen werken op laboratoriumschaal is ter plekken maken uit carbid en water.
Victory through technology

Berichten: 416

Re: Acetyleen

Benm schreef:Dat gaat mis - die 30 bar is al veel te veel om veilig te zijn voor acetyleen, laat staan 150.

De meest praktische manier om met acetyleen te kunnen werken op laboratoriumschaal is ter plekken maken uit carbid en water.
Maar als je carbid in zo'n stalen fles stopt die een druk van 300 bar aan kan, en je zou de fles voor de helft met carbid gaan vullen en er vervolgens (meer dan) voldoende water bij doet en daarna de stop op de fles doet zodat het gas niet kan ontsnappen, wat gebeurt er dan?

Blijft de fles heel, of spat deze uitelkaar?

Berichten: 12.262

Re: Acetyleen

Geen flauw idee, maar het lijkt me een uiterst onveilig plan. Een gangbare aanpak is het carbid in een vat te brengen en daar met een druppeltrechter water aan toe te voegen indien je acetyleen nodig hebt. Het acetyleen gaat dan via glaswerk of evt een slangetje naar de plek waar je het nodig hebt, allemaal op atmosferische druk.
Victory through technology

Berichten: 1.379

Re: Acetyleen

Ik denk vooral aan het spontaan gaan polymeriseren van acetyleen (aethyn). Daarbij komt veel warmte vrij en kan de druk sterk oplopen. In de porien van een poreuze stof neemt het warmte- en stoftransport sterk af en daarmee ook het explosiegevaar. Als er dan al polymerisatie optreedt verloopt het veel langzamer.

Acetyleen is nu eenmaal een sterk endotherme verbinding en dat geldt ook voor het carbid waar het uit gemaakt wordt. De opgeslagen energie kan er bij het polymeriseren van dit gas plotseling uit komen.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 416

Re: Acetyleen

hzeil schreef:Ik denk vooral aan het spontaan gaan polymeriseren van acetyleen (aethyn). Daarbij komt veel warmte vrij en kan de druk sterk oplopen. In de porien van een poreuze stof neemt het warmte- en stoftransport sterk af en daarmee ook het explosiegevaar. Als er dan al polymerisatie optreedt verloopt het veel langzamer.

Acetyleen is nu eenmaal een sterk endotherme verbinding en dat geldt ook voor het carbid waar het uit gemaakt wordt. De opgeslagen energie kan er bij het polymeriseren van dit gas plotseling uit komen.
Maar mijn vraag was ook: Wat gebeurt er met deze tot zo'n 300 bar bestendige stalen fles/cilinder (deze stalen cilinder kan dus makkelijk een druk van 300 bar aan) als deze voor de helft met carbid is gevuld en (bijv.) voor een kwart met water?

Spat deze fles dan ondanks dat toch uit elkaar of blijft ie gewoon heel?

En wat gebeurt er dan binnenin als de fles heel blijft?

Lost het teveel aan acetyleen gewoon op in het aanwezige water of stopt de reactie (tijdelijk) als er een bepaalde druk is bereikt?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Acetyleen

Als je een gasfles op andere manieren gebruikt dan waar hij voor bedoelt is loop je het risico op ongelukken. Wat deze ongelukken zijn is niet zomaar te zeggen. Ik raad je ook ten zeerste af om dit uit te proberen, dit is door anderen ook tussen de regels door gedaan.

Omdat over wat er allemaal zou kunnen gebeuren verder niets zinnigs over valt te zeggen, en omdat we het hier over zaken hebben (explosieve stoffen) waar we als WSF op geen enkele manier verantwoordelijkheid in willen dragen, gaat dit topic op slot.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gesloten