Uitdijing heelal nauwkeuriger gemeten dan ooit

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Uitdijing heelal nauwkeuriger gemeten dan ooit

Het heelal lijkt steeds sneller uit de dijen en die versnelde uitdijing wordt toegeschreven aan een mysterieuze 'donkere energie'. Wat die donkere energie precies is, weet niemand - er zijn verschillende verklaringen mogelijk. Een nieuwe meting van de huidige uitdijingssnelheid van het heelal, die tot uitdrukking komt in de zogeheten Hubble-constante, brengt daar wellicht verandering in. Het resultaat, dat gebaseerd is op nauwkeurige waarnemingen met de Hubble-ruimtetelescoop, komt uit op 74,2 kilometer per seconde per megaparsec. Een schokkend nieuw getal is dat niet, maar de foutenmarge in de meting is kleiner dan ooit: minder dan vijf procent.

Lees meer ... allesoversterrenkunde
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 52

Re: Uitdijing heelal nauwkeuriger gemeten dan ooit

Zou iemand mij kunnen uitleggen wat een megaparsec is?

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: Uitdijing heelal nauwkeuriger gemeten dan ooit

Eén megaparsec is één miljoen parsec.

Eén parsec is 3,26 lichtjaar.

Eén lichtjaar is 9,46 × 10^15 meter

Ofwel:

Eén megaparsec is 3,08 × 10^22 meter
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 52

Re: Uitdijing heelal nauwkeuriger gemeten dan ooit

Bedankt ;)

Betekent het dat het universum 148.4km/s uit uitdijt per 2 megaparsec?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: Uitdijing heelal nauwkeuriger gemeten dan ooit

Ze hebben gemeten dat de huidige uitdijingssnelheid van het heelal 74,2 kilometer per seconde per megaparsec is.

Naar mijn mening komt dat overeen met dat je zou zeggen dat de huidige uitdijingssnelheid van het universum 148,4km/s per 2 megaparsec is.

Hoewel de Hubbleconstante een constante heet, is die in werkelijkheid enigszins variabel in de tijd. Ze hebben het over de huidige uitdijingssnelheid, dat wil zeggen de huidige Hubbleconstante.
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Berichten: 31

Re: Uitdijing heelal nauwkeuriger gemeten dan ooit

Hallo,

Ik denk dat we hieruit ook kunnen concluderen dat het heelal ook ooit oneindig klein is geweest...

Dus eigenlijk door "iemand" gecreeerd moet zijn.

dat er opeens iets was, waaruit het heelal ontstaan is, lijkt me heel erg discutabel, niet?

groeten

Paul

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: Uitdijing heelal nauwkeuriger gemeten dan ooit

De waarneming dat het heelal uitdijt is één van de argumenten voor de theorie van een oerknal (big bang), dat wil zeggen dat alle materie oorspronkelijk in één punt is ontstaan. Maar dit is niet het onderwerp van het nieuwsbericht dat ik geplaatst heb. Dat bericht gaat er slechts over dat onderzoekers in staat zijn geweest de huidige uitdijingsnelheid van het universum nauwkeuriger te meten dan voorheen.

Je veronderstelling: dat het heelal door "iemand" gecreëerd zou zijn, is wat mij betreft geen logische conclusie die volgt uit het nieuwsbericht dat ik heb geplaatst.
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Uitdijing heelal nauwkeuriger gemeten dan ooit

Dit betekend als ik het goed begrijp dat als A en B op 1 megaparsec van elkaar verwijderd zouden staan, dan zou deze afstand in 1 sec toenemen met 74,2 km?

Maar dan staan ze dus verder van elkaar? Dus de volgende seconde zou die afstand, die nu iets meer is dan 1 megaparsec, iets meer dan die 74.2 km moeten toenemen? En daarna nog iets meer, etc.

Neemt dit getal met de tijd af, toe, of iets anders?
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Uitdijing heelal nauwkeuriger gemeten dan ooit

Zie Hubble's law ;)
Hubble's law is the equation in physical cosmology that the recession velocity between various galaxies and the earth is proportional to their distance from us
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Uitdijing heelal nauwkeuriger gemeten dan ooit

Doet mij opeens denken aan Alice in Wonderland (specifiek Hfd2. The Garden of Live Flowers)

Als A en B op 1 megaparsec van elkaar staan en met een snelheid van 74,2 km/s (of wat de waarde dan ook mag zijn) zich naar elkaar bewegen dan zullen ze altijd op 1 megaparsec van elkaar bevinden...
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Uitdijing heelal nauwkeuriger gemeten dan ooit

Neemt dit getal met de tijd af, toe, of iets anders?
De waarnemingen wijzen erop dat de grootheid, op dit ogenblik, met de tijd toeneemt. Ze wijzen op een dynamica van de afstand tussen 2 meebewegende waarnemers zoals getoond met de 'accelerating' curve in onderstaande figuur. De helling van de raaklijn aan deze curve geeft de dynamica van de Hubble constante weer.

Afbeelding

figuur: wiki

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Uitdijing heelal nauwkeuriger gemeten dan ooit

Dit alles is gebaseerd op de gedachte, dat de roodverschuiving uitsluitend is gebaseerd op het dopplereffect.

Ik begin daar steeds meer aan te twijfelen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Uitdijing heelal nauwkeuriger gemeten dan ooit

Dat mag, en als ik het me goed herinner heb je daar ooit een topic voor geopend (die ik zo gauw niet kan vinden). Maar houd die discussie a.u.b. daar, want het is algemeen wetenschappelijk aanvaard, dus ook in het Sterrenkundeforum.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 84

Re: Uitdijing heelal nauwkeuriger gemeten dan ooit

Als ik dat omreken dan kom ik uit op een waarneminghorizon van 13.18 miljard lichtjaar. Alles wat zich verder bevindt kan het licht daarvan ons nooit bereiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Uitdijing heelal nauwkeuriger gemeten dan ooit

Zie hier.

Reageer