:evolutie: pterodactyl

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 95

:evolutie: pterodactyl

Ik heb een korte vraag over het evolueren van de vleugel van de Pterodactyl (Een vliegende dinosaurus zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Pterosaur ) :

Ik weet dat de vleugel van een Pterodactyl is geëvolueerd doordat de vierde vinger lang is gegroeid en er een lap huid van de poten van het dier tot het uiteinde van de vingers is geëvolueerd. Nu is alleen mijn vraag: wat voor voordeel hadden de voorouders van de Pterodactyl om de vinger uit te laten groeien? Want met een iets langere vinger kan je natuurlijk nog steeds niet vliegen. Is er iemand die er wat van weet?

Gebruikersavatar
Berichten: 59

Re: :evolutie: pterodactyl

Razerwint schreef:Ik heb een korte vraag over het evolueren van de vleugel van de Pterodactyl (Een vliegende dinosaurus zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Pterosaur ) :

Ik weet dat de vleugel van een Pterodactyl is geëvolueerd doordat de vierde vinger lang is gegroeid en er een lap huid van de poten van het dier tot het uiteinde van de vingers is geëvolueerd. Nu is alleen mijn vraag: wat voor voordeel hadden de voorouders van de Pterodactyl om de vinger uit te laten groeien? Want met een iets langere vinger kan je natuurlijk nog steeds niet vliegen. Is er iemand die er wat van weet?
De theorie is dat je met een "beetje vleugel" een helling met een schuinere hoek op kunt lopen dan zonder. Hoe groter de vleugel werd hoe steiler de helling kan zijn waar je tegen op kunt lopen.

Als je moet vluchten voor een jager dan heeft het hebben van een beetje vleugel een voordeel. Als een jager zich ook aanpast om tegen een steilere helling op te kunnen lopen krijg je een wapenwedloop. Met als resultaat dat je een dier hebt, met vleugels, die 180° omhoog kan lopen. De kracht en beweging die je hiervoor gebruikt is hetzelfde als voor het vliegen.

Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat ik deze verklaring gezien heb in het populair wetenschappelijk programma Evolve (Dus als iemand een verwijzing heeft naar echte wetenschappelijke bronnen, laat het a.u.b. weten.).

In het programma lieten ze zien dat deze instinctieve beweging nog steeds in vogels zit. Ze lieten vogels een plank op rennen. Automatisch gebruikte deze zijn vleugels als ondersteuning. Zelfs bij 180° rende de vogel de plank op met ondersteuning van zijn vleugels en dat terwijl hij net zo goed kon gaan vliegen. Met een demonstratie waarbij ze kuikens gebruikte lieten ze zien dat het een aangeboren reflex is.

Gebruikersavatar
Berichten: 59

Re: :evolutie: pterodactyl

In het programma lieten ze zien dat deze instinctieve beweging nog steeds in vogels zit. Ze lieten vogels een plank op rennen. Automatisch gebruikte deze zijn vleugels als ondersteuning. Zelfs bij 180° rende de vogel de plank op met ondersteuning van zijn vleugels en dat terwijl hij net zo goed kon gaan vliegen. Met een demonstratie waarbij ze kuikens gebruikte lieten ze zien dat het een aangeboren reflex is.
Deze aflevering van Evolve is ook te vinden op YouTube.

Berichten: 95

Re: :evolutie: pterodactyl

Thnx!

Reageer