Röntgenfoto roker vs niet-roker

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

R

Ik heb eens ergens opgevangen dat men aan een röntgenfoto kan zien of iemand roker is of niet. Het zou iets te maken moeten hebben met het feit dat de ribben van een roker zwart zijn en van een niet-roker wit. Is dat wel zo? En wat ik vooral wil weten: waarom is dat zo? Ik weet dat rokerslongen zwart/grijs zien tegenover een niet-rokerslong, maar dat de ribben mee zouden verkleuren vind ik vreemd.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: R

Ten eerste, de ribben van een roker worden niet zwart; die bevinden zich immers buiten de pleuraholte en komen niet in contact met ingeademde lucht, roetdeeltjes etc. Ten tweede, al zouden de ribben zwart worden dan kun je dit niet zien

op een Rontgenfoto. Een Rontgenfoto laat alleen het verschil zien tussen doorlaatbaarheid van de Rontgenstraling van verschillende weefsel (bot bijna niet doorlaatbaar, zacht weefsel zeer doorlaatbaar). Zwarte botten worden op een Rontgenfoto dus ook als wit zichtbaar. Verder is het naar gelang de uitgebreidheid van de longschade mogelijk een roker te herkennen op een longfoto; denk hierbij aan emfyseem of bronchitis.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: R

Dank voor het antwoord, het was dus een praatje.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Reageer