Springen naar inhoud

Is water een apolaire stof?

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 11 juni 2005 - 13:38

is water nu een apolaire stof en dus assymetrisch?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ThePhilosopher

ThePhilosopher

• >25 berichten
  • 45 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 juni 2005 - 13:58

Water is volgens mij inderdaad apolair :shock:

Zij-aanzicht watermolecuul 

O

/   

H     H

Boven-aanzicht watermolecuul

H-O-H

een H atoom heeft 2 bindingen met ieder 2 elektronen (aan beide kanten 1 van het O atoom en aan beide kanten 1 van het H atoom)

In het bovenaanzicht zijn de bindingen symmetrisch en in het zij-aanzicht ook, zelfde geldt dan natuurlijk voor de andere aanzichten

Water is dus in alle opzichten symmetrisch, geen dipool moment en dus apolair? Iemand? Ik ben zoals in een andere post misschien te zien is mijn scheikunde weer wat op aan het rakelen... dus zou het niet zeker durven zeggen.
What we do in life echoes in eternity

Bas

Bas

• >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 juni 2005 - 14:25

Water is een polaire stof. Het O-atoom is elektronegatiever dan de H-atomen en trekt dus elektronen naar zich toe. O wordt een beetje (-) en beide H's worden een beetje (+).
Verder is water asymmetrisch vanwege de twee vrije elektronenparen (lone pairs) aan het zuurstofatoom. Vandaar de hoek die de H-atomen maken met het O-atoom.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 juni 2005 - 21:29

Aan de tekening van ThePhilosopher (wat ze zijaanzicht noemt) zie je duidelijk dat water O en een H2 kant heeft. Dit levert een dipool op.
Water is een typisch polaire stof. Vandaar dat het slecht mengt met overwegend apolaire stoffen (bijvoorbeeld benzine), en daarom lossen vrij veel zouten op in water.
β-Damascenon en maneschijn

rodeo.be

rodeo.be

• >250 berichten
  • 647 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 juni 2005 - 18:04

Geplaatste afbeelding

figuurke (Het rood stelt de negatieve lading voor, het blauwe deel de positieve lading.)
???

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures