[fysica] A(t) grafiek en snelheidscomponent: oefening

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 217

[fysica] A(t) grafiek en snelheidscomponent: oefening

Dag allen,

Ik snap maar niet hoe ik deze oefening moet interpreteren, laat staan aan een oplossing te komen.

Afbeelding

De formule: v = v0 + a.t zal je wel nodig hebben.

Maar hoe moet je die ' zin waarin het beweegt' gaan gebruiken ? Ik dacht te zoeken naar waar

v gelijk wordt aan 0. Maar ik snap het niet echt.

Iemand zin dit wat te verduidelijken ?

Bedankt !

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [fysica] A(t) grafiek en snelheidscomponent: oefening

Welkom op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zelf aan?[/color]
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 217

Re: [fysica] A(t) grafiek en snelheidscomponent: oefening

woops, de tag voorloor ik uit het oog, volgende keer komt die er!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [fysica] A(t) grafiek en snelheidscomponent: oefening

de link naar fotopocket weigert (tijdelijk of definitief?)

ik vond wel de afbeelding:
ceetn.png
ceetn.png (29.62 KiB) 793 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [fysica] A(t) grafiek en snelheidscomponent: oefening

Inderdaad gebruik je hier v(t)=v0+at. Begin bij het begin: op t=0 heeft het voorwerp snelheid v(0)=v0=-2. Tijdens 0<t<2 ondergaat het een constante versnelling a=3. Dus tijdens 0<t<2 geldt v(t)=-2+3t. Je ziet dat de snelheid monotoon stijgt van v0=-2 naar v(2)=4. Je wilt weten op welke t de zin is omgedraaid, oftewel waar v van teken is veranderd. Dat gebeurt inderdaad op v(t)=0. Simpel: -2=3t --> t=2/3.

Doe nu hetzelfde voor t>2.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 217

Re: [fysica] A(t) grafiek en snelheidscomponent: oefening

hm, Ok.

->

na 2 sec hebben we dus v = -2 + 6 = 4 m/s. We zoeken naar het tijdstip waar dit weer negatief wordt. Tijdens 2<t<...

hebben we een constante negatieve versnelling a = -2m/s^2.

En nu snap ik het niet echt. Ik dacht te zeggen dat voor 2<t<... geldt v(t) = 4 -2t. Nu weer v(t) gelijkstellen aan 0. Wat ons geeft: t = 2 sec . Maar dit klopt duidelijk niet aangezien we daarnet berekenden dat v(2) = 4 m/s. Wat doe ik hier mis ?

Ook nog de volgende vraag: klopt dit: Een negatieve snelheid wil gewoon zeggen dat het voorwerp tegen de oorspronkelijke bewegingsrichting in beweegt, het voorwerp kan dit zowel doen als versnellen of vertragend.

Kan iemand me op weg helpen?

Hartelijk bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [fysica] A(t) grafiek en snelheidscomponent: oefening

ceetn schreef:En nu snap ik het niet echt. Ik dacht te zeggen dat voor 2<t<... geldt v(t) = 4 -2t. (...)

Wat doe ik hier mis ?
Let op: de t in deze formule is niet dezelfde als in je eerste formule. t=0 in deze formule correspondeert met "na 2 seconden"; je nulpunt t0 is dus verschoven met 2. Zie je dit? Zo ja, bedenk dan hoe je dit kunt aanpassen (vervang t door t+constante, bedenk welke constante).
Ook nog de volgende vraag: klopt dit: Een negatieve snelheid wil gewoon zeggen dat het voorwerp tegen de oorspronkelijke bewegingsrichting in beweegt, het voorwerp kan dit zowel doen als versnellen of vertragend.
Misschien mis ik iets, maar wat is de tweede vraag eigenlijk?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 217

Re: [fysica] A(t) grafiek en snelheidscomponent: oefening

Dat het referentiepunt voor de t verschoven is van 0 naar 2 in de 2de formule zie ik.

Maar hoe je dit in de formule plaatst is me niet helemaal duidelijk. Ik dacht t vervangen door ( t - 2 ). En zo aan de oplossing t = 4 sec te komen,

klopt dit een beetje ;) ?

De tweede vraag was of hetgeen ik getypt had ivm met de snelheid wel klopte ( dat een negatieve snelheid eigenlijk niets zegt over ofdat het voorwerp versnelt of vertraagt ) ,maar k'had het inderdaad wat raar geformuleerd.

Alvast bedankt !

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [fysica] A(t) grafiek en snelheidscomponent: oefening

ceetn schreef:Dat het referentiepunt voor de t verschoven is van 0 naar 2 in de 2de formule zie ik.

Maar hoe je dit in de formule plaatst is me niet helemaal duidelijk. Ik dacht t vervangen door ( t - 2 ). En zo aan de oplossing t = 4 sec te komen,

klopt dit een beetje ;) ?
Klopt helemaal :P
De tweede vraag was of hetgeen ik getypt had ivm met de snelheid wel klopte ( dat een negatieve snelheid eigenlijk niets zegt over ofdat het voorwerp versnelt of vertraagt ) ,maar k'had het inderdaad wat raar geformuleerd.
Inderdaad, het teken van de snelheid zegt niets over de versnelling. Het teken van de snelheid geeft simpelweg aan in welke richting het voorwerp beweegt (waarbij er in dit geval slechts 2 mogelijkheden zijn: "vooruit" en "achteruit", of "naar links" en "naar rechts", aangezien het een 1-dimensionale beweging is.)
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Reageer