[fysica] rondslingerend voorwerp: oef

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 217

[fysica] rondslingerend voorwerp: oef

Dag iedereen,

Ik vroeg me af of ik correct redeneerde bij deze oef.

--> Een voorwerp aan een touw wordt rondgeslingerd op een cirkelvormige baan. De figuur toont de positie

van dat voorwerp op het ogenblik dat het touw breekt. De richting waarin het voorwerp wegvliegt wordt het best

aangegeven door de vector:

Afbeelding

Ik dacht het volgende, vermits de spankracht wegvalt, kan de middelpuntzoekende kracht, die nodig is om

op de cirkel te blijven niet meer geleverd worden. Enkel de zwaartekracht werkt nu nog in op het voorwerp, hierbij

krijgen we een versnelling naar de aarde toe. Dus Vector v2.

Dit lijkt me echter wat onlogisch en gaat in tegen mijn gevoel dat zegt dat het voorwerp gewoon een ERB gaat uitvoeren

volgens de raaklijn, dus vector v4.

Iemand zin dit wat te verduidelijken ?

Hartelijk Bedankt!

Cedric.

Gebruikersavatar
Berichten: 44

Re: [fysica] rondslingerend voorwerp: oef

Hoi!

in eerste instantie denk ik dat de afbeelding de situatie weergeeft van boven af gezien (hoewel het op zich geen verschil maakt als we een vooraanzicht zouden aannemen).

Zolang het voorwerp de cirkelbeweging maakt is er een kracht die erop inwerkt: je moet aan het touw trekken, anders vliegt het voorwerp weg. Op het moment dat het touw breekt, valt die kracht weg. De eerste wet van Newton (traagheidswet) zegt dat een voorwerp waarop geen uitwendige kracht inwerkt een rechtlijnige beweging uitvoert met constante snelheid. Om te weten in welke richting het voorwerp zal bewegen, moet je kijken in welke richting de snelheidsvector wijst op het moment dat het touw breekt. Bij een ECB is dat heel eenvoudig: de snelheidsvector is gewoon de raaklijn aan de cirkel. Jouw gevoel was dus correct, vector 4 is de juiste oplossing.

Jouw redenering van vector 2 loopt fout omdat je ervan uitging dat de figuur het vooraanzicht toonde. Als je ervan uitgaat dat het een bovenaanzicht is, is het duidelijker in te zien. ALs het toch een vooraanzicht is, moet je de zwaartekracht wel in rekening brengen waardoor de richting van de vector een beetje zal veranderen, maar niet zo sterk als vector 2 toont.

Berichten: 217

Re: [fysica] rondslingerend voorwerp: oef

ah ok, het zal inderdaad van bovenaf bekeken zijn.

hartelijk bedankt !

Berichten: 217

Re: [fysica] rondslingerend voorwerp: oef

kan iemand dit bevestigen aub ? , mijn cursus geeft namelijk vector v2 als oplossing. ( maar in de oplossingen

kom ik wel geregeld een fout tegen )

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [fysica] rondslingerend voorwerp: oef

Bevestiging: Geoffrey heeft gelijk.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 217

Re: [fysica] rondslingerend voorwerp: oef

Bevestiging: Geoffrey heeft gelijk.


bedankt !

Reageer