[wiskunde] Veelterm met reële coefficienten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 355

[wiskunde] Veelterm met re

Hallo,

Is er iemand die weet hoe je zo een veelterm oplost:

0.0004 x^3 -0.3*x +3.13=0

Groeten,

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] Veelterm met re

Welkom op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zelf aan?[/color]
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] Veelterm met re

Een veelterm los je niet op, je lost een vergelijking op (of: je zoekt de nulpunten van een veelterm).

Je kan deze exact oplossen met de methode van Cardano, maar dat is geen pretje.

De term in x² ontbreekt, dat helpt eventueel al een beetje (zie hier, vanaf (15)).

Is het wel de bedoeling om deze vergelijking exact (en "met de hand") op te lossen?

Ter info, de nulpunten liggen ongeveer bij -31.59, 14.49 en 17.09.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 355

Re: [wiskunde] Veelterm met re

TD schreef:Een veelterm los je niet op, je lost een vergelijking op (of: je zoekt de nulpunten van een veelterm).

Je kan deze exact oplossen met de methode van Cardano, maar dat is geen pretje.

De term in x² ontbreekt, dat helpt eventueel al een beetje (zie hier, vanaf (15)).

Is het wel de bedoeling om deze vergelijking exact (en "met de hand") op te lossen?

Ter info, de nulpunten liggen ongeveer bij -31.59, 14.49 en 17.09.
Ja, het is de bedoeling om ze met de hand op te lossen. Bedankt voor de link, maar het ziet er precies niet al te simpel uit...

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] Veelterm met re

Je bedoelt 'niet al te simpel'...? Het is geen leuk rekenwerk, ik betwijfel dan ook of het de bedoeling is dat je dit met de hand doet.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 355

Re: [wiskunde] Veelterm met re

Je bedoelt 'niet al te simpel'...? Het is geen leuk rekenwerk, ik betwijfel dan ook of het de bedoeling is dat je dit met de hand doet.


Ah zo, wat zou dan wel de bedoeling zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] Veelterm met re

Dat weet ik natuurlijk niet... Wat is de opgave? Letterlijk deze vraag, of duikt deze vergelijking op bij een grotere vraagstelling? Misschien is je vergelijking fout, of moet je deze vergelijking helemaal niet oplossen... Dat ligt aan de opgave, die wij niet kennen...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer