Kleur van antimaterie

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 500

Kleur van antimaterie

Hallo,

Antimaterie is materie met een omgekeerd lading. Een anti-koolstof-12 atoom bestaat uit zes antiprotonen, zes antineutronenen, en een hoop positronen.

Nu is mijn vraag; Heeft een blokje anti-koolstof dezelfde kleur als 'gewone' koolstof?

Ik weet dat we nog maar kleine hoeveelheden antimaterie kunnen maken, maar het is een hypotetische vraag. Kleur wordt bepaald door de frequentie van de fotonen die worden uitgezonden door de elektronen die om de kern 'vliegen'. In het geval van antimaterie heb je positronen die om een negatieve kern 'vliegen'. Heeft dit effect op de frequentie van de fotonen die de stof uitzendt?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Kleur van antimaterie

Kleur wordt bepaald door de frequentie van de fotonen die worden uitgezonden door de elektronen die om de kern 'vliegen'.
Vooral door de frequentie van de fotonen van buitenaf die worden gereflecteerd, toch? (tenzij het een lichtgevend materiaal is ofzo)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Kleur van antimaterie

Antimaterie is materie met een omgekeerd lading.
Dat klopt niet, het is althans onvolledig. Niet alleen lading, maar ook leptongetal, baryongetal, charm, strangeness, etc. van een antideeltje zijn tegengesteld aan het corresponderende 'gewone' deeltje.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 500

Re: Kleur van antimaterie

Vooral door de frequentie van de fotonen van buitenaf die worden gereflecteerd, toch? (tenzij het een lichtgevend materiaal is ofzo)
Gereflecteerd is denk ik niet de juiste term. Als een foton een elektron raakt, komt het elektron in een aangeslagen toestand. Vrijwel direct daarna vervalt het elektron weer terug naar zijn grondtoestand en zend daarbij een foton uit. Het komt dus aardig in de buurt van reflecteren (aangezien het zo snel gebeurt), maar eigenlijk is het een kwesite van absorberen, en weer uitzenden.
Dat klopt niet, het is althans onvolledig. Niet alleen lading, maar ook leptongetal, baryongetal, charm, strangeness, etc. van een antideeltje zijn tegengesteld aan het corresponderende 'gewone' deeltje.
Ohja, natuurlijk. Maargoed, ik weet niet of deze eigenschappen invloed hebben op de kleur van antimaterie. Kleur is namelijk afhankelijk van de elektronen/positronen, en het verschil tussen positronen en elektronen is volgensmij niet meer dan een omgekeerde lading, aangezien het elementaire deeltjes zijn (en ik er hier vanuit ga dat een positron ook een lepton is).

Verder betijfel ik of strangeness ook tegengesteld is. Dit hangt toch af van het aantal strange-quarks? En een anti-strange-quark zou daar geen verandering in moeten brengen lijkt me.

**En weet iemand toevallig of de spin van een deeltje ook anders is dan die van zijn antideeltje?

Gebruikersavatar
Berichten: 44

Re: Kleur van antimaterie

Naar mijn gevoel gaat de kleur gewoon hetzelfde zijn, aangezien de kleur afhangt van de energieniveau's van de elektronen/positronen. Doordat de wetten die bepalend zijn voor het bepalen van de energieniveau's symmetrisch zijn voor lading, zie ik niet in waarom er bij een anti-C12 andere waarden voor de energieniveau's moeten zijn. Lading is trouwens oorspronkelijk op een willekeurige wijze ingevoerd omdat er toen nog geen methode was om een positieve/negatieve lading ondubbelzinnig in te voeren (ondertussen is dat wel mogelijk via het verval van K-mesonen)

Voor zover ik weet hebben anti-deeltjes dezelfde spin als de deeltjes, maar daar kan ik ook fout in zijn

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Kleur van antimaterie

**En weet iemand toevallig of de spin van een deeltje ook anders is dan die van zijn antideeltje?
Nee, de spin is gelijk. Staat bijv. hier.

Je vraag over kleur wordt overigens ook hier besproken.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Reageer