Natuur selecteert sloomste slakken

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Natuur selecteert sloomste slakken

Huisjesslakken met een metabolisme dat nog trager is dan gemiddeld, leven langer dan ‘energiekere’ soortgenoten. Daarmee is voor het eerst bewezen dat natuurlijke selectie energiebesparing bevoordeelt.


Lees meer ... C2W


Lees meer ... BBC
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Berichten: 69

Re: Natuur selecteert sloomste slakken

Staat een beetje haaks op het "bumblebee" artikel. Waar 'efficiëntie niet uit lijkt te maken voor de vrachtwagenfunctie van bumblebees'.


http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=106414
Toch?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: Natuur selecteert sloomste slakken

Scherp opgemerkt.


Efficiëntie verklaart blijkbaar niet alles, waaronder de vleugelvorm van hommels. In de natuurlijke selectie die tot de vorm en het gedrag van levensvormen heeft geleid, is efficiëntie denk ik maar één aspect. Waarom de vleugels van hommels zo klein zijn is nog een raadsel.
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Berichten: 69

Re: Natuur selecteert sloomste slakken

én het brengt de vraag met zich mee of de conclusie bij het slakkenartikel correct is.

=)


Misschien leuk om het metabolisme van hommels te staven.
Toch?

Berichten: 185

Re: Natuur selecteert sloomste slakken

Waarom de vleugels van hommels zo klein zijn is nog een raadsel.
Kom maar eens in mijn (of andere) lavendel kijken, de wendbaarheid waarmee ze van mini-bloemetje naar minibloemetje gaan, dan hangen ze trefzeker stil om te drinken, accelereren weer naar het volgende bloemetje etc.


Er is ook een old-timer vliegtuigje dat als ik me niet vergis ook bumble bee heet, met hele korte vleugeltjes en een loei van een propeller-motor die extreem wendbaar is. Dat ding heeft het nadeel dat hij erg gyroscopisch is, stuur je naar links dan schiet hij de lucht in, naar rechts boor je jezelf in de grond. Hoe die piloten dat onder controle houden is me net zo'n groot raadsel als hoe hommels vliegen.

back on topic: hoe slakken navigeren lijkt me logisch ;-)

Berichten: 8.614

Re: Natuur selecteert sloomste slakken

Er is ook een old-timer vliegtuigje dat als ik me niet vergis ook bumble bee heet, met hele korte vleugeltjes en een loei van een propeller-motor die extreem wendbaar is.
Waarschijnlijk heb je het hier over.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer