Springen naar inhoud

Bumblebee flight ‘brute force rather than aerodynamic efficiency'

• Log in om te kunnen reageren

Wien Ee

Wien Ee

• >1k berichten
  • 3133 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 mei 2009 - 17:39

Geplaatste afbeelding

Brute force rather than aerodynamic efficiency is the key to bumblebee flight, scientists have discovered.

Lees meer ... University of Oxford

Wetenschappelijke publicatie

Veranderd door confusie, 12 mei 2009 - 06:19

Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Maggy

Maggy

• >100 berichten
  • 185 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 juli 2009 - 13:30

http://www.youtube.c...axE&hl=en&fs=1

Wien Ee

Wien Ee

• >1k berichten
  • 3133 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 juli 2009 - 13:52

Leuk filmpje! ;)
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Maggy

Maggy

• >100 berichten
  • 185 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 juli 2009 - 14:04

maar ik ben eigenlijk op zoek naar een ander filmpje dat ik een paar jaar geleden gezien heb, waaruit zou blijken dat hommels wel degelijk een aerodynamisch principe gebruiken dat we voordien nog niet kenden. Op diverse sites waaromder de NL Wikipedia wordt wel gerefereed aan die bevindingen, maar helaas kan ik nergens een bronvermelding vinden. Volgens de betreffende wetenschappers gebruikt de bumble bee dus bepaald geen brute force en hebben die van deze draad er geen draad van begrepen.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 juli 2009 - 14:23

Lees het artikel eens helemaal door, dan zal je zien dat het niet zo zwart-wit is.
"Meep meep meep." Beaker

Maggy

Maggy

• >100 berichten
  • 185 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 juli 2009 - 15:18

Lees het artikel eens helemaal door, dan zal je zien dat het niet zo zwart-wit is.

Leuk onderwerp voor aan de borreltafel, maar 34 $ voor de hele publicatie is me te gortig.
De meeste hommels zijn zwart-geel of bruin-geel ;)

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44828 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 juli 2009 - 20:43

Het artikel lezend hoeft een en ander inderdaad niet zo zwart-wit te zijn toch? De aerodynamica gaat vér boven mijn pet, maar als ik lees dat de hommel inderdaad afwijkt van collega-insecten bijvoorbeeld door de onafhankelijke vleugelbewegingen links en rechts kan ik me iets van een conclusie van inefficiency voorstellen. Het artikel uit de topicstart suggereert overigens ook nog een voordeel hiervan. Laten we wel wezen, zonder enige vorm van aerodynamiek zou die hommel inderdaad niet van de grond komen, geheel volgens de oude mythe. Een combinatie van bijzondere aerodymiek en brute kracht vind ik niet ongeloofwaardig.

Wat rondgooglend vond ik in elk geval teksten die spraken van metingen aan CO2-produktie door vliegende insecten. Kortom, die energetische efficiency meten is mogelijk. Zo'n uitspraak over "brute force" hoeft dus niet uit de lucht gegrepen te zijn.

De meeste hommels zijn zwart-geel of bruin-geel

Bombus terrestris of Bombus lapidarius, de meest voorkomende soorten in de Lage Landen. Die laatste is niet zozeer bruin-geel als oranjebruin-zwart. ;)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 juli 2009 - 10:37

Bombus impatiens, de meest voorkomende soort in de VS is wél zwart-wit.

Verplaatst naar biologie.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Kaspace

Kaspace

• >100 berichten
  • 202 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 juli 2009 - 15:17

Wetenschappelijke publicatie

Ja ja of ik ff wil doneren aan Springer

Ik haat dat!

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44828 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 juli 2009 - 16:19

Ja ja of ik ff wil doneren aan Springer

Niet alles in deze wereld kan gratis zijn. =D>
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures