Springen naar inhoud

Bloedwaarden

• Log in om te kunnen reageren

chloŽke

chloŽke

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 mei 2009 - 17:46

Ik heb hier de bloedwaarden van een patiŽnt die ik moet bespreken.

Daarop is te zien dat het Kalium te lag is, ureum te laag is in nier, Bilirubine in lever te laag is, vaproÔnezuur te laag is.

er wordt KCL gegeven voor het kalium te doen stijgen. KPO4 ook of dient dat ergens anders voor? En ze geven ook nog Natriumfosfaat: waarvoor dient dat juist?

Hoe kan de Bilirubine terug stijgen? En het Ureum?
Heeft het ook iets met Voluven te maken dat ze toegedient krijgt als ze boven de 160cc plast?

Groet
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5812 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 mei 2009 - 18:06

Allereerst raad ik je aan om de volgende keer de context te vermelden, dus opnameindicatie, co-morbiditeit, medicijngebruik etc. Dat maakt alles veel makkelijker te interpreteren.

Daarop is te zien dat het Kalium te lag is, ureum te laag is in nier, Bilirubine in lever te laag is, vaproÔnezuur te laag is.

er wordt KCL gegeven voor het kalium te doen stijgen. KPO4 ook of dient dat ergens anders voor?

Dat kaliumfosfaat gegeven wordt om het kalium te laten stijgen ken ik niet. Een zoekactie in het farmacotherapeutisch kompas vangt ook bot. Vaak kan slow-K p.o. gegeven worden. Is de orale route niet beschikbaar of moet een patient snel hersteld worden van een fikse hypokaliemie dan is kaliumchloride i.v. de juiste keuze. Soms is het gewoon een bijwerking van een medicijn; diuretica neigen nog wel eens naar een hypokaliemie. De juiste keuze is dan om het diureticum stop te zetten of een kaliumsparend diureticum te geven, de zogenaamde aldosteronantagonisten.

En ze geven ook nog Natriumfosfaat: waarvoor dient dat juist?

De enige indicatie voor natriumfosfaat die ik ken is als laxantium.

Hoe kan de Bilirubine terug stijgen? En het Ureum?

Waarom wil je de bilirubine doen laten stijgen? Een hoog bilirubine zie je onder andere bij leverziektes of
aandoeningen van de galblaas. Indirecte bilirubine is zelfs toxisch voor de hersenen (kernicterus).
Het ureum wil je ook niet hoog hebben, daar kun je ook cerebrale verschijnselen van krijgen, neuropathieen,
jeuk etc.

Heeft het ook iets met Voluven te maken dat ze toegedient krijgt als ze boven de 160cc plast?

Hier snap ik helemaal niets van. Voluven geef je als je iemand met name intravasaal wilt vullen; fysiologisch zout zal zich proportioneel verdelen over de intracellulaire als extracellulaire ruimte. Voluven is een colloid en zal met name
extracellulair en dus intravasaal komen te zitten. Wat dit te maken heeft met meer dan 160cc plassen? Onder de 160cc is nog logischer: mensen die (relatief) ondervuld zijn door sepsis, bloedingen en wat dies meer zij hebben vaak een prerenale nierinsufficientie. Dť indicator voor ondervulling is -als renale en postrenale oorzaken zijn uitgesloten- de urineproductie. Deze moet ongeveer 0.5 - 1.0 ml/kg/u zijn. Is dit te weinig, minder dan 500ml/24u, dan kan dat dus duiden op een ondervulling.

Misschien kun je iets meer informatie geven over de patient, want het klinkt allemaal betrekkelijk vaag.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

chloŽke

chloŽke

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 mei 2009 - 18:51

Allereerst raad ik je aan om de volgende keer de context te vermelden, dus opnameindicatie, co-morbiditeit, medicijngebruik etc. Dat maakt alles veel makkelijker te interpreteren.

Dat kaliumfosfaat gegeven wordt om het kalium te laten stijgen ken ik niet. Een zoekactie in het farmacotherapeutisch kompas vangt ook bot. Vaak kan slow-K p.o. gegeven worden. Is de orale route niet beschikbaar of moet een patient snel hersteld worden van een fikse hypokaliemie dan is kaliumchloride i.v. de juiste keuze. Soms is het gewoon een bijwerking van een medicijn; diuretica neigen nog wel eens naar een hypokaliemie. De juiste keuze is dan om het diureticum stop te zetten of een kaliumsparend diureticum te geven, de zogenaamde aldosteronantagonisten.

De enige indicatie voor natriumfosfaat die ik ken is als laxantium.

Waarom wil je de bilirubine doen laten stijgen? Een hoog bilirubine zie je onder andere bij leverziektes of
aandoeningen van de galblaas. Indirecte bilirubine is zelfs toxisch voor de hersenen (kernicterus).
Het ureum wil je ook niet hoog hebben, daar kun je ook cerebrale verschijnselen van krijgen, neuropathieen,
jeuk etc.

Hier snap ik helemaal niets van. Voluven geef je als je iemand met name intravasaal wilt vullen; fysiologisch zout zal zich proportioneel verdelen over de intracellulaire als extracellulaire ruimte. Voluven is een colloid en zal met name
extracellulair en dus intravasaal komen te zitten. Wat dit te maken heeft met meer dan 160cc plassen? Onder de 160cc is nog logischer: mensen die (relatief) ondervuld zijn door sepsis, bloedingen en wat dies meer zij hebben vaak een prerenale nierinsufficientie. Dť indicator voor ondervulling is -als renale en postrenale oorzaken zijn uitgesloten- de urineproductie. Deze moet ongeveer 0.5 - 1.0 ml/kg/u zijn. Is dit te weinig, minder dan 500ml/24u, dan kan dat dus duiden op een ondervulling.

Misschien kun je iets meer informatie geven over de patient, want het klinkt allemaal betrekkelijk vaag.

Ok hier wat langer verhal dan. de vrouw is opgenomen met bewustzijnsverlies. Ze had 2 aneurysma's links en dan ook nog een SubarachnoÔdale bloeding. Die aneurysma's zijn geclipt.

De vrouw krijgt: plasmalyte/glucose afgewisseld, nimotop om vaatspasme tegen te gaan, zantac, lysomucil, KCL, diprivan totdat ze geextubeerd wordt, rydene voor hoge drukken, valproate/depakine, Voluven.

Per dag wordt er dus een vochtbalans opgesteld die positief moet zijn. Als de vrouw meer dan 160 CC plast wordt dit teveel gecompenseerd met bijvulling Voluven.

De KCL wordt bijgegeven voor de kalium te optimaliseren in het bloed. De Natriumfosfaat weet ik niet en de KPO4 ook niet. In de bloeduitslag staat bij elektrolyten wel een laag fosfaat. heeft het daarmee te maken? Maar bij natrium is het niet verlaagd. Zou KPO4 dienen voor een verlagd kalium elektrolyt?

Magnesium en chloride zijn ook verlaagd.
Verder heeft de vrouw een verlaagd hemoglobine, rbc en hematocriet. witte bloedcel is gestegen. fibrinogeen ook. eiwitten gedaald en CRP gestegen. Ph gestegen, p0≤ gestegen, ureum te laag, bilirubine laag, valproÔnezuur laag. Plasma krijgt ze ook.

hopelijk kan je er iets uit maken.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5812 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 mei 2009 - 19:03

Ok hier wat langer verhal dan. de vrouw is opgenomen met bewustzijnsverlies. Ze had 2 aneurysma's links en dan ook nog een SubarachnoÔdale bloeding. Die aneurysma's zijn geclipt.

Aha, het gaat over die patient uit dat andere topic van je ;)

valproate/depakine

Valproaat = Depakine

Per dag wordt er dus een vochtbalans opgesteld die positief moet zijn. Als de vrouw meer dan 160 CC plast wordt dit teveel gecompenseerd met bijvulling Voluven.

Voluven wordt dus gegeven in het kader van hypervolemie, dat is dan ook duidelijker. Het is alleen wel dweilen met de kraan open. Ze plast een teveel uit, dit wordt weer aangevuld waarop ze weer plast etc.

De Natriumfosfaat weet ik niet en de KPO4 ook niet.

Natriumfosfaat is dus een laxantium. Kaliumfosfaat wordt -na een kleine zoekactie- gegeven om het fosfaat aan te vullen. In de praktijk heb ik dit nog nooit gezien, omdat een hypofosfatemie bijna altijd een gevolg is van ondervoeding.

In de bloeduitslag staat bij elektrolyten wel een laag fosfaat. heeft het daarmee te maken?

Zou KPO4 dienen voor een verlaagd kalium elektrolyt?

Respectievelijk ja en nee.

chloŽke

chloŽke

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 mei 2009 - 21:42

Maar waarom moet dat laxantium worden toegedient? Om oedemen te voorkomen zodat er geen inklemming gebeurt in de hersenen?

Want ze vullen ze op: voluven maar het natriumfosfaat is dan weer een laxantium dat zorgt voor meer afvoer.
Waarom met er juist bij iemand met een aneurysma een vochtbalans worden bijgehouden? speciale reden hiervoor?

<

Aha, het gaat over die patient uit dat andere topic van je ;)

Valproaat = Depakine

Voluven wordt dus gegeven in het kader van hypervolemie, dat is dan ook duidelijker. Het is alleen wel dweilen met de kraan open. Ze plast een teveel uit, dit wordt weer aangevuld waarop ze weer plast etc.

Natriumfosfaat is dus een laxantium. Kaliumfosfaat wordt -na een kleine zoekactie- gegeven om het fosfaat aan te vullen. In de praktijk heb ik dit nog nooit gezien, omdat een hypofosfatemie bijna altijd een gevolg is van ondervoeding.

Respectievelijk ja en nee.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5812 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 mei 2009 - 21:58

Maar waarom moet dat laxantium worden toegedient?

Laxantia zijn een standaardonderdeel van de behandeling van subarachnoidale bloedingen om zoveel mogelijk
drukverhoging te voorkomen. Hoe meer iemand moet persen om ontlasting te krijgen, hoe groter de kans
is op een recidief bloeding. Andere maatregelen zijn bijvoorbeeld: spierverslappers, hoofdeind omhoog, pijnbestrijding en absolute bedrust.

Om oedemen te voorkomen zodat er geen inklemming gebeurt in de hersenen?

Oedemen voorkom je nauwelijks. Je kunt ze wel behandelen met Dexamethason.

Waarom met er juist bij iemand met een aneurysma een vochtbalans worden bijgehouden? speciale reden hiervoor?

Om vaatspasmen te voorkomen, dat heb ik in het andere topic al vermeld. Iemand die goed gevuld wordt heeft minder kans op vaatspasmen. Omdat je bij de triple H-therapie een precair evenwicht hebt is het des te belangrijker. Je wilt niet dat de patient teveel vocht krijgt en daarop decompenseert, aan de andere kant wil je voldoende vulling zodat de kans op vaatspasmen minimaal is.
Daarnaast (laatst zei je dat je op de IC werkte) wordt op de IC standaard een vochtbalans bijgehouden. Bijna altijd wordt een vochtbalans bijgehouden bij patienten met overvullingsbeelden o.b.v. decompensatio cordis, nierinsufficientie etc. Bij mensen met hevige diarree wordt ook vaak de vochtbalans bijgehouden, mensen met een slechte intake enzovoort. Eventueel speelt dat nog mee in de overweging een vochtbalans bij te houden bij jouw patient.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures